Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do modernizacji 100-kilometrowego odcinka Białystok – Ełk. Rail Baltica to jedno z priorytetowych zadań inwestycyjnych na polskich torach. Spółka właśnie otworzyła koperty w przetargu na opracowanie dokumentacji wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla tego projektu.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Białystok – Ełk, która określi dokładny zakres prac. Dzięki budowie drugiego toru na trasie Białystok – Ełk podróże będą szybsze i zwiększy się przepustowość, co stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i międzyregionalnych, a przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń.
Do 160 km/hW ramach inwestycji PLK planują wykonać prace, które poprawią standard obsługi podróżnych. Wykonawca opracuje dokumentację na modernizację 7 stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki i Ełk oraz 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód. Komfort poprawią nowe wiaty, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Poprawi się oznakowanie i informacja o kursowaniu pociągów. Obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Wymianie i remontowi poddane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Planowana jest także budowa lokalnego centrum sterowania ruchem w Ełku. Urządzenia będą dostosowane do prowadzenia ruchu z prędkością do 160 km/h oraz do współpracy z Europejskim Systemem Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS/ETCS poziom 2. Planowana jest także wymiana torów, sieci trakcyjnej i rozjazdów.
20 mln oszczędnościDo przetargu stanęło pięciu oferentów. Wszyscy złożyli oferty mieszczące się w zakładanym przez PLK budżecie wynoszącym 43,19 mln zł brutto. Zamówienie dotyczy jednak nie tylko projektowania, ale również sprawowania nadzoru autorskiego. Najtańszą ofertę złożyło Multiconsult Polska oraz Transprojekt Gdańsk, którzy zaproponowali cenę 24,25 mln zł brutto. Opracowanie dokumentacji w tym przypadku to koszt 21,82 mln zł brutto. Oferent zadeklarował również skrócenie terminu przygotowania projektu w sumie o 65 dni.
Nieco droższą ofertę złożyło MGGP na kwotę 24,354 mln zł brutto. Dalej w kolejności są TPF – 28,51 mln zł brutto, IDOM Inżynieria – 29 mln zł brutto oraz AECOM Polska – 32,92 mln zł brutto. Termin skrócenia terminu przygotowania dokumentacji jest jednakowy u wszystkich wykonawców. Stanowi to jednak 10% kryterium oceny, 30% punktów zamawiający przydziela za dodatkowe wsparcie kluczowego personelu zespołu projektowego. Reszta punktów jest do uzyskania za najniższą cenę.
Rail Baltica to ważny szlak towarowy. Przeprowadzone prace wpłyną na poprawę warunków do przewozu ładunków. Po zakończeniu prac pociągi towarowe pojadą z prędkością do 100 km/h. Prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń planuje się zakończyć w 2020 r. Realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2020-2023. Podpisano już umowę na
wykonanie prac na odcinku Sadowne – Czyżew. Prowadzone jest także postępowanie na aktualizację studium wykonalności
dla ostatniego odcinka Rail Baltiki od Ełku do Trakiszek i granicy państwa.