Partnerzy serwisu:
Biznes

Nowy POIiŚ: Groźba utraty środków zmotywuje kolej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
24-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Według dr. Łukasza Bernatowicza z BCC w nowym POIiŚ słusznie rozdzielono kolej i transport miejski. - Groźba utraty środków z POiŚ może zmotywować przedsiębiorstwa kolejowe i urzędy do wytężonej pracy nad projektami tak by po latach zaniedbań polska kolej została zmodernizowana - stwierdza ekspert.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju obiecuje jeszcze w tym roku opublikować treść Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Na kolej zostanie w nim przeznaczonych nie 10 a 5 mld euro ale ministerstwo przypomina o dodatkowych funduszach z programów regionalnych i instrumentu CEF. Więcej o nowym Programie pisaliśmy tutaj.

Czy to dobrze, że są oddzielne priorytety dla kolei i transportu miejskiego, podczas gdy rząd chciał wprowadzić dla nich wspólny priorytet z drogami? - Za słuszne należy uznać rozdzielenie środków na transport miejski i kolejowy. Kolej jest piętą achillesową polskiej infrastruktury - mówi dr Łukasz Bernatowicz, ekspert ds. infrastruktury, prawa budowlanego i zamówień publicznych Business Centre Club.

- W dziedzinie transportu kolejowego inwestycje są najmniej widoczne, a sieć kolejowa najbardziej zapóźniona jeśli chodzi o rozwój, rozbudowę i modernizację. Wydzielenie odrębnych środków na cele związane z infrastrukturą kolejową utrudni przesunięcie środków przeznaczonych na rozwój kolei na inwestycje drogowe, jak to się działo w ostatnich latach. Oczywiście uzasadnione są obawy, że ze względu na małą ilość projektów dotyczących rozwoju infrastruktury kolejowej Polska może stracić przyznane jej środki. Jednakże w ocenie BCC groźba utraty środków z POiŚ może zmotywować przedsiębiorstwa kolejowe i urzędy do wytężonej pracy nad projektami tak by po latach zaniedbań polska kolej została zmodernizowana - uważa ekspert.

Czy 5 mld euro na kolej zapisana w programie jest możliwa do wydania? - Z roku na rok kolej wydaje coraz więcej pieniędzy inwestując w swój rozwój. Sytuacja z pozyskiwaniem i wydawanie funduszy unijnych przez kolej stale się poprawia. Niemniej tak duża kwota faktycznie niesie ze sobą ryzyko niewykorzystania w terminie. Trzeba pamiętać, że zgodnie z założeniami, w nowej perspektywie finansowej środków z UE, 60% z nich ma iść na kolej, 40% na infrastrukturę drogową.  Czyli dokładnie odwrotnie niż dotychczas. O ile GDDKiA była w stanie wydać wszystkie środki, o tyle możliwości PKP PLK w tym zakresie były do tej pory znacznie słabsze, a ich obecny stan pozostaje niewiadomą - mówi Bernatowicz.

Eksperta zapytaliśmy też, czy jeśli na kolej ma być wydane w przyszłej perspektywie 10,5 mld euro, to pozostałe środki, aż 5,5 mld euro, kolej ma pozyskać z CEF? - Instrument „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF) to nowy fundusz, przeznaczony na realizację projektów dotyczących rozwoju, budowy lub modernizacji istniejącej infrastruktury, w dziedzinie transportu, energetyki i telekomunikacji (obecnie sieci TEN). Fundusze z tego mechanizmu będzie można pozyskiwać w przyszłym okresie finansowania 2014-2020. Dla naszego kraju przeznaczono z CEF 4,4 mld euro z czego na transport kolejowy 3,4 mld. Kraje już nie rywalizują o środki z funduszu. Polska kolej planuje 5 inwestycji które mają być współfinansowane z CEF - przypomina Bernatowicz.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Prawo i polityka

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Rynek-Kolejowy.pl 26 lutego 2015

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

Biznes

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

jm, Rynek Kolejowy 17 kwietnia 2015

Obecna perspektywa UE a inwestycje i pozyskiwanie środków na kolei

Nasze konferencje

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Prawo i polityka

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Rynek-Kolejowy.pl 26 lutego 2015

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

Biznes

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

jm, Rynek Kolejowy 17 kwietnia 2015

Obecna perspektywa UE a inwestycje i pozyskiwanie środków na kolei

Nasze konferencje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5