Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKM dojechała do Kartuz

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKM dojechała do Kartuz
Dziś wznowione zostały połączenia pasażerskie do Kartuz. Reaktywacja nastąpiła w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Połączenia pomiędzy Gdańskiem i Kartuzami będzie obsługiwać SKM Trójmiasto. Nie obowiązują w nich bilety metropolitalne.

Dzięki kilku zrealizowanym projektom:

• Uruchomieniu, od 1 września br., linii PKM Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa (nr 248, wraz z łącznicą nr 253 umożliwiającą zjazd z linii 248 na linię 201 w kierunku Kościerzyny),
• Zrealizowanej wcześniej modernizacji linii 201 na odcinku Gdynia – Kościerzyna (w tym momencie trwa jeszcze przebudowa stacji Gdańsk Osowa oraz montowana jest samoczynna blokada liniowa na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Gł.),
• Rewitalizacji linii 229 na odcinku Glincz – Kartuzy,

dziś reaktywowano ruch pasażerski do Kartuz. Ożywienie transportu kolejowego w powiecie kartuskim było jednym z głównych założeń projektu PKM. Dziś również, oprócz uruchomienia połączeń do Kartuz, otwarto nowy przystanek kolejowy w Żukowie.

Reaktywacja po 21 latach

Ruch pasażerski na linii 229 na odcinku Glincz – Kartuzy został reaktywowany po ponad dwóch dekadach: połączenia Pruszcz Gd. – Kartuzy zlikwidowano w 1994 r. Definitywnie przewozy pasażerskie do Kartuz zawieszono w 2003 r., kiedy to zlikwidowano przewozy na trasie Somonino – Kartuzy. Te ostatnie częściowo reaktywowano w 2010 r., od kiedy to uruchamiano przewozy do Kartuz w sezonie wakacyjnym (wyjątkiem był ten rok, kiedy pociągi do Kartuz nie kursowały ze względu na przebudowę linii 201 i 229). Dojazd z Trójmiasta do Kartuz był jednak przez ostatnie 20 lat możliwy tylko ze zmianą kierunku w Somoninie, co powodowało, że trasa ta nie była atrakcyjna. Stąd też, z punktu widzenia przewozów do Kartuz – oprócz otwarcia samej linii PKM, bardzo istotna była odbudowa łącznicy w Glinczu pomiędzy liniami 201 i 229, która została rozebrana w latach 90. XX w.

Rozkład SKM do Kartuz zakłada kursowanie pociągów co ok. 60 minut (bez cykliczności). Największym problemem kilku najbliższych tygodni (do rocznej zmiany rozkładu w połowie grudnia) będą długie czasy przejazdu, co jest spowodowane układaniem rozkładu jazdy w ostatniej chwili (co dla odmiany jest spowodowane zbyt późno ogłoszonym przetargiem na przewozy na liniach dedykowanych PKM). W efekcie, do grudnia większość pociągów do i z Kartuz będzie mieć wydłużone postoje w Żukowie – niekiedy będą oczekiwać nawet na dwa pociągi jadące z przeciwka. Od nowego rozkładu (gdy liczba pociągów do Kartuz będzie zbliżona do obecnej) większość mijanek zaplanowano na dwutorowych odcinkach, co wpłynie na skrócenie czasu jazdy.

Warto podkreślić, że prace, dzięki którym można od dziś jeździć do Kartuz, były prowadzone jeszcze… wczoraj po południu, kiedy to realizowano prace związane z budową peronu i wiaty w Kartuzach. Także dopiero wczoraj, w drugiej połowie dnia, rozpoczęły się też jazdy testowe maszynistów.

Jeden z lokalnych portali internetowych zwrócił uwagę, że w aplikacji umożliwiającej zakupy biletów SKM przez telefon komórkowy brakuje Kartuz.

Co z biletami metropolitalnymi w PKM na odcinku Wrzeszcz – Gdańsk Gł. Nie wiadomo…

Bardzo istotnym mankamentem połączenia do Kartuz jest pozostawanie tego połączenia poza trójmiejską integracją taryfową. Bilety metropolitalne (MZKZG) nie są ważne również na linii PKM Wrzeszcz – Osowa. Powstaje natomiast pytanie, co z kwestią honorowania biletów metropolitalnych w pociągach PKM/SKM Kartuzy – Gdańsk Gł. na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Gł. (gdzie w pociągach kursujących równolegle na „starej” linii SKM ma miejsce ich honorowanie). Zadaliśmy to pytanie głównym zainteresowanym. Ani od SKM, ani od Urzędu Marszałkowskiego Woj. Pomorskiego nie otrzymaliśmy odpowiedzi na to pytanie.

Do połowy grudnia tylko część pociągów „kartuskich” będzie dojeżdżać do Gdańska Gł. – pozostałe skończą bieg we Wrzeszczu. Od nowego rozkładu wszystkie pociągi z Kartuz będą kursować w relacji do Gdańska Gł.

W weekendy znów zabraknie czasu na sprzedaż biletów w pociągach?

Sprawą drobną, ale która może mieć, przynajmniej w pierwszych tygodniach, negatywne konsekwencje, jest kwestia godzin otwarcia kasy w Kartuzach. Kontener, w którym będą sprzedawane bilety, ma być czynny tylko w dni robocze w godz. 7-15.

Po pierwsze, w dni robocze kasa w mieście znajdującym się w dużej aglomeracji, powinna być otwierana znacznie wcześniej niż w o godz. 7. Po drugie, problematyczna może być kwestia zamknięcia kasy w weekendy. Doświadczenia z PKM pokazują, że w weekendy frekwencja w pociągach SKM/PKM znacząco wzrasta, gdyż mieszkańcy aglomeracji w dalszym ciągu chętnie jeżdżą na wycieczki nową linią kolejową. Efekt jest taki, że – przy braku kas i automatów biletowych na przystankach PKM – w weekend istotnym problemem jest fakt, iż w weekendy nie wszyscy pasażerowie PKM/SKM zdążą kupić bilet podczas przejazdu pociągiem. W przypadku pierwszych kilku tygodni funkcjonowania pociągów kartuskich, przy zamkniętej w weekendy kasie biletowej w Kartuzach, sytuacja może być podobna – zwłaszcza, że duża liczba pasażerów może być spodziewana nie tylko w Kartuzach, ale też np. w Żukowie.

W okresie od 1 do 30 września z pociągów na linii PKM skorzystało ok. 100 tys. osób. W „starej" relacji SKM, Tczew – Trójmiasto – Słupsk, miesięcznie przewożone jest ok. 3 mln osób.

Aktualzacja: Bilety metropolitalne MZKZG nie obowiązują

Jak poinformował rzecznik SKM Trójmiasto Marcin Głuszek, Bilety metropolitalne MZKZG nie obowiązują w pociągach PKP SKM do Kartuz na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz. Przyczyną jest to, że z umowy podpisanej między PKP SKM a MZKZG wynika że bilety obowiązują w elektrycznych zespołach trakcyjnych. Natomiast do Kartuz jeżdżą pojazdy spalinowe.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Infrastruktura

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Jakub Madrjas 12 czerwca 2023

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Tabor i technika

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

Zobacz również:

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Infrastruktura

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Jakub Madrjas 12 czerwca 2023

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Tabor i technika

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5