NUMER 08/2017
NUMER 08/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje dużych prędkości
szukaj
Śledź nas:

Nie chcesz wycinania drzew przy torach? Powiedz swojemu staroście

| Jakub Madrjas 04.01.2017 67

Nie chcesz wycinania drzew przy torach? Powiedz swojemu staroście
Fot. Michał Borowski
Czy kolej odstąpi od bezwzględnego wycinania drzew przy torach? Ma już do tego narzędzia, bo przyjęta w ubiegłym roku nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym pozwala na odstępstwa od wycinki.
W lipcu Sejm uchwalił nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, której celem jest uproszczenie oraz przyspieszenie prac związanych z przygotowaniem oraz realizacją kolejowych inwestycji infrastrukturalnych (o najważniejszych zmianach pisaliśmy tutaj). Oprócz zmian prawnych przyspieszających proces inwestycyjny, Sejm przyjął także poprawkę umożliwiającą odstępstwo od wycinania drzew przy torach.

W poprzednim stanie prawnym kolejarze musieli bezwzględnie wycinać drzewa w odległości aż 15 metrów od osi toru (w Niemczech minimalna szerokość strefy wolnej od drzew to 6 metrów od osi toru, a w Wielkiej Brytanii 3 metry od linii kolejowej). Stosowanie tych przepisów pozbawiłoby dużej części drzew półwysep Helski, dlatego często były one martwe. Czasem jednak, jak w przypadku podwarszawskiego Piastowa, kolejarze byli nieugięci.

Jest możliwość odstępstw

Od kilku miesięcy obowiązuje już jednak zapis, że "w przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się odstępstwo od odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów określonych w przepisach". Odstępstwo nie może powodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, ani zakłócać działania urządzeń służących do prowadzenia tego ruchu. Zgody na odstępstwo udziela starosta w drodze postanowienia, po uzgodnieniu właściwego zarządcy, mając na uwadze bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

Tyle w ustawie. Jak to wygląda w praktyce? – Zmiana umożliwia dopuszczenie wyjątków stosowania zakazu zadrzewiania i zakrzewiania w odległości do 15 m od osi skrajnego toru kolejowego. W takim przypadku zarządca infrastruktury kolejowej będzie musiał wydać opinię, stwierdzającą brak negatywnego oddziaływania na bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego – w drodze odstępstwa – tłumaczy na prośbę „Rynku Kolejowego” biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. – Właściwym organem w tej sprawie jest starosta, który jest również właściwy w sprawie wydania decyzji o usunięciu drzew lub krzewów – dodaje MIB.

Spytaliśmy tez ministerstwo, czy określono zasady dotyczące sytuacji, w których dopuści się stosowanie wyjątków oraz czyja opinia będzie ważniejsza – starosty czy zarządcy infrastruktury kolejowej? – Wiążące w takim przypadku będzie uzgodnienie zarządcy infrastruktury, które jest niezbędne z uwagi wymagane odstępstwo – czyli brak zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego – tłumaczy MIB.

Wniosek dla każdego

Z informacji otrzymanych z ministerstwa wynika, że opinia nie będzie wynikać z widzimisię zarządcy infrastruktury, tylko ze specjalnej analizy ryzyka. Zarządca będzie musiał przeprowadzić taką analizę z wykorzystaniem metod opisanych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 402/2013 z 30 kwietnia 2013 r. [w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylające rozporządzenie (WE) nr 352/2009].

Jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, z wnioskiem o odstępstwo może wystąpić każdy. Może to być np. osoba prywatna, która jest właścicielem gruntów położonych w sąsiedztwie linii kolejowej albo też inwestor. W przypadku gruntów, których właścicielem jest Skarb Państwa wniosek o odstępstwo od wycinki może złożyć organizacja społeczna. Wnioski należy składać do starosty powiatowego.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (40949)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (40949)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08/2017
NUMER 08/2017
W najnowszym numerze Rynku Kolejowego rozmawiamy z nowym prezesem Pesy – Robertem Świechowiczem, Mikołaja Wilda pytamy zaś o to, jak będzie wyglądał Centralny Port Lotniczy i jakie przyniesie konsekwencje dla rozwoju kolei. Sprawdzamy, jak idzie (a raczej nie idzie) implementacja systemu ERTM/ETCS w Polsce i co zrobić, aby przyspieszyła. Po raz kolejny zastanawiamy się nad przyszłością Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Jest to tematem sierpniowego numeru. Opisujemy też zmierzch eksploatacji niezmodernizowanych EN57 i zastanawiamy się jaka będzie przyszłość serii tych kultowych pociągów. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS