Do niezwykle niebezpiecznego zdarzenia doszło 2 kwietnia 2015 r. Dopiero teraz poinformował o nim Urząd Transportu Kolejowego. Niezabezpieczony pociąg sieciowy stoczył się z toru znajdującego się na spadku i pozbawiony obsługi przejechał aż 9 kilometrów wjeżdżając na tor wolny. Na szczęście nie doszło do kolizji z innym pojazdem szynowym.
Właśnie z powodu wystąpienia zdarzenia, które, jak informuje pracownik biura prezesa UTK Sławomir Sadowski, miało miejsce na linii 273 między Niedoradzem a Zieloną Górą, w siedzibie Urzędu odbyło się spotkanie zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwa przy prezesie UTK z przedstawicielami PKP Energetyka.
Jak informuje UTK, pociąg sieciowy, pozbawiony maszynisty i kierownika jednostki przebywał na torze zamkniętym, właśnie ze względu na prowadzone prace. Nienadzorowany i niezabezpieczony przez obsługę pojazd, znajdujący się na spadku, ruszył i został skierowany na tor wolny, na którym zatrzymał się po przejechaniu łącznie aż 9 kilometrów. Spółka poinformowała, że maszynista i kierownik pociągu roboczego zostali zawieszeni w czynnościach służbowych.
Przedstawiciele PKP Energetyka S.A. omówili szczegółowo przebieg zdarzenia, przekazując również wstępne ustalenia z prac komisji kolejowej. Wskazują one, że przyczyna zdarzenia leży po stronie przewoźnika, ze względu na nieobecność w pociągu załogi. Zgodnie z wewnętrznymi przepisami, pojazd powinien być zabezpieczony przed zbiegnięciem poprzez założenie płóz hamulcowych oraz dodatkowo hamulcem ręcznym.
W związku ze zdarzeniami na sieci kolejowej, takimi jak zbiegnięcie pojazdu kolejowego, spółka, w ramach prowadzonej oceny ryzyka, przeprowadza analizę mającą na celu identyfikację możliwych zagrożeń. Wskutek przeprowadzonej analizy, spółka podjęła środki profilaktyczno-zapobiegawcze w postaci:
-
stworzenia pisemnych procedur i zapoznania z nimi pracowników,
-
prowadzone są szkolenia pracowników, które dotyczą m.in. sposobu postępowania i zasad prowadzenia ruchu na torach zamkniętych,
-
rozszerzono tematykę pouczeń okresowych,
-
wydawane są biuletyny o zaistniałych zdarzeniach,
-
podczas organizowanych narad omawiane są zdarzenia kolejowe,
-
podjęto decyzję, że wszystkie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa będą prowadzone przez jedną zewnętrzną firmę.