Dwie lokomotywy Griffin, które eksploatuje PKP Intercity w ramach umowy dzierżawy z Newagiem, nie psują się. Prezes Newagu obiecał, że tak samo sprawne pojazdy w liczbie 20 sztuk spółka dostarczy do przewoźnika.
– Dzierżawione przez PKP Intercity dwa Griffiny uzyskały 100% sprawności, nie ma z nimi żadnych problemów. 20 elektrowozów bardzo podobnych do tych wyprodukujemy teraz dla PKP Intercity – powiedział prezes nowosądeckiego Newagu – Zbigniew Konieczek.
Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk przypomniał, że podpisana 29 maja umowa z Newagiem to efekt realizacji olbrzymiej strategii taborowej, która łącznie warta jest 7 mld zł. To konkretne zamówienie warte jest ponad 367 mln zł brutto. Jeżeli PKP Intercity skorzysta z prawa opcji (na 10 kolejnych Griffinów), wartość zamówienia wzrośnie do ponad 551 mln zł brutto. Na razie nie ma decyzji co do zamówienia kolejnych 10 elektrowozów i nie należy się jej spodziewać prędko.
– Lokomotywy, które kupujemy od Newagu, mają pozwolić na prowadzenie pociągów z prędkością 160 km/h. Będą wyposażone w system ETCS, co umożliwi jednoosobową obsługę trakcyjną – powiedział prezes PKP Intercity.
Zgodnie z umową producent zobowiązany jest do realizacji zamówienia w okresie 30 miesięcy. Będzie też wykonywał regularne przeglądy techniczne lokomotyw na drugim, trzecim i czwartym poziomie utrzymania. Po 60 miesiącach od daty odebrania pojazdów zostaną wykonane naprawy na czwartym poziomie utrzymania.
Bardzo wysoką sprawność Griffinów zachwalał nie tylko prezes Newagu, ale także maszyniści, których podpytaliśmy o pracę na elektrowozach. Potwierdzili, że praca na nich to przyjemność, że z pojazdami kursującymi na trasie z Warszawy do Krakowa i Przemyśla i z Warszawy do Wrocławia, w zasadzie nie ma problemów. Bardzo chwalili ergonomię kabiny. Każdy z dwóch pojazdów od 8 marca przejechał już 85 tysięcy kilometrów, czyli wykonując każdego dnia przebiegi ponad 1000 kilometrów pod banderą pasażerskiego operatora.
– Griffiny będą najnowocześniejszymi lokomotywami, jakie w tej chwili są produkowane w Europie, są w pełni zgodne z TSI – dodał Zbigniew Konieczek.
– To co jest niezmiernie ważne to podniesienie poziomu produkcji krajowych producentów taboru kolejowego. Zamawiając nowe lokomotywy PKP Intercity wzmacnia potencjał polskich zakładów w zakresie innowacji, w zakresie potencjału produkcyjnego – powiedział obecny podczas podpisania umowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.