Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowe tory szlakowe potrzebne od zaraz (cz. I)

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nowe tory szlakowe potrzebne od zaraz (cz. I)
Wprowadzenie na polskie tory pociągów Pendolino zaczyna generować niemałe problemy z konstruowaniem rozkładów jazdy pociągów regionalnych. A to z kolei niemal w naturalny sposób prowadzi do wniosków, że w trybie natychmiastowym konieczne są inwestycje w rozwój infrastruktury PKP PLK, aby próbować oddzielić ruch dalekobieżny od pozostałego. Zwłaszcza że w kolejnych latach problemy w tym zakresie, bez żadnych wątpliwości, będą się nasilać.

Pendolino – o ile rozwiązane zostaną problemy z homologacją – mają się pojawić na polskich torach w połowie grudnia br., wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. W momencie, gdy zamykaliśmy to wydanie „Rynku Kolejowego”, rozkład 2014/15 był jeszcze na etapie przygotowań, ale jego wstępny zarys był już dość dobrze znany. W kilku regionach Polski pojawienie się na torach Pendolino wpłynąć ma w istotny sposób na godziny kursowania pociągów regionalnych. Najbardziej widoczne pogorszenie rozkładów pociągów zapewniających codzienne dojazdy do szkoły i pracy nastąpi najprawdopodobniej w Małopolsce i na Opolszczyźnie.

Pociągi regionalne „wciskane” w wolne przepustowości

Dobitnym przykładem jest linia nr 8 na odcinku z Krakowa w kierunku Kozłowa. Wnioski Przewozów Regionalnych w zakresie wytrasowania na tym odcinku w rozkładzie 2014/15 pociągów z Krakowa w popołudniowym szczycie były następujące: 13.45, 14.45, 15.45, 16.59, 17.59, 19.30. Natomiast wg konstrukcji zaproponowanej przez PKP PLK, odjazdy ze stacji Kraków Gł. zostały opracowane tak: 13.37, 14.29, 15.32, 17.19, 17.33, 19.35.

– W sposób priorytetowy trasowane są pociągi PKP Intercity, a pociągi Przewozów Regionalne wykazywane są jako kolidujące na trasie. W naszej ocenie to pociągi PR winny mieć priorytet pierwszeństwa przejazdu z uwagi na fakt, iż są pociągami funkcjonującymi na linii od wielu lat i spełniają ważną rolę społeczną, a nie tylko biznesową. Mam tu oczywiście na myśli codzienne dowozy i odwozy pracownicze, szkolne i akademickie. W naszej ocenie nie można zaakceptować sytuacji, w której wszystkie pociągi PKP IC są honorowane na linii z pierwszą kolejnością trasowania, nawet te, które kursują tylko kilka lub kilkanaście dni w całym okresie obowiązywania rozkładu, natomiast pociągi PR funkcjonujące na linii od wielu lat w niezmienionej liczbie oraz stałym układzie czasowym są „wciskane” w wolne przepustowości linii – powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” Sylwia Spychała, rzeczniczka małopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych.

W tym kontekście zauważyć należy, że na odcinku Kraków – Kozłów przybędzie pociągów nie tylko ze względu na uruchomienie Pendolino, ale także z racji tego, że – dzięki zakończeniu prac na „protezie koniecpolskiej” – tędy właśnie wytrasowano w nowym rozkładzie większość pociągów TLK (6 par) łączących Kraków z Wrocławiem.

Problemy na trasie do Zawadzkiego

Na Opolszczyźnie z kolei największe odchylenia od wniosków rozkładowych Przewozów Regionalnych nastąpią na linii nr 144 Opole – Zawadzkie, z której znaczący odcinek, Opole – Fosowskie, stanowi fragment trasy pociągów Pendolino Warszawa – Wrocław i pociągów TLK Kraków – Wrocław. – Zamówiony rozkład jazdy odbiega nawet o 33 minuty w porównaniu do złożonych przez przewoźnika zamówień. Problem ten dotyka w szczególności pociągów kursujących w godzinach szczytu dowozowego, jak i powrotu z pracy i szkół – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Violetta Ruszczewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5