PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace przy udrożnieniu nieczynnego od wielu lat odcinka linii nr 301 łączącej Opole z Namysłowem. Przywrócenie przejezdności trasy było możliwe dzięki porozumieniu między narodowym zarządcą linii kolejowych i spółką Stora Enso Wood Products, która rozbudowuje zakład produkcyjny w Murowie.
Położona w województwie opolskim linia kolejowa nr 301 Opole Główne – Namysłów o długości prawie 60 km jest częściowo wyłączona z eksploatacji. Połączenia pasażerskie zostały zlikwidowane jeszcze w 1992 r. (odcinek Jełowa – Namysłów) i w 2000 r. (Opole – Jełowa), jednak po kilku latach na drugim fragmencie linii zostały reaktywowane. Kursują po nim pociągi regionalne Opole – Kluczbork.
Tor dojazdowy do zakładu Natomiast od grudnia ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe przywróciły przejezdność linii kolejowej między Jełową a Murowem. Było to następstwem porozumienia ze spółką Stora Enso Wood Products, właścicielem rozbudowywanych zakładów drzewnych w Murowie. Efektem zawartej w połowie 2016 r. umowy było przygotowanie toru dojazdowego do bocznicy spółki. Wykonane roboty polegały m.in. na usunięciu zbędnej roślinności, odtworzeniu nawierzchni kolejowej na długości ok. 10,5 km oraz naprawie 19 obiektów inżynieryjnych (przepustów). Po wykonaniu prac składy towarowe (a także lekkie pociągi pasażerskie) mogą pojechać z prędkością 20 km/h. Dodatkowo wykonano remont mostu na między Jełową a Kluczborkiem (linia nr 293 Jełowa – Kluczbork), co ma usprawnić przejazdy na tym odcinku. Na wykonanie robót PKP PLK wydała ok 6 mln zł.
Pojedzie około 50 pociągów miesięczniePrzygotowana infrastruktura ma być wykorzystywana do dowożenia surowca oraz wywożenia produktów. Jednak dotychczas pociągi nie kursują po tej trasie. Jak ustaliła „Nowa Trybuna Opolska”, na terenie spółki, gdzie znajduje się tartak i zakład produkcji elementów konstrukcyjnych wykorzystywanych w budownictwie, prowadzone są prace przy budowie bocznicy kolejowej i zapewne dopiero po ich zakończeniu zacznie się regularne kursowanie składów towarowych. Gazeta ustaliła, że ma pojechać około 50 składów towarowych miesięcznie.
Ruch pociągów do Biestrzykowic zawieszonyCo ciekawe, niedawno wyłączono z eksploatacji inny fragment odcinka linii nr 301. Jak wynika z dokumentów PKP PLK, jeszcze w rozkładzie jazdy 2016/2017 trasa z Namysłowa do bocznicy szlakowej Biestrzykowice figurowała jako czynna, z prędkością dopuszczalną 40 km/h. Obecnie dla odcinka ustalono prędkość maksymalną równą 0 km/h, czyli ruch pociągów został tam przynajmniej czasowo zawieszony.