Partnerzy serwisu:
Biznes

Pawłowski: Kolej ma likwidować podziały Polski [wideo]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
22-11-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

– Kolej jest jedna i powinna łączyć cały kraj. Musimy odejść od stereotypowego podziału na Polskę A, B i C. Prowadzimy obecnie duży plan modernizacji linii, który tego typu różnice będzie niwelować. Bardzo istotna jest również intensyfikacja procesu modernizacji dworców kolejowych i infrastruktury, które mają zmienić wizerunek kolei i podnieść komfort podróży – powiedział prezes PKP SA, Mirosław Pawłowski, podczas Kongresu Transportu Publicznego.

Prezes PKP SA podkreślał, że konieczna jest synergia działań zmierzających do naprawy infrastruktury i dworców, gdzie pasażerowie oczekują na swoje połączenie. – Gruntowna modernizacja dworców kolejowych, którą prowadzimy, musi przebiegać jednocześnie z modernizacją infrastruktury, tak, by lokalne społeczności mogły w pełni korzystać z efektów robót i by obraz zmieniającej się na lepsze kolei był pełny. Jeśli chcemy dogonić kraje zachodnie, kolej musi się rozwijać – powiedział Mirosław Pawłowski.

464 dworce z odmienionym wizerunkiem

Wiadomo, że spółka wytypowała aż 464 obiekty, wymagające działań inwestycyjnych, o czym pisaliśmy tutaj. Prezes PKP SA obiecuje w tym względzie elastyczną reakcję na potrzeby samorządów.

– PKP SA przejęła w spuściźnie obiekty, które często są zbyt duże w stosunku do realnych potrzeb. W przypadku tego typu dworców inwestycje mogą być realizowane np. w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Polega ona na stawianiu w miejscu dotychczasowych niefunkcjonalnych i niszczejących obiektów nowych budynków: dostosowanych wielkością do rzeczywistych potrzeb podróżnych i lokalnych społecznośc odpowiadających potrzebom wszystkich grup pasażerów, w tym osób niepełnosprawnych, bardziej efektywnych energetycznie, wyposażonych w zaawansowane technologie i przyjazne środowisku budynki. W bardzo wielu miejscach dysponujemy obiektami zabytkowymi, co wiąże się z innymi możliwościami modernizacyjnymi. Planując inwestycje dworcowe zamierzamy ściśle współpracować z samorządami. Staramy się je włączać do dyskusji o przyszłości obiektów kolejowych.

– Jeżeli będziemy widzieć możliwość przebudowy dużych dworców i jeśli znajdą się chętni najemcy, będziemy to robić. Jednak w wypadku niektórych obiektów celowe będzie nieupieranie się przy modernizacji, lecz budowa IDSów. Podkreślam jednak, że w tej kwestii będziemy rozmawiali z samorządami. Zależy nam na ty, aby nowe i zmodernizowane dworce spełniały potrzeby zarówno podróżnych, jak i lokalnych społeczności, dlatego też zamierzamy poprzedzać inwestycje konsultacjami społecznymi – zaznaczył Pawłowski.

Mniejsze inwestycje pomogą w wykorzystaniu pieniędzy

W likwidacji podziału Polski na A,B a nawet C, zdaniem Mirosława Pawłowskiego, mają pomóc modernizacje linii kolejowych, także tam, gdzie od lat 90-tych kolej traktowana była po macoszemu, jak na przykład na ścianie wschodniej. Temu ma służyć m.in. projekt budowy kolejowej magistrali wschodniej, czy sporych inwestycji w województwie podkarpackim. Będziemy także wspierać wszystkie nowe połączenia kolejowe. W ostatnim roku pociągi rożnych przewoźników wróciły na kilkanaście tras, niewykorzystywanych od wielu lat.

Problemem są jednak opóźnienia w wyborze wykonawców w ogłoszonych w ostatnich latach przetargach. W związku z niewielką liczbą dużych konkursów ofert w tym roku (kwota wszystkich postępowań z 2016 ma opiewać na 9,2 miliarda zł) zapytaliśmy prezesa PKP SA o komentarz do tej sytuacji i o to, czy jest szansa na wdrażania większej liczby projektów tańszych, w rodzaju rewitalizacji linii i przywracania im parametrów, które nie wymagają starania się o liczne decyzje środowiskowe.

– Miejmy świadomość, ze kończymy trzeci rok nowej perspektywy. Przez ostatnie dwa lata pracy poprzedniego zarządu, w kwestii przygotowań do procesu inwestycyjnego, zrobiono niewiele, a radość z ukończenia kilku inwestycji w 2015 roku to radość, którą powinniśmy odczuwać trzy lata wcześniej. o tyle były te inwestycje opóźnione. Obecnie PLK pracują w pocie czoła i uruchamiają kolejne projekty, ale większość z nich wymaga niezbędnych decyzji, także środowiskowych. Mam nadzieje, że się z tym uporamy. PLK zakłada, że do końca 2017 roku w przetargach i realizacji będzie już ponad 60% wszystkich planowanych inwestycji zaplanowanych w Krajowym Programie Kolejowym – powiedział prezes PKP SA i dodał, że PLK wystartowały już z niewielkimi inwestycjami, które nie wymagają długiego oczekiwania na dokumenty.

– Dajemy też możliwość polskiemu rynkowi wykonawców wejścia na budowę, a nie tylko projektowanie. Temu mają służyć zaliczki i kupno przez nas materiałów. Przygotowujemy także projekty rezerwowe, by w razie opóźnień tych z listy podstawowej, móc szybko konsumować unijne pieniądze. Chodzi m.in. o wspomniane remonty, przebudowy i budowę łącznie prawie ponad 460 dworców. Prace te, łącznie z efektywną modernizacją linii kolejowych, mają przynieść optymalny efekt w postaci realnej poprawy warunków podróżowania – oświadczył szef PKP SA.

Wspólny bilet: Narzędzie do przyciągnięcia pasażerów

W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Mirosław Pawłowski nie ukrywał, że także prace nad wspólnym biletem mają przyczynić się do zwiększenia popularności kolei w regionach. Zwłaszcza tam, gdzie działają rozmaite spółki i gdzie drogi żelazne przestały kojarzyć się ze wspólnym organizmem. Zapytaliśmy o poziom zaawansowania prac przy tym projekcie.

– Nad nową ofertą pracują już zespoły merytoryczne, robimy coś nowatorskiego w zakresie włączenia wszystkich przewoźników w to przedsięwzięcie. Pracujemy nad określeniem parametrów systemu, precyzujemy nasze oczekiwania wobec niego. Zaznaczam, że w tym wypadku nie pracujemy tak naprawdę dla grupy PKP, lecz dla kolei jako systemu. Wprowadzenie jednego biletu to żmudny proces, ale idziemy z nim do przodu. Chcemy korzystać z doświadczeń kolei z innych państw. Byłoby ułomnością, by w wypadku tak dużej inicjatywy nie korzystać z doświadczeń sąsiadów – skonstatował.

– Wierzymy głęboko, że wspólny bilet przyciągnie klientów, zwłaszcza tych nieprzekonanych, którym kolej kojarzy się z jednym wielki organizmem, a którzy pogubili się w gąszczu przewoźników i istniejących obecnie spółek. Chcemy, by kolej ponownie była rozumiana jako system i temu ma służyć ten bilet – podsumował Pawłowski.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5