Zgodnie z obawami, wszystkie oferty na rewitalizację linii nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice znacznie przekroczyły kosztorys.
Pod koniec maja
PKP PLK ogłosiła długo oczekiwany przetarg na rewitalizację linii kolejowej 292 na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice. To kluczowy odcinek kolei aglomeracyjnej, która tworzy się we Wrocławiu. Sama PKP PLK zaznaczyła, pisząc o projekcie, że trasa z Wrocławia do Jelcza, przez Swojczyce, Wojnów, Nadolice oznacza wygodny dojazd z tych okolic do centrum miasta – do stacji Wrocław Nadodrze, Wrocław Mikołajów i Wrocław Główny z pominięciem zatłoczonych dróg i ulic.
Inwestycja składa się z dwóch części: części A – kolejowej – która zostanie podpisana przez PLK oraz części C – podpisanej przez Gminę Czernica.
W części kolejowej zrewitalizowany zostanie 21-kilometrowy odcinek Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce. Planowana jest wymiana torów, rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz elementów sieci trakcyjnej. Wykonane prace torowe pozwolą na prowadzenie ruchu pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h. Stacje i przystanki, wraz z drogami dojścia, zostaną dostosowane do obecnie obowiązujących standardów, umożliwiających dostęp podróżnym o ograniczonej mobilności. Dla zwiększenia przepustowości odcinka przewidziano budowę na tej trasie nowej mijanki oraz przebudowę układu torowego na stacji Wrocław Swojczyce. Głównym efektem rewitalizacji będzie podniesienie stanu technicznego tej linii, w stopniu zapewniającym wprowadzenie dogodnej pasażerskiej komunikacji kolejowej – informuje PLK.
Druga część zamówienia (część C), podpisana przez Gminę Czernica, dotyczy budowy parkingów i wiat rowerowych przy przystankach osobowych w Chrząstawie, Nadolicach Wielkich, Nadolicach Małych i Dobrzykowicach Wrocławskich.
Po ogłoszeniu przetargu
pisaliśmy, że trudno się spodziewać nieprzekroczenia kosztorysu postępowania przez wykonawców, skoro jest ona nawet niższy, niż szacowany w 2016 roku koszt projektu, a od tego czasu ceny drastycznie wzrosły. I rzeczywiście, z ośmiu złożonych ofert na zasadniczą część A najtańsza przekracza budżet (67,2 mln zł brutto) o prawie połowę. Złożyła ją firma ETF (92, 3 mln zł).
Oprócz tego w przetargu wystartowały: Infra Silesia (105 mln), Alusta (105 mln), PRB TOR razem z KZA Kraków (103 mln), Trakcja PRKiI (122 mln), TrackTec – Infrakol (98 mln), Schweerbau (109 mln) i Dolkom z grupy PLK, który złożył drugą najdroższą ofertę (114 mln zł). Wszyscy wykonawcy deklarują 60 miesięcy gwarancji i wykonanie prac do końca września przyszłego roku, a pierwszego etapu do 20 listopada tego roku. Co ciekawe, na dużo mniejszą część C o wartości 1,4 mln zł brutto była tylko jedna oferta – konsorcjum TrackTec – Infrakol, o wartości 2,1 mln zł brutto.