NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Nowe centrum sterowania na 47 kilometrowym odcinku LHS

| inf. prasowa LHS 05.03.2018 45

Nowe centrum sterowania na 47 kilometrowym odcinku LHS
Fot. LHS
5 marca 2018 roku na stacji Zamość Bortatycze LHS odbyła się uroczystość otwarcia nowego centrum sterowania ruchem kolejowym. Nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania (LCS) Zamość Bortatycze zwiększa bezpieczeństwo i przepustowość na jednej z większych stacji Linii Hutniczej Szerokotorowej.
Inwestycja zrealizowana przez PKP LHS pozwala z jednego miejsca sterować ruchem na 47-kilometrowym odcinku linii nr 65. Zainstalowany tam komputerowy system sterowania został opracowany przez polskich inżynierów w Zakładach Automatyki Kombud.

– Inwestycja wpisuje się w wizję reindustrializacji Polski oraz rządową strategię modernizacji i rozbudowy sieci kolejowej. Dzięki niej nie tylko poprawiamy warunki do wymiany handlowej, ale również dajemy impuls rozwoju Lubelszczyzny, Podkarpacia, województwa świętokrzyskiego, Małopolski i Śląska, czyli wszystkich regionów, przez które przechodzi LHS – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Nowy, komputerowy system sterowania na stacji Zamość Bortatycze to większe bezpieczeństwo ruchu oraz pracy pracowników, krótszy czas obsługi pociągów i większa przepustowość trasy. Ma to istotne znaczenie ze względu na rosnący strumień towarów z Azji. Mam nadzieję, że część tych towarów trafi też na linię szerokotorową, co pomoże w rozwoju PKP LHS – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA.

Potrzeba zwiększenia przepustowości

– Otwarcie nowego centrum sterowania to pierwszy, ważny krok w kierunku automatyzacji całej linii nr 65. W 2017 roku przewieźliśmy ponad 10 milionów ton towarów. Już w styczniu tego roku odnotowaliśmy kolejny rekord przewożąc ponad milion ton. To pokazuje, że się rozwijamy i potrzebujemy zwiększenia przepustowości, którą zapewni nam między innymi zakończona dzisiaj inwestycja. Szacujemy, że dzięki inwestycjom tylko na stacji Zamość Bortatycze codzienny czas odpraw pociągów skróci się o ok. 200 minut, co przekłada się na kilkadziesiąt tysięcy litrów zaoszczędzonego paliwa rocznie – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Sercem centrum sterowania jest serwerownia, w której pracuje, zapewniający bezpieczeństwo i wspomagający pracę dyżurnych ruchu, system komputerowy liczący m.in. 48 procesorów. Procesy nastawiania zwrotnic i sygnałów, obrazowanie ruchu pociągów i monitorowanie ich położenia realizowane są przez program składający się z trzech modułów, z których każdy zawiera po kilkaset tysięcy linii kodu. Ciągłość pracy urządzeń zapewniają dwie linie energetyczne, a także system UPS i w razie awarii – agregat spalinowy. Łączna długość okablowania wykorzystanego podczas modernizacji liczy ponad 43 km.

– Zamość to kolejna z ponad tysiąca instalacji zrealizowanych przez nas w całej Polsce i 50. stacja oparta o cyfrowe urządzenia sterowania ruchem opracowane przez polskich inżynierów z Kombudu. Nasze systemy są obecnie instalowane również na drugim końcu linii szerokotorowej – w Sławkowie, na Śląsku. Najdłuższy w Polsce odcinek linii kolejowej sterowany z jednego centrum znajduje się na Lubelszczyźnie, w Lubartowie. Projekt zrealizowany w Bortatyczach to kolejny dowód na to, że mamy w Polsce kompetencje do budowy nowoczesnych systemów – mówi Kazimierz Frąk, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud.

Na stacji Zamość Bortatycze LHS inwestycja objęła zabudowę 22 elektrycznych napędów zwrotnicowych i wykolejnicowych, napędów rogatkowych i sygnalizatorów drogowych na przejeździe kat. A, system liczników osi, semafory, tarcze ostrzegawcze i manewrowe, elektryczne ogrzewanie rozjazdów i sieć kablową. W ramach modernizacji powstał też system telewizji przemysłowej do monitoringu przejazdu kat. A oraz obu głowic stacji wyposażony w 26 kamer przemysłowych, nowe oświetlenie i sieć kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Na szlakach Zamość Bortatycze LHS – Zawada LHS – Szczebrzeszyn LHS zainstalowana została blokada liniowa z kontrolą niezajętości torów.

Nowa nastawnia

Pracownicy PKP LHS będą kierować całym ruchem z nowego dwupiętrowego budynku nastawni. Centralizacja sterowania zminimalizuje konieczność ruchu pieszego i zwiększy bezpieczeństwo pracy. Podniesie się również jej komfort. W czterokrotnie większym budynku o powierzchni 430 m2 pracownicy zyskali wygodne zaplecze socjalno-sanitarne oraz przestronną salę szkoleniową. Pomieszczenie dyżurnych ruchu znajduje się na wysokości 12 m. Przy dobrej pogodzie zapewnia to widoczność na odległość ok. 1200 m. Jednocześnie inwestycja pozwoliła przesunąć część pracowników do innych zadań, co rozwiązuje problem braku kadr powodowany tzw. luką pokoleniową.

Modernizacja stacji Zamość Bortatycze LHS stanowi element szerszego programu modernizacyjnego o wartości 300 mln zł, z czego 121 mln zł stanowi finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Łącznie do 2025 roku PKP LHS na inwestycje planuje przeznaczyć ponad 800 mln złotych.

Wartość kontraktu wyniosła ok. 24 mln zł netto. Wykonawcą prac w zakresie srk, teletechniki, energetyki i robót torowo-budowlanych było konsorcjum, którego liderem były Zakłady Automatyki Kombud.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Zamość (67)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Zamość (67)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS