Raport Najwyższej Izby Kontroli wskazał na problemy z utrzymaniem należytego poziomu bezpieczeństwa na obszarze kolejowym, zwłaszcza na przejazdach kolejowo-drogowych, na których wypadki są zmorą polskiej sieci kolejowej.
M.in. o ten aspekt bezpieczeństwa pytał poseł Grzegorz Furgo, zaniepokojony raportem NIKu. Ministerstwo obszernie odpowiedziało posłowi wskazując na liczbę wypadków na styku kolei i dróg, na przejazdach kategorii D, w podziale na województwa. Jest on o tyle ciekawy, że uwzględnia okres całego roku 2017, oraz pierwszych miesięcy 2018 roku. Mamy więc do dyspozycji dane dalece bardziej aktualne, niż te pokazane w lutym przez NIK, w odniesieniu do przejazdów na których do wypadków dochodzi najczęściej.
W czołówce stawki pod względem zdarzeń na przejazdach kategorii „D” w 2017 roku plasuje się województwo mazowieckie, gdzie doszło do aż 17 kolizji. Na drugim miejscu jest województwo warmińsko-mazurskie (14 zdarzeń), gdzie sieć kolejowa nie jest gęsta, podobnie jak natężenie ruchu, jednak sporo jest tam przejazdów kategorii „D”. Trzecie na niechlubnej liście jest województwo wielkopolskie z 13 niebezpiecznymi zdarzeniami w 2017. O części z nich informowaliśmy
na portalu „RK”. Najmniej kolizji na styku dróg i kolei na przejazdach „D” było w zeszłym roku w Lubuskiem (2). Od początku stycznia do połowy marca 2018 roku nie było ich tam w ogóle.
Minister Bittel przedstawił też programy, które mają służyć poprawie bezpieczeństwa na przejazdach. Są w nich pieniądze także na podwyższenie kategorii przejazdów. Nieprzypadkowo największe pieniądze znajdą się na ich modernizację w województwie mazowieckim. PKP PLK zaplanowała na inwestycje w tym zakresie aż 640 milionów zł, część pieniędzy już została wydana (21,7 mln zł).
– W ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap I – część przejazdowa” w latach 2018 – 2020 planowana jest dalsza przebudowa 182 przejazdów, w tym 108 przejazdów kategorii D – napisało w informacji Ministerstwo. Na cały projekt przewidziano ponad 1,5 mld zł.
Warto przypomnieć o przypadku z Opolszczyzny, gdzie po tragedii, w której zginęli pasażerowie auta, które wjechało pod pociąg, kategoria przejazdu
zostanie podniesiona.