Partnerzy serwisu:
Biznes

Nowe stawki: Przewoźnicy towarowi zapłacą mniej kosztem pasażerskich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
27-05-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Nowe stawki: Przewoźnicy towarowi zapłacą mniej kosztem pasażerskich
Urząd Transportu Kolejowego zaprosił do siebie przedstawicieli PKP PLK i przewoźników. W ramach Zespołu ds. stawek wyjaśnione miały zostać wątpliwości dotyczące kosztów dostępu do infrastruktury w przyszłym roku. Zmian będzie sporo.

Jak informuje UTK, w spotkaniu udział wzięło 14 przedstawicieli pasażerskich i towarowych przewoźników kolejowych, organizatorów transportu publicznego oraz organizacji społecznych skupiających przewoźników działających na rynku transportu kolejowego, którzy przekazali swoje opinie dotyczące projektu stawek jednostkowych opłat na 2015 r. przedłożonego do zatwierdzenia przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Na wstępie spotkania, przedstawiciele PKP PLK zaprezentowali projekt cennika stawek jednostkowych opłaty podstawowej i opłat dodatkowych na rozkład jazdy pociągów 2014/2015. Planowana baza kosztów, będąca podstawą kalkulacji stawek, została wyznaczona z wykorzystaniem: wykonania kosztów w 2013 r., i wskaźników zmiany cen (materiałów, energii, usług, wynagrodzeń itd.). PLK zapewniła, że zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w kosztach przyjmowanych do kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej uwzględnione zostały koszty utrzymania i prowadzenia ruchu kolejowego - tylko w tych częściach, w których są one bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami.

Planowana praca eksploatacyjna na 2015 r. będąca podstawą kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej na rjp 2014/2015 została wyznaczona z wykorzystaniem średniej z wykonania pracy eksploatacyjnej 5 ostatnich zakończonych lat (2009 – 2013), odrębnie dla pociągów pasażerskich i towarowych.

Towarowi zyskają kosztem pasażerskich

Średnia planowana stawka jednostkowa opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, obniżona zostanie w stosunku do aktualnie obowiązującego cennika o 0,1%, w tym dla pociągów towarowych o 1,7 %, a dla pociągów pasażerskich planowany jest wzrost o 2,8 %. PKP PLK planuje utrzymać obecny poziom stawek na kolejne trzy rozkłady jazdy pociągów.

Zaprezentowane zostały także zmiany wysokości stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z peronów w stosunku do stawek obowiązujących na rozkład jazdy pociągów 2013/2014. Dla większości stacji stawki ulegają obniżeniu nawet do ok. 20 %, ale dla największych stacji zostaną podniesione.

Zgodnie z oczekiwaniami przewoźników towarowych

W UTK po prezentacji wywiązała się dyskusja. Jak czytamy na stronie urzędu, przedstawiciele przewoźników wskazali na faktyczne zmiany opłat w przedziałach mas brutto uruchamianych przez nich pociągów i na obsługiwanych trasach.

W wystąpieniach podkreślano wzrost stawek jednostkowych dla przewoźników pasażerskich (głównie regionalnych) i konieczność uiszczania opłaty za istnienie sieci trakcyjnej, nawet w przypadku przewoźników wykorzystujących tabor spalinowy na liniach zelektryfikowanych. Dyskutowany również był sposób kategoryzacji linii z uwzględnieniem prowadzonych przez PKP PLK prac remontowo-naprawczych oraz ograniczeń wynikających z tych działań.

Odnosząc się do powyższych zarzutów Przedstawiciel Izby Gospodarczej Transportu Lądowego podkreślił, że obserwowany trend zmian wysokości stawek jednostkowych dla pociągów pasażerskich i towarowych jest zgodny z oczekiwaniem przewoźników towarowych, którzy dotychczas ponosili zawyżone koszty dostępu do infrastruktury. PKP PLK uważa, że zaproponowany cennik odzwierciedla strukturę przewozów pasażerskich i towarowych.

Ulga na intermodal? Jak PLK dostanie na to pieniądze

W trakcie dyskusji poruszono także sprawę kosztów dostępu dla pociągów intermodalnych. W opinii przedstawiciela PKP PLK, pociągi intermodalne powinny korzystać ze stawek jednostkowych kalkulowanych na tych samych zasadach co stawki dla innych przewoźników, a zgodnie z projektem nowego rozporządzenia nastąpi zmiana zasad udzielania ulg. W myśl nowej dyrektywą ulga będzie udzielana po otrzymaniu przez zarządcę odpowiednich środków na ten cel.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5