Szybki pociąg TLK Warszawa - Bydgoszcz, nowy przystanek na CMK w Opocznie i objazdy pociągów Kraków - Wrocław przez Częstochowę - to najciekawsze informacje dotyczące tanich połączeń z nowego rozkładu jazdy PKP Intercity na 2015 rok.
Przedstawiamy najważniejsze zmiany w ofercie TLK w rozkładzie jazdy 2014/15, które mają wejść w życie w grudniu br. Jedną z istotniejszych zmian będzie wytrasowanie większości pociągów TLK łączących Kraków z Wrocławiem trasą przez Częstochowę. Uzyskają one bardzo atrakcyjny czas przejazdu – niewiele ponad 3 godziny. Bydgoszcz ma co prawda utracić połączenia EIC z Warszawą, ale jeden z pociągów TLK łączący te miasta pojedzie taką samą trasą, jaką obecnie kursują pociągi EIC łączące Warszawę z Trójmiastem przez Bydgoszcz.
„Kujawiakiem” do Bydgoszczy w 2 godz. 55 min
W związku z planowanym wdrożeniem w grudniu 2014 r. do ruchu pociągów Pendolino (których projektowany rozkład opublikowaliśmy kilka dni temu), zmniejszy się znacząco siatka połączeń EIC. W efekcie, kilka miast, m.in. Bydgoszcz, straci bezpośrednie połączenia EIC do Warszawy. W zamian jednak, uruchomiony zostanie pociąg TLK „Kujawiak” Terespol-Warszawa-Bydgoszcz-Piła, kursujący nie przez Włocławek i Toruń, lecz „magistralą węglową” (z postojem w Inowrocławiu). „Kujawiak” będzie obsługiwany jednostkami elektrycznymi ED74, godziny jego kursowania będą zbliżone do obecnych godzin kursowania EIC „Kaszub”. Czas przejazdu z Warszawy do Bydgoszczy wyniesie zaledwie 2 godz. 55 min.
Po wycofaniu „zwykłych” EIC łączących Warszawą z Wrocławiem (zastąpią je Pendolino), bezpośrednie połączenia z Warszawą całkowicie straci Leszno. Natomiast jedyne bezpośrednie połączenie Warszawy z takimi ośrodkami jak Zabrze, Gliwice i Kędzierzyn-Koźle zapewni tylko nocny TLK „Karkonosze”.
Kraków-Częstochowa-Wrocław: Niewiele ponad 3 godz.
Radykalnie zmniejszona zostanie liczba pociągów TLK łączących Kraków z Katowicami. Tą trasą pojadą – nie licząc pociągów sezonowych – tylko TLK „Lubomirski” (Przemyśl-Wrocław) i TLK „Uznam” (w sezonie w relacji Przemyśl-Świnoujście, poza sezonem Kraków-Wrocław), a także nocny TLK „Przemyślanin” (Przemyśl-Szczecin, w sezonie do Świnoujścia). Jednocześnie, aż 6 TLK łączących Kraków z Wrocławiem wytyczono w nowym rozkładzie z wykorzystaniem „protezy koniecpolskiej”: trasą przez Częstochowę Stradom i Lubliniec. Czas przejazdu z Krakowa do Wrocławia przez Częstochowę wynosić będzie 3 godz. 10 min.
Planowane uruchomienie dużej liczby bezpośrednich pociągów Pendolino łączących Kraków z Trójmiastem spowoduje skrócenie relacji TLK „Pobrzeże”, który obecnie łączy Kraków z Kołobrzegiem. W nowym rozkładzie „Pobrzeże” ma pojechać w skróconej relacji z Warszawy do Kołobrzegu. Godziny kursowania będą zbliżone do obecnych.
