Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Nowe opłaty za dostęp do torów na bocznicach

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
08-11-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Nowe opłaty za dostęp do torów na bocznicach
Fot. Adam Kilian
Po nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym zmieniły się zasady udostępnienia bocznic kolejowych. Nowe zasady oraz opłaty będą obowiązywać od wejścia w życie najbliższego rozkładu jazdy pociągów.

Jak przypomina Urząd Transportu Kolejowego, po nowelizacji ustawy użytkownik bocznicy kolejowej stał się szczególnym przypadkiem zarządcy infrastruktury kolejowej. Jest on zarządcą, który nie zarządza inną drogą kolejową niż bocznica kolejowa.

Obowiązkiem zarządcy/ użytkownika bocznicy kolejowej jest sporządzenie statutu sieci kolejowej. W przypadku bocznic kolejowych w statucie należy wskazać bocznice zarządzane przez podmiot oraz jednocześnie określić, czy są udostępnianie, czy stanowią infrastrukturę nieczynną czy też prywatną.

Od 10 grudnia zmianie ulegną zasady udostępniania bocznic tzw. ogólnodostępnych, które po nowelizacji muszą być udostępniane na zasadach określonych w ustawie o transporcie kolejowym tj. rozdziału 6 (w przypadku pobieranych opłat manewrowych) lub 6a (w przypadku udostępniania obiektów infrastruktury usługowej).

Bocznice – opłata manewrowa

Udostępnianie infrastruktury kolejowej polega na przydzielaniu aplikantowi zdolności przepustowej. W przypadku bocznic jest to przydzielanie zdolności przepustowej dla wykonania manewrów lub postoju pojazdów kolejowych. Zasady dotyczące ustalania opłaty manewrowej określa § 24 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 7 kwietnia 2017 r. w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej, z którego wynika, że zarządca może:

– ustalić opłatę manewrową tak jak określa się opłatę podstawową za przejazd pociągu po linii kolejowej najniższej kategorii (§ 24 ust. 1 rozporządzenia); dodatkowo do obliczenia opłaty zarządca może ustalić średnią masę składu pojazdów kolejowych podlegającego manewrom lub średnią odległość przejazdu;

– ustalić swoją opłatę manewrową w wysokości opłaty określonej dla linii kolejowej, z którą zarządzana przez niego droga kolejowa jest połączona (§ 24 ust. 2 rozporządzenia); w tym przypadku również w ocenie Prezesa UTK zarządca może zastosować średnie wartości masy i odległości.

Zatem w drugim przypadku, jeżeli udostępniana bocznica kolejowa odgałęzia się od linii kolejowej zarządzanej np. przez PKP PLK S.A., użytkownik bocznicy może ustalić opłatę manewrową w wysokości opłaty podstawowej jaką PKP PLK S.A. ustaliła dla tej linii kolejowej. Pamiętać przy tym należy, że PKP PLK S.A. stosuje na rozkład jazdy pociągów 2017/2018 opłaty w wysokości obowiązujących na rozkład jazdy pociągów 2016/2017.

W każdym przypadku zarządca jest zobowiązany przedstawić do zatwierdzenia Prezesowi UTK sposób ustalania opłaty manewrowej. Prezes UTK ma 90 dni na zatwierdzenie opłaty lub odmowę jej zatwierdzenia.

Opłata za dostęp do obiektu infrastruktury usługowej i usług w nim świadczonych

Od 10 grudnia br. obowiązkowi udostępniania podlegają także obiekty infrastruktury usługowej. Jest to umożliwienie przewoźnikom kolejowym, na ich wniosek, korzystania z obiektu i świadczonych usług, o których mowa w ust. 2 i 3 załącznika nr 2 do ustawy u.t.k., do świadczenia których obiekt został przystosowany.

Zasady udostępniania obiektów infrastruktury usługowej i pobierania opłat opisane są w rozdziale 6a ustawy o transporcie kolejowym. Opłaty nie mogą przekraczać kosztów udostępniania obiektu ponoszonych przez operatora powiększonych o rozsądny zysk określony jako stopa zwrotu z kapitału własnego ustalona przez operatora, uwzględniająca ewentualne ryzyka, w szczególności związane z przychodami, oraz średnią stopę zwrotu dla danego sektora w ostatnich latach, nie większą niż 10%.

Te opłaty nie podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa UTK. Kontrola ich poprawności może być natomiast sprawdzona przez UTK np. w związku ze skargą przewoźnika kolejowego.

Tory znajdujące się w ramach obiektów stanowią element obiektu. W uzasadnionych przypadkach zarządzający obiektem może zadecydować o włączeniu torów dojazdowych do obiektu. Wówczas w zakresie regulacyjnym tory te będą traktowane jako jego część składowa i udostępniane w ramach korzystania z obiektu.

Infrastruktura prywatna

Bez zmiany pozostają regulacje dotyczące infrastruktury prywatnej, w tym prywatnych bocznic i linii kolejowych. Jeśli infrastruktura służy wyłącznie zaspokojeniu własnych potrzeb jej zarządcy lub właściciela, nie podlega pod regulacje udostępniania infrastruktury (np. bocznice elektrowni, zakładów chemicznych, hut i kopalń). Należy jednak zagwarantować niedyskryminujący przejazd do innych prywatnych bocznic lub obiektów infrastruktury usługowej.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5