We wtorek, 24 września uroczyście otwarto wiadukt pod linią kolejową Bydgoszcz – Toruń w Solcu Kujawskim. Inwestycja jest częścią BiT City, naszego największego projektu infrastrukturalnego, będącego realizacją idei kompleksowej integracji komunikacyjnej obu stolic województwa.
- Otwarcie wiaduktu to nie tylko koniec objazdów związanych z budową. To pierwsze zakończone przedsięwzięcie BiT City – znak, że ze sfery rozmów i projektów BiT City, projekt pionierski i unikatowy w skali kraju, przechodzi do sfery faktów. To powód do zadowolenia, tym większy, że ten ważny obiekt inżynierski rozwiązuje palące problemy lokalnej społeczności – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Łącząca Toruń z Bydgoszczą linia kolejowa numer 18 przebiega przez samo centrum Solca, dzieląc miasto na pół. Po jednej stronie torów Park Przemysłowy i osiedla domów mieszkalnych, po drugiej urzędy, banki i szkoły. Do niedawna newralgicznym punktem drogowym był szlaban w sąsiedztwie stacji, przed którym ustawiały się długie kolejki samochodów. Czas oczekiwania na przejazd wynosił 15-20 minut. Po zakończeniu trwającej rewitalizacji „osiemnastki” i planowanym zwiększeniu liczby połączeń lokalnych na tej trasie Solcowi groziłby komunikacyjny paraliż. Rozwiązaniem problemu okazała się budowa wiaduktu.
Obiekt powstał w dwa i pół roku, kosztował 24,5 miliona złotych. W ramach inwestycji rozebrano starą kładkę dla pieszych, zbudowano wiadukt-tunel – długość 27 metrów, szerokość 28 metrów, wysokość 3,7 metra - w przebiegu ul. 23 Stycznia, zmodernizowano układ drogowy w tym rejonie, dobudowano chodnik i ścieżki rowerowe, teren został oświetlony. Drugim etapem projektu, do którego obecnie przygotowują się lokalne władze, będzie budowa nowego dworca kolejowego połączonego z platformą przesiadkową.
Oprócz marszałka Całbeckiego podczas ceremonii w Solcu samorząd województwa reprezentowali radni Lucyna Andrysiak, Silvana Oczkowska i Grzegorz Gaca. BiT City to koordynowane przez samorząd województwa kompleksowe przedsięwzięcie dotyczące komunikacyjnego zintegrowania obu stolic województwa, łączące szybką kolej i powiązane ze sobą systemy komunikacji publicznej obu miast. Obejmuje wiele związanych ze sobą i uzupełniających się inwestycji – od rewitalizacji linii kolejowej i budowy linii tramwajowej, poprzez zakup nowoczesnego taboru i budowę platform przesiadkowych, po jeden wspólny bilet metropolitalny (na pociąg i środki komunikacji publicznej). Ze względu na spory zakres zamierzeń, został podzielony na sześć odrębnych przedsięwzięć.