Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Nowa wentylacja w starych EN57. Projekt na zlecenie Polregio

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
11-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Nowa wentylacja w starych EN57. Projekt na zlecenie Polregio
fot. Michał Szymajda
Wielu naszych czytelników zadziwił projekt, który dotyczył przebudowy wentylacji w najstarszych EN57, który zrealizował Instytut Lotnictwa. Przewozy Regionalne nie chciały powiedzieć o nim zbyt wiele, ale obszernie opisał je instytut.

Instytut Lotnictwa poinformował na swoim facebookowym profilu o „prezentacji działania demonstratora systemu wentylacji przestrzeni pasażerskiej zaprojektowanego dla pojazdów przechodzących naprawy bieżące”. Jak dowiadujemy się z opisu, spotkanie prezesa Przewozów Regionalnych Krzysztofa Zgorzelskiego z prezesem Sieci Badawczej Łukasiewicz Piotrem Dardzińskim, a także z inżynierami zaangażowanymi w projekt, miało miejsce w bazie serwisowej Polregio w Kruszewcu. Projekt wzbudził spore zainteresowanie naszych czytelników. Wielu z nich podkreśla znikomy sens przebudowy pojazdów, które powinny spełniać już wyłącznie rolę muzealną.

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa wyjaśnia, w odpowiedzi na nasze pytania, że przebudowa wentylacji nie dotyczy zmodernizowanych pojazdów, które w ramach przebudowy otrzymały wydajne systemy klimatyzacji i ogrzewania, lecz najstarszych EN57, nawet 50-letnich, których niemało wciąż posiadają Przewozy Regionalne.

Świeże powietrze w EN57

– System wentylacji dedykowany jest niezmodernizowanym pojazdom przechodzącym cykliczne naprawy bieżące. Naprawy bieżące nie przewidują zmiany konstrukcji pojazdu czy przebudowy systemu elektrycznego, a to działania niezbędne w przypadku montażu systemu klimatyzacji, które przeprowadza się dopiero w ramach kompleksowej modernizacji elektrycznego zespołu trakcyjnego – wyjaśnia specjalistka ds. marketingu w Instytucie Lotnictwa, Joanna Pieniążek i przedstawia na czym polega innowacyjność nowej wentylacji w EN57, opracowanej przez Ł-ILOT.

System m.in. ma być „zdolny do precyzyjnego dostarczania powietrza do przedziału pasażerskiego w ilości dostosowanej do panujących warunków atmosferycznych i odprowadzania powietrza zanieczyszczonego dwutlenkiem węgla, wydychaną parą wodną oraz ewentualnymi nieprzyjemnymi zapachami”.

Czy się stoi, czy się leży, łyk powietrza się należy

Instytut Lotnictwa zachwala system, który „zoptymalizowany jest pod kątem komfortu cieplnego pasażerów, niezależnie od tego czy zajmują miejsce siedzące czy stojące”. Ponadto „zapewnia stały dostęp świeżego powietrza niezależnie od prędkości pociągu (a zatem zarówno podczas postoju na stacji, jak i przejazdu, zapewniony jest dostęp do świeżego powietrza dla każdego pasażera w ilości określonej przez właściwe normy)”. Ł-ILOT zaznacza też, że wentylacja w EN57 jest, pod wieloma względami, lepsza niż klimatyzacja. Jest „tańsza w eksploatacji od klimatyzacji, a także zdrowsza w przypadku kolei regionalnych, kiedy przeciętny pasażer spędza w podróży kilkanaście minut” – czytamy. Za wszystkim kryje się jeszcze chęć oszczędności, którą kierować ma się zamawiający, czyli Polregio.

Instytut Lotnictwa nie wyjaśnia, ile kosztowało opracowanie wentylacji do EN57. – Było to zamówienie komercyjne i bez naruszenia umowy nie możemy ujawniać tej informacji – napisała Joanna Pieniążek. Zdradza jednak, że projekt został zrealizowany z inicjatywy Polregio.

"Klient wiedział czego oczekuje"

– Współpraca z Polergio była książkowym przykładem, gdzie klient wiedział czego oczekuje, współpracował podczas realizacji i był otwarty na propozycje – oceniła przedstawicielka IL. Przewozy Regionalne powstrzymają się na razie od komentarza.

– O całym projekcie poinformujemy jak zostanie zakończony i wejdzie w fazę produkcji – powiedział Dominik Lebda, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych. Niestety, z pewnością kontynuacja prac nad rozwojem EN57, nie oznacza dla pasażerów, że wkrótce pojadą oni nowymi pociągami, których zakup zapowiadano 2 i 3 lata temu. W ostatnich dniach Polregio ogłosiło przetarg na zakup jednego, używanego pojazdu spalinowego.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Tabor i technika

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Jakub Rösler 11 września 2022

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Tabor i technika

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Jakub Rösler 11 września 2022

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5