Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pendolino motywuje konkurencję, konkurencja zmotywowała Pendolino

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-06-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy/ZDG TOR

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pendolino motywuje konkurencję, konkurencja zmotywowała Pendolino
– Wieczorno-weekendowa promocja Happy Hours zapełniła Pendolino. Nareszcie pasażerowie stali się pasażerami, a nie tylko elementami modelu biznesowego – pisze Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w ZDG TOR.

Zarówno z komunikatów PKP IC, jak i z obserwacji własnych oraz z rozmów z załogami pokładowymi wyłania się jasny obraz: od momentu wdrożenia Happy Hours, zwłaszcza w okresie od piątku wieczorem do niedzieli rano na wiele pociągów EIP trudno jest dostać bilety. Od poniedziałku do czwartku wieczorami Pendolino nie pękają co prawda w szwach, ale i tak frekwencja znacząco się poprawiła. Sytuacja jest zgoła odmienna od tej z początku roku, kiedy to np. w dawnym pociągu EIC Norwid (od kwietnia w jego planie kursuje EIP) wieczorem pomiędzy Warszawą i Trójmiastem w trzech wagonach jeździło po kilka osób…

W pierwszych tygodniach po uruchomieniu Pendolino, gdy frekwencja nie rzucała na kolana (mimo iż „efekt świeżości” bez wątpienia powodował, że część podróżnych wybierała EIP z ciekawości, poza tym sezon zimowy trochę zniechęcał do podróży samochodem), z ust przedstawicieli IC słyszeliśmy, iż skoro Pendolino ma służyć przez kilka dekad, to nie ma co oczekiwać, że zapełni się w ciągu sekundy. Jakkolwiek nie sposób się z tym nie zgodzić, tak równolegle często podnoszono argument (pisaliśmy o tym wielokrotnie w „RK”), że pociąg nie powinien być tylko obliczony na „klienta biznesowego”, a jednym z mankamentów oferty EIP był właśnie brak rozbudowanych promocji. Zwracaliśmy uwagę, że w transporcie kolejowym sytuacja jest zupełnie inna niż np. w lotnictwie, gdzie opłaty lotniskowe pobierane są przez zarządy portów „od głowy”, a opłaty ponoszone przez przewoźników pasażerskich na rzecz PKP PLK czy PKP Energetyka są identyczne niezależnie od frekwencji.

W lutym br. pisaliśmy m.in.: – Jedno, czym teraz PKP IC może wygrać pasażerów, to atrakcyjna polityka cenowa: zwiększenie puli tanich (tańszych) biletów czy też wprowadzenie dynamicznego systemu sprzedaży z prawdziwego zdarzenia – czyli nie tylko progów cenowych, ale również np. uzależnienie cen biletów od godzin kursowania (wprowadzenie szczególnie atrakcyjnych promocji na pociągi cechujące się niższą frekwencją).

Dla pasażera nie ma nic lepszego niż konkurencja. Miesiąc temu Polski Bus zrezygnował z zatrzymań pośrednich w Ostródzie i realizuje wszystkie kursy z Warszawy do Gdańska w układzie bezpośrednim. Pozwoliło to na skrócenie czasu jazdy o 20 minut, do 4 godz. 35 min. Na trasie Warszawa – Kraków trwa walka na ceny biletów pomiędzy PB i Lux Expressem. Tanie bilety na trasach krajowych wprowadził LOT, niezmiennie atrakcyjny cenowo jest Ryanair. Ale PKP IC na szczęście również nie zostaje w tyle.

Znakomita jest nie tylko oferta Happy Hours, lecz również choćby Bilet Taniomiastowy czy oferta „Wcześniej-Taniej”, pozwalająca na zakup z wyprzedzeniem biletu na każdy pociąg PKP IC z upustem nawet 30%. Prezes PKP IC Jacek Leonkiewicz zapowiedział podjęcie prac nad dalszym uelastycznieniem taryfy TLK. Dobrze, że IC zaczęło walczyć o każdego pasażera, a nie tylko o „klienta biznesowego”.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5