Wabtec rozpoczął przyjmowanie zamówień na nowoczesne rozwiązanie hamulca zintegrowanego dla taboru towarowego. Zgodnie z deklaracjami producenta, nowy produkt ma ułatwić prace projektantom, zredukować masę wagonów i pozwolić na oszczędności przy produkcji i eksploatacji. Pierwsze egzemplarze wkrótce trafią na rynek. Firma oferuje to rozwiązanie również na rynku polskim.
Innowatorskie - jak zapewnia producent - rozwiązanie hamulca kolejowego oznaczone symbolem IBB 10 (Integrated Bogie Brake), trafia właśnie do sprzedaży. Hamulec zintegrowany to rozwiązanie polegające na umieszczeniu większości komponentów układu hamulca na wózku pojazdu. Dzięki temu pod wagonem pozostaje więcej miejsca do wykorzystania dla konstrukcji samego wagonu – cysterny, platformy czy węglarki. Jest to rozwiązanie szczególnie dedykowane przewozom towarowym.
- Na rynku istnieją już rozwiązania o podobnej zasadzie działania – zauważa Maciej Komisarz, inżynier w Wabtec Poland, odpowiedzialny za techniczne wdrożenia IBB 10 w Polsce – jednak nasz hamulec zdecydowanie wyróżnia się budową, która jest istotnie uproszczona w porównaniu do innych urządzeń tego typu. Dzięki temu, przy zachowanej efektywności hamowania, znacznie zmniejszona została waga całego układu.
Hamulec zintegrowany produkowany przez Wabtec w zależności od szczegółów rozwiązania waży od 183 do 192kg. Jeżeli porównamy wagę IBB 10 z tradycyjnym systemem hamulcowym, to oszczędność może sięgać do 800kg na wagon. Co istotne, układ, choć nowy, składa się zaledwie z kilku elementów, sprawdzonych już w wieloletniej eksploatacji. Nieskomplikowana konstrukcja pozwala na jego szybki montaż i demontaż, upraszczając zarówno budowę jak i późniejszą konserwację. Zastosowanie minimalnej ilości części ruchomych istotnie wpływa na większą niezawodność urządzenia. W zależności od wymagań projektowych dobierana jest konstrukcja hamulca postojowego.
- Rozpoczęcie seryjnej produkcji stało się możliwe zaraz po otrzymaniu certyfikatów TSI – dodaje Janusz Gawroński, Dyrektor Zarządzający Wabtec Poland – Jednakże nasi klienci wiedzieli o wdrażanym przez nas produkcie. Obecnie zapytania o IBB 10 spływają z całej Europy. Cieszymy się, że IBB 10 spotyka się z dużym zainteresowaniem również w Polsce. Wiąże się to z atrakcyjnością rozwiązania nie tylko na etapie projektowym i inwestycyjnym ale także eksploatacji, gdyż oczywistym jest, że system składający się z mniejszej ilości komponentów oznacza także mniejsze nakłady utrzymaniowe. Wdrożenie tego rozwiązania to kolejny krok Wabtec w umacnianiu swojej pozycji na rynku europejskim.
Zainteresowani mieli okazję obejrzeć hamulec IBB 10 zainstalowany na wózku podczas ostatnich targów Innotrans w Berlinie.