Wcześniej do Lublina, Kielc i Białegostoku, później do Olsztyna
Znacznie wcześniej niż obecnie odjedzie ostatni wieczorny pociąg z Warszawy do Lublina. Zmiana godzin kursowania TLK „Czartoryski” (Gdynia-Lublin), odjeżdżającego obecnie z Warszawy o godz. 21.05, sprawi, że w nowym rozkładzie ostatnim TLK z Warszawy do Lublina będzie TLK „Rej” (z Bydgoszczy), który odjedzie z Warszawy Centr. o godz. 19.50. Mniej więcej godzinę wcześniej niż obecnie mają też odjeżdżać ostatni TLK z Warszawy do Kielc (o godz. 18.50 z Warszawy Centr.) i Białegostoku (19.55). Z kolei znacząco później niż obecnie odjeżdżać będzie ostatni TLK z Warszawy do Olsztyna (obecnie o godz. 17.05, w nowym rozkładzie o godz. 18.40).
Wspomniany TLK „Rej” Lublin-Bydgoszcz ma kursować w wydłużonej relacji z Lublina do z Kołobrzegu. Poza sezonem relacja Lublin-Kołobrzeg także ma być utrzymana: do Kołobrzegu pociąg ma kursować w soboty, w przeciwnym kierunku w niedziele.
Powrót do Kudowy, łatwiej do Krynicy, „Monciak” znów codziennie
To nie jedyna istotna zmiana, jeśli chodzi o obsługę kurortów. W sezonie (ale, jak wynika z projektu rozkładu, tylko letnim), pociągi PKP IC mają powrócić do Kudowy-Zdroju. Do Kudowy ma kursować dzienny pociąg TLK z Warszawy i nocny z Gdyni. W projekcie rozkładu awizowany jest także m.in. powrót bezpośredniego dziennego sezonowego połączenia TLK z Warszawy do Krynicy. Będzie to TLK „Brzechwa”, prowadzący także grupę wagonów do Zakopanego.
Ponownie całorocznie ma kursować TLK „Monciak” z Gdyni do Zakopanego i Przemyśla. Na trasie pomiędzy Warszawą i Krakowem „Monciak” będzie kursować przez CMK.
Nadal nie ma będzie natomiast żadnego całorocznego pociągu łączącego bezpośrednio Warszawę z Nowym Sączem. Nowością w ofercie będzie natomiast TLK „Oleńka” z Warszawy do Wadowic, kursująca – trasą przez Częstochowę, Katowice i Bielsko-Białą – w soboty do Wadowic i w niedziele w przeciwnym kierunku. W tygodniu, „Oleńka” będzie kursować w relacji Warszawa-Częstochowa.
„Opolanin” częściowo przez „protezę”
Na trasie z Warszawy do Wrocławia przez Częstochowę i Opole pojawi się – oprócz Pendolino – także TLK „Opolanin”. Pojedzie jednak nie przez CMK, lecz przez Koluszki i Piotrków Trybunalski. Z Warszawy Centr. „Opolanin” będzie wyjeżdżać o godz. 14.25, a z Wrocławia Gł. o godz. 15.07. Czas przejazdu tym pociągiem trasy z Warszawy do Wrocławia będzie wynosić ok. 5 godz. – 5 godz. 10 min.
Na trasie Gdynia-Poznań pojawi się nowy TLK „Brda”. Dzięki temu, częstotliwość kursowania pociągów PKP IC na tej trasie (uwzględniając pociąg EC Gdynia-Berlin) przez większą część dnia będzie wynosiła, w obu kierunkach, mniej więcej 2 godz.
W dalszym ciągu nie będzie pociągów łączących Warszawę z Podkarpaciem trasą przez Sandomierz. Pociągi te planowane są jednak do uruchomienia w przyszłości, po zakończeniu modernizacji linii nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Ocice.
TLK zatrzymają się w Opocznie Płd.
Na nowym przystanku na trasie CMK, Opoczno Południowe, mają się zatrzymywać wszystkie pociągi TLK za wyjątkiem TLK „Sukiennice” Szczecin-Kraków i pociągów nocnych.