NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Nie chcesz wycinania drzew przy torach? Powiedz swojemu staroście

| Jakub Madrjas 04.01.2017 67

Nie chcesz wycinania drzew przy torach? Powiedz swojemu staroście
Fot. Michał Borowski
Czy kolej odstąpi od bezwzględnego wycinania drzew przy torach? Ma już do tego narzędzia, bo przyjęta w ubiegłym roku nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym pozwala na odstępstwa od wycinki.
W lipcu Sejm uchwalił nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, której celem jest uproszczenie oraz przyspieszenie prac związanych z przygotowaniem oraz realizacją kolejowych inwestycji infrastrukturalnych (o najważniejszych zmianach pisaliśmy tutaj). Oprócz zmian prawnych przyspieszających proces inwestycyjny, Sejm przyjął także poprawkę umożliwiającą odstępstwo od wycinania drzew przy torach.

W poprzednim stanie prawnym kolejarze musieli bezwzględnie wycinać drzewa w odległości aż 15 metrów od osi toru (w Niemczech minimalna szerokość strefy wolnej od drzew to 6 metrów od osi toru, a w Wielkiej Brytanii 3 metry od linii kolejowej). Stosowanie tych przepisów pozbawiłoby dużej części drzew półwysep Helski, dlatego często były one martwe. Czasem jednak, jak w przypadku podwarszawskiego Piastowa, kolejarze byli nieugięci.

Jest możliwość odstępstw

Od kilku miesięcy obowiązuje już jednak zapis, że "w przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się odstępstwo od odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów określonych w przepisach". Odstępstwo nie może powodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, ani zakłócać działania urządzeń służących do prowadzenia tego ruchu. Zgody na odstępstwo udziela starosta w drodze postanowienia, po uzgodnieniu właściwego zarządcy, mając na uwadze bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

Tyle w ustawie. Jak to wygląda w praktyce? – Zmiana umożliwia dopuszczenie wyjątków stosowania zakazu zadrzewiania i zakrzewiania w odległości do 15 m od osi skrajnego toru kolejowego. W takim przypadku zarządca infrastruktury kolejowej będzie musiał wydać opinię, stwierdzającą brak negatywnego oddziaływania na bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego – w drodze odstępstwa – tłumaczy na prośbę „Rynku Kolejowego” biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. – Właściwym organem w tej sprawie jest starosta, który jest również właściwy w sprawie wydania decyzji o usunięciu drzew lub krzewów – dodaje MIB.

Spytaliśmy tez ministerstwo, czy określono zasady dotyczące sytuacji, w których dopuści się stosowanie wyjątków oraz czyja opinia będzie ważniejsza – starosty czy zarządcy infrastruktury kolejowej? – Wiążące w takim przypadku będzie uzgodnienie zarządcy infrastruktury, które jest niezbędne z uwagi wymagane odstępstwo – czyli brak zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego – tłumaczy MIB.

Wniosek dla każdego

Z informacji otrzymanych z ministerstwa wynika, że opinia nie będzie wynikać z widzimisię zarządcy infrastruktury, tylko ze specjalnej analizy ryzyka. Zarządca będzie musiał przeprowadzić taką analizę z wykorzystaniem metod opisanych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 402/2013 z 30 kwietnia 2013 r. [w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylające rozporządzenie (WE) nr 352/2009].

Jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, z wnioskiem o odstępstwo może wystąpić każdy. Może to być np. osoba prywatna, która jest właścicielem gruntów położonych w sąsiedztwie linii kolejowej albo też inwestor. W przypadku gruntów, których właścicielem jest Skarb Państwa wniosek o odstępstwo od wycinki może złożyć organizacja społeczna. Wnioski należy składać do starosty powiatowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka

Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS