PKP PLK podpisały umowę na ostatni etap modernizacji stacji Szczecin Główny za prawie 58 mln zł netto. Zakończenie prac zaplanowano na 2019 roku.
W 2016 roku zakończyła się przebudowa budynku dworca oraz peronów nr 1 i 4. Wybudowano także nową kładkę dla pieszych, łączącą ul. Owocową z dworcem. Teraz PKP PLK rozpoczynają ostatni etap modernizacji stacji.
– Zwiększenie standardu obsługi podróżnych na stacjach i przystankach to jeden z celów Krajowego Programu Kolejowego. Zmieniamy nie tylko stację Szczecin Główny, ale także Gdańsk Główny, Kutno, czy Łowicz. Przebudowane stacje to większy komfort podróżowania dla coraz liczniejszych klientów kolei – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.
Szczecin Główny z windami Perony nr 2 i 3, które dotychczas nie przeszły zmian, zostaną całkowicie przebudowane. Będą miały antypoślizgową nawierzchnię oraz ścieżki naprowadzające, ułatwiające osobom niewidomym i niedowidzącym poruszanie się. Wyższy komfort obsługi pasażerów zapewnią nowe wiaty na całej długości trzech peronów (zabytkowy peron na peronie 1. został już wyremontowany, natomiast peron 4. już posiada wiatę na całej długości). Pojawią się nowe ławki, zegary i tablice informacyjne.
Stacja zyska system dynamicznej informacji pasażerskiej, czytelne oznakowanie oraz nowe funkcjonalne oświetlenie. W dotarciu na perony pomogą podróżnym windy, z których będą mogły skorzystać także osoby z rowerem czy wózkiem. Większe bezpieczeństwo zapewni nowoczesny system monitoringu.
Druga kładka do remontuPLK wyremontują także drugą kładkę łączącą perony, znajdującą się dalej od dworca. Zostanie ona zadaszona i wyposażona w windy. Ponadto nad peronem nr 3 powstanie przejście, które połączy starą kładkę z nową – wybudowaną w ramach modernizacji budynku dworca. Rozpoczęcie robót zaplanowano na przełomie listopada i grudnia 2017 r. Mieszkańcy i turyści będą korzystać ze stacji całkowicie pozbawionej barier dla osób o ograniczonej mobilności w 2019 r.
Inwestycja w Szczecinie jest realizowana w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap I Szczecin Główny”. Jej koszt to prawie 57,5 mln zł netto, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi około 49 mln zł, tj. 85% środków. Wykonawcą robót jest konsorcjum firmy PORR S.A.
Sporo kontrowersji w związku z modernizacją stacji wywołała kwestia likwidacji znajdujących się w dobrym stanie starych
wiat na peronie 2 i 3. Zwróciliśmy się do PKP PLK o aktualizację informacji dotyczących ich przyszłości.