Partnerzy serwisu:
Prawo

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
komunikat prasowy Bogusława Liberadzkiego

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy
Dalsze otwarcie rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich; administracyjna i techniczna harmonizacja europejskiego rynku kolejowego; LHS może pozostać zintegrowanym przedsiębiorstwem kolejowym.

W środę 26 lutego, wraz z przyjęciem Czwartego Pakietu Kolejowego, Parlament Europejski zadecydował o przyszłości europejskich kolei, tymczasowo kończąc maraton regulacji i liberalizacji, który rozpoczął się w 1991 r.

Czwarty Pakiet Kolejowy ma na celu po pierwsze - sfinalizowanie prac nad legislacyjnymi podstawami umożliwiającymi sektorowi kolejowemu poprawę jakości oraz efektywności świadczonych usług, po drugie natomiast - zakończenie procesu tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Pakiet ten składa się z sześciu wniosków legislacyjnych zgrupowanych w dwa filary - polityczny oraz techniczny, które dotyczą następujących kwestii: sprawiedliwego dostępu do infrastruktury dla wszystkich kolei poprzez usunięcie bodźców prowadzących do dyskryminacji i potencjalnych konfliktów interesów; poziomu konkurencji w Europie dla krajowych kolejowych przewozów pasażerskich; aspektów technicznych, które pozwalają na bardziej efektywne, uproszczone i ujednolicone procedury autoryzacji i certyfikacji dla przedsiębiorstw kolejowych. Aspekty poza-polityczne poprawią konkurencyjność sektora kolejowego poprzez usunięcie technicznych barier uniemożliwiających do tej pory swobodne funkcjonowanie taboru kolejowego w całej Europie.

Otwarcie rynku krajowych przewozów pasażerskich

Profesor Liberadzki, sprawozdawca-cień z ramienia S&D (Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów w Parlamencie Europejskim), z zadowoleniem przyjął wynik dzisiejszego głosowania. - Europa jest nadal kontynentem podzielonym pod względem technicznym i administracyjnym na różne strefy kolejowe, po jednej dla każdego państwa członkowskiego. Dziś Parlament Europejski podjął właściwą decyzję, która pozwoli na utworzenie jednolitej europejskiej przestrzeni kolejowej.

Kluczowymi elementami Czwartego Pakietu Kolejowego są rozporządzenia dotyczące otwarcia rynku krajowych kolejowych usług pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową.

– Jako odpowiedzialny poseł Grupy S&D obroniłem interesy pracowników oraz zrównoważone podejście w odniesieniu do problematyki konkurencji. Udało mi się włączyć obowiązek przenoszenia pracowników w przypadku zmiany operatora kolejowego, dzięki czemu ochrona socjalna i skuteczna konkurencja mogą współistnieć – powiedział prof. Liberadzki tuż po głosowaniu. Podczas gdy Komisja Europejska chciała zmusić państwa członkowskie do rozpisywania przetargu na każdą usługę kolejową, prof. Liberadzki zabezpieczył możliwość zrównoważonego, bezpośredniego udzielania kontraktów na usługi pożytku publicznego przez właściwe organy.

Co więcej, Parlament Europejski wezwał do ścisłej separacji instytucjonalnej między zarządcą infrastruktury (PLK) i operatorem kolejowym (PKP Intercity), ale zobowiązując władze do zapewnienia współdziałania między nimi.

LHS (Linia Kolejowa nr 65) wyłączona spod surowych wymogów rozdziału instytucjonalnego

Profesor Liberadzki przy wsparciu posła Bogdana Kazimierza Marcinkiewicza (EPP) zgłosił na sesję plenarną poprawkę mającą na celu wyłączenie polskiego połączenia kolejowego LHS (Linii Kolejowej nr 65) spod wymogów prawnych dotyczących rozdzielenia instytucjonalnego. Dla tej unikalnej technicznie linii (o szerokości toru odmiennej niż standardowa w Polsce), rozciągającej się na odcinku prawie 400 km - od polsko-ukraińskiego kolejowego przejścia granicznego na Bugu do Sławkowa w województwie śląskim, oddzielenie zarządcy infrastruktury od operatora kolejowego stworzyłoby problemy o charakterze administracyjnym, które mogłyby zagrozić wydajności przewozów na tej linii. Ze względu na fakt, iż małe i średnie zintegrowane przedsiębiorstwa kolejowe istnieją również w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, prof. Liberadzki poprosił także posłów z, między innymi, Niemiec, Austrii, Czech i Węgier o podpisanie przedmiotowej poprawki. Podpisało ją 55 eurodeputowanych z 10 państw członkowskich. Poprawka ta została dziś przyjęta przez Parlament Europejski - ratując LHS.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

Prawo i polityka

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

inf. pras 01 grudnia 2022

PE: Od 2025 koniec bezpłatnych emisji dwutlenku węgla w lotnictwie

Prawo i polityka

Simpson: Polskie pociągi muszą jeździć szybciej

Warte uwagi

Simpson: Polskie pociągi muszą jeździć szybciej

Rynek Kolejowy 30 października 2013

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

ew / Rynek Infrastruktury 19 listopada 2013

Niewielkie zainteresowanie transportem kolejowym wśród kandydatów do PE

Prawo i polityka

Wyniki wyborów do PE: Ci odlatują, ci zostają…

Prawo i polityka

Zobacz również:

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

Prawo i polityka

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

inf. pras 01 grudnia 2022

PE: Od 2025 koniec bezpłatnych emisji dwutlenku węgla w lotnictwie

Prawo i polityka

Simpson: Polskie pociągi muszą jeździć szybciej

Warte uwagi

Simpson: Polskie pociągi muszą jeździć szybciej

Rynek Kolejowy 30 października 2013

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

ew / Rynek Infrastruktury 19 listopada 2013

Niewielkie zainteresowanie transportem kolejowym wśród kandydatów do PE

Prawo i polityka

Wyniki wyborów do PE: Ci odlatują, ci zostają…

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5