Nowosądecki Newag wycofał odwołanie od warunków przetargu na nowe pociągi spalinowe dla spółki Przewozy Regionalne. Co nie znaczy, że akceptuje warunki tego postępowania.
W grudniu 2016 roku Przewozy Regionalne uruchomiły trzeci już przetarg na dostawę spalinowych zespołów trakcyjnych. Termin składania ofert w postępowaniu mija 26 stycznia 2017 r. Więcej na temat zamówienia oraz tego, jakie pociągi chcą kupić Przewozy Regionalne
można przeczytać tutaj.
Niejednoznaczna specyfikacja?
Firma Newag odwołała się do zapisów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia do Krajowej Izby Odwoławczej. Producent zarzucał Przewozom Regionalnym, że opis zamówienia jest niejednoznaczny. Według odwołującego się, w zapisach zobowiązujących wykonawcę do dostarczenia wraz z pojazdami dokumentu uprawniającemu do eksploatacji zabrakło sprecyzowania czy tym dokumentem powinno być świadectwo dopuszczenia do eksploatacji, czy wyłącznie zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji.
Kolejny zarzut dotyczył specyfiki samych pojazdów. Zdaniem Newagu zamawiający nie sprecyzował czy dostarczone pojazdy mogą być wyprodukowane przed zawarciem umowy. Wypływa z tego także kolejny zarzut, który neguje zapis mówiący, że pojazdy mają być wyprodukowane do 1 grudnia 2017 roku. Newag uzasadnia, że wyprodukowanie fabrycznie nowych pojazdów szynowych zgodnych z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności w tym terminie jest zadaniem niemożliwym do wykonania. – Jedynym wykonawcą, który będzie mógł przystąpić do postępowania i wykonać zamówienie będzie Pesa – czytamy w tłumaczeniu.
Newag nie określa tego w piśmie, ale chodzi o spalinowe zespoły trakcyjne Link, które Pesa zbudowała już dwa lata temu dla niemieckiego przewoźnika Netinera w liczbie 12 sztuk. Niemcy nigdy ich jednak nie odebrali. Pesa posiada jeszcze cztery takie pojazdy, cztery obecnie jeżdżą w Kolejach Dolnośląskich, a cztery w Kolejach Wielkopolskich. Więcej na ich temat piszemy
tutaj.
Newag wycofuje odwołanie
Jak poinformowała „Rynek Kolejowy” rzeczniczka KIO Magdalena Grabarczyk, odwołanie zostało wycofane, a Izba wydała dziś postanowienie o umorzeniu postępowania odwoławczego. Jak dowiedzieliśmy się w nowosądeckiej spółce, odwołanie zostało wycofane przede wszystkim dlatego, że nie było większych szans na przedłużenie terminu dostaw. Producent wziął bowiem pod uwagę to, że spółka Przewozy Regionalne do końca tego roku musi
wykorzystać kredyt na tabor.
– W dotychczasowych postępowaniach w sprawach tego typu Izba zwykle przychylała się do stanowiska zamawiającego – przyznają w Nowym Sączu. Newag swoim odwołaniem wysłał zatem sygnał niezadowolenia, ale nie będzie blokował przewoźnikowi zakupu – ani ponosił ewentualnych kosztów postępowania.