NUMER 05/2018
NUMER 05/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

Pesa, PKP i ŁKA. Ciekawe pierwsze podpisy pod „Dostępnością plus”

| Jakub Madrjas 24.04.2018 13

Pesa, PKP i ŁKA. Ciekawe pierwsze podpisy pod „Dostępnością plus”
Fot. B.Kosiński/ MIiR
Trzydzieści podmiotów podpisało wczoraj deklarację partnerstwa w programie Dostępność Plus. Lista jest bardzo ciekawa, obejmuje zarówno kilka samorządów, jak również firm i stowarzyszeń. Potencjalnie bardzo ważny program nie od razu przyniesie widoczne zmiany.
Konferencja inaugurująca program Dostępność Plus odbyła się wczoraj (23 kwietnia) w Centrum Nauki Kopernik. Podczas wydarzenia doszło do podpisania deklaracji Partnerstwa na rzecz dostępności. Przez kogo? O to musieliśmy dopytać, bo w komunikacie prasowym ministerstwa nie pojawiła się pierwotnie lista podmiotów. A jest ona bardzo ciekawa (można ją również pobrać tutaj):
 
źródło: MIIR
Jak widzimy, na liście są obecne NGO-sy, w tym zajmujące się kwestią dostępności; są też uczelnie i instytuty naukowe oraz stowarzyszenia eksperckie. Kolejną grupę stanowią spółki skarbu państwa, w tym kluczowe dla realizacji programu PKP SA, PKP PLK czy Poczta Polska. Nie brakuje przedstawicieli biznesu – jak Polska Rada Centrów Handlowych jak i samych firm – jest tu i telekom (T–Mobile) i producent taboru (Pesa). No i są samorządy, jak Podkarpacie, Gdynia czy zajmujące się m.in. budową SKM Szczecin SSOM. – Lista nie jest zamknięta i z pewnością będzie się poszerzać – zapewnia „Rynek Kolejowy” Stanisław Krakowski z MIiR.

Na razie „ogólne poparcie idei”


Jak widzimy, na liście nie brakuje podmiotów związanych z koleją – mimo wielu zmian, w ostatnich latach często krytykowaną właśnie za brak dostępności dla osób o ograniczonej mobilności. Trudno nie oprzeć się wrażeniu, że podpisania porozumienia nie potraktowano priorytetowo – spółki nie wysłały nawet komunikatów prasowych o złożeniu sygnatury. Poinformowano o tym jedynie na twitterze:
Jak usłyszeliśmy w jednym z podmiotów, podpis na obecnym etapie nie niesie za sobą żadnych konsekwencji, bo program jest na bardzo wstępnym etapie. – To takie ogólne poparcie idei dostępności, którą i tak wcielamy w życie w ramach realizacji własnej misji oraz z powodu wymogów unijnych – usłyszeliśmy. Zdaniem ministerstwa porozumienie stanowi natomiast „zobowiązanie współpracy na rzecz realizacji założeń Programu Dostępność Plus”.

Jak podkreślają eksperci, brak zmian wprowadzanych "od dziś" wcale nie dyskwalifikuje programu Dostępność Plus – ma on po prostu długofalowy charakter, a Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zaczęło nad nim pracować na długo przed oficjalną inauguracją. Dwa miesiące temu rozpoczęło na przykład rozeznawanie rynku eksperckiego w zakresie opracowania wytycznych dla dostępności przestrzeni publicznej. Wcześniej odbyły się z kolei konsultacje społeczne i międzyresortowe programu (zakończone 6 kwietnia). Zgłoszone uwagi są obecnie analizowane przez MIiR.

O co chodzi w Dostępności?

Jak informuje Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, przygotowanie i wdrożenie Programu Dostępność Plus, który pomoże usunąć bariery infrastrukturalne i prawne, utrudniające życie między innymi osobom starszym i z niepełnosprawnościami, zapowiedział w swoim expose premier Mateusz Morawiecki. Celem Programu jest podniesienie jakości życia i zapewnienie niezależności życia wszystkich obywateli, w tym osób starszych i osób z trwałymi lub czasowymi ograniczeniami. Służyć temu ma poprawa dostępności przestrzeni publicznej, produktów i usług w aspekcie architektonicznym, informacyjnym i komunikacyjnym.

Ministerstwo zaznacza, że Beneficjentami Programu będą nie tylko osoby z niepełnosprawnościami czy też starsze. Szacuje się, że nawet 30% społeczeństwa może mieć trwałe lub czasowe ograniczenia w mobilności czy percepcji. Są to nie tylko ludzie poruszający się przy pomocy kul, lasek, balkoników, protez, wózków inwalidzkich, niesłyszący, niedowidzący, z trudnościami manualnymi i poznawczymi po udarze czy też chorujący na Alzheimera, ale także kobiety w ciąży, osoby z wózkiem dziecięcym, z ciężkim bagażem oraz słabsze fizycznie.

