Mieszkańcy Baku już mogą korzystać z trzech nowych, szerokotorowych pociągów metra. Pięcioczłonowe pojazdy pozytywnie przeszły wszystkie testy. Teraz można je spotkać w "czerwonej" i "zielonej" linii metra.
To pierwsze w Azerbejdżanie pociągi bezprzedziałowe. Na pokładzie zmieści się 1047 pasażerów, z czego 202 na miejscach siedzących. W skrajnych członach pociągów znalazły się miejsca dla osób niepełnosprawnych. Pociągi są wyposażone w oświetlenie w technologii LED. Ich wnętrze zostało wykonane przy wykorzystaniu materiałów wandaloodpornych. Pociągi o rozstawie kół 1520 mm zostały wyprodukowane w zakładzie Metrowagonmaszu w Moskwie.
Cząstka programu modernizacji
– Nowe pociągi metra zapewniają większy poziom bezpieczeństwa i prawdziwy komfort pasażerom w Baku. Przeszły skomplikowany sprawdzian jakości i są zgodne z najwyższymi standardami. Liczymy na to, że nasza współpraca z Baku rozszerzy się oraz że będziemy kontynuować dostawy pociągów dla metra w przyszłości, wyprodukowanych na terenie Azerbejdżanu – mówi Martin Vaujour, zastępca prezesa Alstomu ds. krajów WNP.
Metro w Baku zostało otwarte w 1967 roku. W roku 2010 ruszył 20-letni program rozbudowy sieci, w ramach którego mają powstać łącznie 53 stacje. Przed rokiem 2030 ma zostać zbudowanych łącznie 84,3 km nowych linii. Do roku 2028 jest również planowana całkowita wymiana taboru na nowoczesny.
Liczą na kolejne kontrakty
Jak czytamy w komunikacie producenta, firma Alstom chce być obecna na rynku krajów WNP przy udziale lokalnych partnerów, u których będzie lokalizować produkcję. W roku 2010 Alstom kupił udziały w rosyjskiej firmie Transmaszholding – liderze w produkcji taboru kolejowego na rynki szerokotorowe. Od tamtej pory Alstom i Transmaszholding stworzyły cztery joint venture w Rosji i Kazachstanie, by wspólnie realizować projekty dla kolei 1520 mm.
Tekst pochodzi z portalu Transport-Publiczny.pl