Trwa przygotowywanie projektów z myślą o nowym budżecie UE, w ramach którego kolej spodziewa się ponad 25 mld zł dofinansowania – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”. Dotacje będą musiały zostać wydane do 2022 r. Pasażerowie mogą spodziewać się prawie 10 lat utrudnień na torach.
– W perspektywie budżetowej 2014–2020 nacisk położymy na prace rewitalizacyjne, które okazały się sukcesem. Te inwestycje pozwalają skrócić procedury, a także osiągnąć wysoki efekt inwestycyjny przy relatywnie niskim koszcie – mówi „Dziennikowi Gazecie Prawnej” Maciej Dutkiewicz z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Według wstępnych planów, w latach 2014–2020 na rewitalizacje zostanie przeznaczonych 60 proc. środków UE na kolej w Polsce. Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, istotnym kryterium przy typowaniu linii do rewitalizacji będzie jej wykorzystanie do transportu towarowego. W planach na najbliższych 7lat, priorytetem rewitalizacyjnym są m.in. linia 273 – tzw. nadodrzanka, która łączy Szczecin z Wrocławiem – oraz CE 65: z Tczewa przez Bydgoszcz i Inowrocław na Śląsk.
Poza rewitalizacjami priorytetem będą też międzynarodowe szlaki transportowe, np. E75 Rail Baltica na Litwę. Jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna”, na liście inwestycji znajduje się modernizacja linii nr 7 ze stolicy do Lublina i nr 8 Warszawa – Radom. Spółka PKP PLK zakłada rozpoczęcie po 2014 r. budowy nowej linii łączącej lotnisko Pyrzowice z miastami aglomeracji śląskiej i tunelu prowadzącego do budowanej podziemnej stacji Łódź Fabryczna.
Więcej