Regulacje związane z bezpieczeństwem kolejowym powiązane z przepisami o interoperacyjności i jednolitym obszarze kolejowym (Dyrektywy 49/2004; 57/2008 i 34/2012) stały się fundamentem funkcjonowania kolei w Unii Europejskiej. Transpozycja tych regulacji do przepisów krajowych (głównie Ustawa o transporcie kolejowym) to proces trudny, realizowany od kilku lat.
Dodatkowo w prawie krajowym przyjęto rozwiązania specyficzne lub przejściowe i wdrożenie w życie tego całego kompleksu regulacyjnego w sposób spójny jest niezwykle skomplikowane.
O stopniu tego skomplikowania świadczy najświeższy projekt zmian do Ustawy o transporcie kolejowym ogłoszony na początku lutego 2016 r. Przykładem nowych rozwiązań jest także wchodząca w życie od 1 marca zmiana polegająca m.in. na raportowaniu zdarzeń kolejowych także na bocznicach.
Bezpieczeństwo kolejowe jest niewątpliwie priorytetem w tej działalności i obecnie służą mu powszechnie stosowane narzędzia w postaci systemów bezpieczeństwa, autoryzacji i certyfikacji bezpieczeństwa CSI, CST, CSM RA, CSM M, systemu nadzoru, dopuszczeń do eksploatacji itp. Jednocześnie praktyka, jak to w życiu, przynosi wiele sytuacji nietypowych budzących wątpliwości interpretacyjne. Co roku podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego organizatorzy starają się w jak największym możliwym stopniu wyjaśniać różne problemy i przekazywać najnowsze informacje „z pierwszej ręki”.
W tym roku, podczas
Forum Bezpieczeństwa Kolejowego (24-25 lutego) będzie możliwość poznania punktu widzenia Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA), stanowiska przedstawicieli Urzędu Transportu Kolejowego i Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych oraz ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem u zarządcy infrastruktury i na bocznicach. Program obejmuje wszystkie najważniejsze zagadnienia, a aula w CS Szklenie i Doradztwo zapewnia komfortowe uczestnictwo w konferencji.
Forum Bezpieczeństwa Kolejowego to coroczna, dwudniowa konferencja poświęcona szeroko pojmowanemu bezpieczeństwu na kolei w Polsce, współorganizowana przez Tor-Audytor i TOR Konferencje (organizator techniczny). Podczas konferencji zostaną poruszone następujące obszary merytoryczne: bezpieczeństwo rozwiązań technicznych na etapach ich wprowadzania i eksploatacji, certyfikaty bezpieczeństwa i autoryzacje bezpieczeństwa przewoźników i zarządców, ECM, SMS, MMS, odpowiedzialność przemysłu, ocena ryzyka, niezależna ocena bezpieczeństwa, zarządzanie zagrożeniami, bezpieczeństwo transportu kolejowego w Unii Europejskiej i w Polsce, rekomendacje Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, czynnik ludzki, kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, doskonalenie Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem, zagrożenia, IV pakiet – rola ERA.