Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Największy przetarg w historii SNCF wygrywa Alstom i Bombardier

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
18-01-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Największy przetarg w historii SNCF wygrywa Alstom i Bombardier
Fot. AlstomX'Trapolis Cityduplex
Zarząd SNCF – Kolei Francuskich – formalnie wybrał konsorcjum dwóch kolejowych gigantów: Alstomu i Bombardiera, na dostawę 355 elektrycznych, piętrowych zespołów trakcyjnych dla regionu Ile-de-France. Pociągi będą bardzo ciekawe – będą posiadały zarówno człony jedno-, jak i dwupoziomowe.

Pierwotnie dostawcą pociągów dla RER – podparyskiej kolei regionalnej – miał być hiszpański CAF, jednak Francuzi stwierdzili, że ten producent nie będzie w stanie zrealizować zamówienia. Orzekli oni, że CAF nie dysponuje wystarczającymi mocami produkcyjnymi, co groziłoby opóźnieniami w dostawach.

Przestrzeń dla pasażerów o różnych potrzebach

Alstom i Bombardier dostarczą pociągi dla linii D i E. SNCF jako operator zamówił projektowane od podstaw zestawy X'Trapolis Cityduplex. 112-metrowy ezt będzie w stanie pomieścić 1563 pasażerów, jednostka 130-metrowa – 1861 osób. Człony sterownicze (czołowe) ezt będą jednopoziomowe i przeznaczone dla pasażerów, którzy spędzają w podróży niewiele czasu, bądź przewożą rowery lub większy bagaż. Znajdzie się więc w nich sporo miejsc stojących i rozkładane siedziska. Człony dwupoziomowe na górnym pokładzie zagwarantują miejsca dla pasażerów, którzy w podróży spędzają kilkadziesiąt minut i więcej. Znajdą się więc tam wygodne siedzenia i niemal nie będzie miejsc stojących. Na dolnym pokładzie podróżować mają osoby, które w podróży spędzają do około 20 minut, przestrzeń będzie więc zaaranżowana podobnie jak w miejskim autobusie. Przedsionki w członach piętrowych mają być przeznaczone głównie dla pasażerów stojących, a do wnętrza prowadzić mają szerokie drzwi.

4 lata na dostawy

X'Trapolis Cityduplex będą rozpędzać się do 140 km/h. Dla SNCF ważne jest, by konsumpcja energii w nich była niższa o 25% od tej w obecnie używanych pojazdach. Cały kontrakt wart jest 3,75 mld euro. Zamówienie 355 pociągów jest największym, jakie kiedykolwiek złożył region Ile-de-France i największym w historii SNCF. Pierwsze 56 zestawów o długości 112 metrów i 15 o długości 130 metrów wyjedzie na trasy w 2021 roku. Reszta zostanie prawdopodobnie domówiona w ramach prawa opcji.

Kontrakt dla dwóch kolejowych gigantów

Alstom będzie odpowiedzialny za design, wózki, napęd i wyposażenie elektryczne pojazdów, Bombardier zbuduje natomiast pudła członów środkowych. Kontrakt, który otrzymało dwóch producentów, wpisuje się w nowy trend współpracy kolejowych gigantów. Dość przypomnieć, że szybkie pociągi ICE4 dla DB budowane są wspólnie przez Siemensa i Bombardiera (pudła budowane są we Wrocławiu). Do tego typu współpracy, przy budowie taboru dla polskiego KDP, namawia również Lesław Kuzaj, szef polskiego oddziału Alstomu w rozmowie z „RK”.

Wydaje się, że taka współpraca doświadczonych firm w ramach konsorcjów ma same plusy: znacznie obniża to możliwość wystąpienia protestów przetargowych, wydłużających termin dostaw pociągów, zaś doświadczenie firm zaangażowanych w projekt procentuje udanymi pociągami. Konsolidacja europejskiego rynku jest też korzystna z punktu widzenia ekspansji Chińczyków na rynek taboru kolejowego, o czym piszemy tutaj.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Pasażer

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2022

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Biznes

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Przemysław Farsewicz 20 września 2021

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Pasażer

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Michał Szymajda 21 lutego 2021

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Świat

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Magdalena Romanowska 09 listopada 2020

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Pasażer

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Magdalena Romanowska 24 lipca 2020

Zobacz również:

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Pasażer

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2022

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Biznes

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Przemysław Farsewicz 20 września 2021

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Pasażer

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Michał Szymajda 21 lutego 2021

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Świat

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Magdalena Romanowska 09 listopada 2020

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Pasażer

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Magdalena Romanowska 24 lipca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5