Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Newag: Modernizacja taboru jest mocno nieopłacalna

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Newag: Modernizacja taboru jest mocno nieopłacalna
Fot. Dariusz Żaruk, SM42.plOpole Główne, EN63A-029 odpoczywa na torach postojowych stacji Opole Główne
W Planie Morawieckiego poza kupowaniem nowego taboru kolejowego, znalazł się także zapis mówiący o modernizacji tego istniejącego. Prezes Newagu, Zbigniew Konieczek, uważa jednak, że takie podejście jest bardzo nieopłacalne.

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli tzw. Plan Morawieckiego, została przyjęta przez Radę Ministrów 14 lutego 2017 roku. Wskazano w niej, że wspierana będzie w niej także kolej. Takim strategicznym punktem ma być program Luxtorpeda 2.0, zakładający zaprojektowanie i wyprodukowanie polskich pojazdów na potrzeby komunikacji miejskiej i kolei. Ministerstwo Rozwoju widzi duży potencjał dla tej branży w związku z powstawaniem kolei aglomeracyjnych i wsparciem UE dla projektów taborowych. – W Polsce przez wiele lat nie było programu modernizacji i wymiany taboru, dlatego ten przemysł nie mógł się rozwijać – tłumaczy wiceminister rozwoju, Jadwiga Emilewicz.

Zgodnie z projektem Luxtorpeda, rozwój transportu szynowego oparty będzie na trzech filarach, tj. na: nakładach na badania, rozwój i innowacje m.in. w ramach programu sektorowego Innotabor, finansowanego z Programu Inteligentny Rozwój, zakupie nowego taboru oraz modernizacji eksploatowanego taboru szynowego.

Modernizacja jest za droga

Zwłaszcza co do tego ostatniego punktu z Planu Morawieckiego swoje zastrzeżenia ma Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. – Modernizacja, przy obecnym poziomie techniki, jest absolutnie nieopłacalna – podkreśla prezes. – Zmodernizowany tabor służy wyłącznie 15 lat, co oznacza, że trzeba dwa razy zmodernizować skład, żeby uzyskać żywotność nowego pociągu, którego czas eksploatacji określa się na 30 lat. Policzyliśmy, że przy zakupie 400 elektrycznych zespołów trakcyjnych, bo tak w tej chwili oceniamy rynek, modernizacja w przeciągu 30 lat będzie droższa o 6 mld zł – podkreśla Konieczek. Jak przyznaje, odbył także rozmowy w Ministerstwie Rozwoju w temacie modernizacji pociągów.

Prezes Newagu odniósł się także do samych zapisów Planu Morawieckiego. – Czekam na oficjalną wersję dokumentu, którą zatwierdził polski rząd. Na razie nie widzę w nim nic wielkiego na temat produkcji pojazdów kolejowych – podkreśla.

PolRegio idzie śladem modernizacji

Warto w tym miejscu przypomnieć, że na modernizację taboru stawia przede wszystkim największy polski przewoźnik kolejowy – Przewozy Regionalne. Przy pomocy kredytu zaciągniętego w konsorcjum banków Banku Gospodarstwa Krajowego, PKO BP i BZ WBK na 629 mln zł spółka ma zamiar realizować program naprawczy. Największą częścią tego programu będzie głęboka modernizacja z naprawą poziomu P5 36 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57.

Krzysztof Mamiński, prezes Przewozów Regionalnych podkreśla, że potrzeby spółki są jeszcze większe. – Większy program inwestycyjny rozpoczniemy – realnie rzecz biorąc – za około dwa lata. Mamy cel, by w takcie trzyletnim zmodernizować nie mniej niż 200 zespołów trakcyjnych. Dużo zależy jednak od tego, czy będzie można przeznaczyć na ten cel środki unijne – mówi prezes Mamiński.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trzy filary Luxtorpedy

Prawo i polityka

Trzy filary Luxtorpedy

Jakub Madrjas 21 lutego 2017

Ambitne, choć ogólne plany Ministerstwa Rozwoju dla kolei

Prawo i polityka

Ambitne, choć ogólne plany Ministerstwa Rozwoju dla kolei

Martyn Janduła 10 października 2016

MR: Mniej utrudnień dla wykorzystujących maszyny budowlane

Infrastruktura

Jeszcze w kwietniu będzie zarząd Polskiego Funduszu Rozwojowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Trzy filary Luxtorpedy

Prawo i polityka

Trzy filary Luxtorpedy

Jakub Madrjas 21 lutego 2017

Ambitne, choć ogólne plany Ministerstwa Rozwoju dla kolei

Prawo i polityka

Ambitne, choć ogólne plany Ministerstwa Rozwoju dla kolei

Martyn Janduła 10 października 2016

MR: Mniej utrudnień dla wykorzystujących maszyny budowlane

Infrastruktura

Jeszcze w kwietniu będzie zarząd Polskiego Funduszu Rozwojowego

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5