Jak czytamy, przyjęte rozwiązania architektoniczne oraz komunikacyjne będą uniwersalne, a więc będą służyły wszystkim z nich korzystającym (np. windy, podjazdy, informacja głosowa, oznaczenia dotykowe). Działania realizowane będą w 8 obszarach: architektura, transport, edukacja, służba zdrowia, cyfryzacja, usługi, konkurencyjność i koordynacja.

Program ma dwa podstawowe wymiary. Pierwszy – bardziej uniwersalny i długofalowy. Zakłada, że państwo w swoich działaniach będzie zawsze uwzględniać potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Na przykład tworząc prawo, które zagwarantuje, że nowe budynki będą pozbawione barier architektonicznych, a przestrzeń publiczna (np. wyjście z dworca, przejścia dla pieszych) będzie odpowiednio oznakowana. Ocena skutków nowych regulacji będzie dokonywana z uwzględnieniem wpływu na osoby z niepełnosprawnościami, a wszystkie nowe inwestycje (budynki, miejsca, transport) będą obowiązkowo zapewniać dostępność już na etapie ich projektowania – aż po odbiór i użytkowanie. Dotyczy to również rozwoju nowych technologii. Szczególny nacisk zostanie położony na inwestycje w nowe technologie i rozwiązania, które ułatwią życie osobom z niepełnosprawnościami i seniorom (automatyka, więcej rozwiązań on-line, telemedycyna, technologie kompensacyjne).

Drugi wymiar (bezpośredni) to bieżące i planowane inwestycje (budowlane, transportowe, technologiczne). Inwestycje polegające na modernizacji/ poprawie istniejącej infrastruktury, przestrzeni, środków transportu, stron internetowych czy usług. Chodzi o ich dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, np. poprzez dodawanie funkcji komunikacyjnych w autobusach, likwidację progów i schodów w budynkach, poprawę jakości usług – obsługi, komunikacji, zakupów itp. dla osób z ograniczeniami w percepcji. Część efektów inwestycji, takich jak np. wymiana taboru kolejowego będzie widoczna w dłuższym horyzoncie czasowym, ale część będzie widoczna szybciej np. likwidacja barier w szkołach czy gminach.
1.        Akademia Górniczo Hutnicza Tadeusz Słomka Rektor AGH
2.        Fundacja Aktywizacja Przemysław Żydok Prezes Zarządu
3.        Fundacja Integracja Piotr Pawłowski Prezes Zarządu
4.        Fundacja Katarynka Mariusz Trzeciakiewicz Prezes Zarządu
5.        Fundacja Widzialni Artur Marcinkowski Przewodniczący Rady Fundacji Widzialni
6.         
7.
Grupa ON Inclusion 14-20 
Kler
Agata 
Rafał
Gawska 
Descyk
Koordynatorka Grupy ON Inclusion 14-20 
Prezes ds. Handlowych
8. Izba Architektów RP Ryszard Gruda Prezes Krajowej Izby Architektów RP
9. Łódzka Kolej Aglomeracyjna Janusz Malinowski Prezes Zarządu
10. Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Bartosz Piotrowski Szef Zespołu Designerów, dr hab., wykładowca ASP w Warszawie
11. Przemysłowy Instytut Motoryzacji Witold Luty Dyrektor
12. Pirs Creative Lab Jan Szuster Prezes Zarządu
13. Polski Koncern Naftowy  ORLEN S.A. Zbigniew Leszczyński Członek Zarządu ds. Sprzedaży
14. Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel Prezes Zarządu
15. Poksie koleje Państwowe S.A. Krzysztof Mamiński Prezes Zarządu
16. Poczta Polska S.A. Wiesław Włodek Wiceprezes
17. Politechnika Gdańska Marek Wysocki Profesor, Dyrektor Centrum Projektowania Uniwersalnego
18. Polska Rada Centrów Handlowych Radosław Knap Dyrektor Generalny
19. Polski Związek Głuchych Krzysztof Kotyniewicz Prezes Zarządu
20. Polski Związek Niewidomych Anna Woźniak-Szymańska Prezes Zarządu
21. Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze Jacek Potocki Prezes Zarządu
22. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego Roman Walaszkowski Dyrektor biura
23. T-Mobile Polska S.A. Małgorzata Rybak-Dowżyk Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej
24. Towarzystwo Urbanistów Polskich Tomasz Majda Wiceprezes Towarzystwa Urbanistów Polskich
25. Urząd Miasta Gdynia Wojciech Szczurek Prezydent
26. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl Marszałek
27. Urząd Miasta Brzeziny Marcin Pluta Burmistrz
28. Urząd Miasta Konin Józef Nowicki Prezydent
29. Zespołu Szkół Architektoniczno-Budowlanych i Licealnych, im. Stanisława Noakowskiego w Warszawie Katarzyna Majewska-Mrówczyńska Dyrektor
30. Związek Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz Prezes Zarządu



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (41904)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (41904)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS