Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Niemcy nie zawsze kupują. Również modernizują tabor kolejowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
16-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Niemcy nie zawsze kupują. Również modernizują tabor kolejowy
LosHawlos CC BY-SA 3.0
Za zachodnią granicą modernizuje się setki sztuk taboru kolejowego rocznie. Ważnym celem modernizacji taboru w Niemczech nie są oszczędności, ale... ochrona środowiska. O doświadczeniach z tamtego rynku opowiadali podczas odbywającego się w Warszawie Europejskiego Forum Taborowego przedstawiciele niemieckich firm. 

- Modernizacja jest tańsza, co więcej cały czas operator taboru używa maszyn złożonych z komponentów, które zna. „Nowy” tabor dostaje się przy mniejszych nakładach. Z drugiej strony żywotność takiego taboru jest jednak krótsza, a modernizacja wcale nie zwalnia nas całkowicie od konieczności pozyskiwania nowych technologii – wyliczył Michał Truszkowski, przedstawiciel DB Fahrzeuginstandhaltung, firmy z siedzibą we Frankfurcie nad Menem, która zajmuje się modernizacją taboru dla Deutsche Bahn. Ale nie tylko. Realizuje zamówienia z całego świata (również z Polski) przebudowując lokomotywy, w tym manewrowe, oraz zarówno pasażerskie, jak i towarowe wagony.

Lokomotywy hybrydowe

Niemiecka firma zajmuje się różnymi rodzajami odświeżania lokomotyw. Najbardziej klasycznym jest instalacja nowego rodzaju napędu w istniejących pojazdach. - Ale tym co uważam za najciekawsze jest hybrydyzacja lokomotyw, czyli instalowanie dodatkowego silnika bateryjnego, który pozwala zaoszczędzić 25-35 proc. paliwa, sprawia, że lokomotywa jest bardziej cicha i wyraźnie redukuje poziom zanieczyszczeń – tłumaczy Truszkowski. - To pozwala choćby na używanie takich lokomotyw np. w zamkniętych halach – dodał zapowiadając, że niemiecka firma jest w trakcie przebudowania w ten sposób kilkuset lokomotyw.

DB Fahrzeuginstandhaltung zdarza się też realizować zadania nietypowe, jak przekształcenie starego wagonu restauracyjnego w nowoczesne, jeżdżące po szynach, laboratorium do analizy i inspekcji infrastruktury kolejowej.

Truszkowski co chwilę podkreślał jak istotnym celem przyświecającym modernizacjom są kwestie ekologiczne. To samo mają na względzie firmy realizujące projekt Innolok, w ramach spółki pod nazwą Kompetenznetz Rail Berlin-Brandenburg, która skupia przedstawicieli branży kolejowej i kolejowo-infrastrukturalnej.

Zmniejszyć emisję CO2

W Niemczech sektor transportowy jest odpowiedzialny ja zużycie 30 proc. energii i emituje 18 proc. dwutlenku węgla wysyłanego co roku przez niemiecką gospodarkę. Dlatego jeden z programów Kompetenznetz Rail Berlin-Brandenburg, nazywany właśnie „Innolok” ma na celu modernizację niemieckiego taboru manewrowego w celu ochrony środowiska, ale też ograniczenia kosztów użytkowania.

Chodzi nie tylko o lokomotywy niemieckie (ok. 250) i tyle samo lokomotyw włoskich, ale przede wszystkim lokomotywy polskie. - Nad Wisłą jest prawie tysiąc lokomotyw manewrowych o napędzie spalinowo elektrycznym – mówiła przedstawicielka projektu Heike Uhe. - Nawet nie wiedziałam, że aż tyle – dodawała. Niemcy chcą opracować schemat modernizacji takich lokomotyw i stworzenia z nich pojazdów o napędzie alternatywnym, z wykorzystaniem energii elektrycznej, gazu i napędu wodorowego.

Lokomotywy autonomiczne?

Projekt podzielono na moduły, z których każdy przypisano jednej lub kilku z piętnastu firm, które biorą w nim udział. To różne zadania, które mają się złożyć na ostateczny projekt, przez opracowanie koncepcji silnika, sposobów magazynowania energii, aż po budowę oświetlenia w ostatecznym projekcie pojazdu.

Na razie Innolok dysponuje trzema prototypami lokomotyw, określonymi numerami I (napęd biogazowy), II (napęd z ogniw paliwowych) oraz III (wspomaganie maszynisty, co daje de facto lokomotywę autonomiczną). Prototypowe maszyny są testowane w pobliżu Berlina.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy Deutsche Bahn zwolni 10 tys. pracowników?

Infrastruktura

Czy Deutsche Bahn zwolni 10 tys. pracowników?

Artur Bogdanowicz 20 maja 2020

DB zmienia malowanie składów. Chce być bardziej zielone

Infrastruktura

Co piąty pociąg ICE w Niemczech jest w pełni sprawny. Brakuje ludzi do pracy

Tabor i technika

Zobacz również:

Czy Deutsche Bahn zwolni 10 tys. pracowników?

Infrastruktura

Czy Deutsche Bahn zwolni 10 tys. pracowników?

Artur Bogdanowicz 20 maja 2020

DB zmienia malowanie składów. Chce być bardziej zielone

Infrastruktura

Co piąty pociąg ICE w Niemczech jest w pełni sprawny. Brakuje ludzi do pracy

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5