Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Modernizacja linii kolejowej Kraków – Rzeszów - podsumowanie 2012 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
04-01-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Modernizacja linii kolejowej Kraków – Rzeszów to szansa na rozwój w całym regionie. Jej znaczenie odczują zarówno pasażerowie podróżujący na tej trasie, jak i przedsiębiorstwa eksportujące swoje towary za dwie (wschodnia i zachodnia) granice kraju.

Prace umożliwią pociągom pasażerskim osiągnięcie prędkości 160 km/h, co przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu aż o 71 minut. Dzięki tej inwestycji szybciej pojadą również pociągi towarowe – 120 km/h, co wpłynie na większą konkurencyjność transportu kolejowego.

W roku 2012 udało się oddać do eksploatacji prawie 50 km torów na szlakach Tarnów – Wola Rzędzińska, Czarna Tarnowska – Grabiny, Dębica –  Ropczyce i Trzciana – Ruda Wielka, a także w stacjach Bogumiłowice, Wola Rzędzińska i Dębica oraz na posterunku odstępowym Rudzice. Zmodernizowano również 7 mostów, 17 wiaduktów, oraz 6 nowoczesnych peronów jednokrawędziowych, które zastępują starsze konstrukcje dwukrawędziowe  o wysokości 30cm.

W trakcie najbliższych trzech miesięcy planowana jest kontynuacja prac w lokalizacjach: Kłaj – Bochnia, Bochnia – Brzesko Okocim, Biadoliny – Bogumiłowice, Tarnów Mościce – Tarnów, Tarnów – Wola Rzędzińska, Czarna Tarnowska – Grabiny, Dębica – Ropczyce oraz Rudna Wielka – Rzeszów Zachodni. Trwają również prace na stacjach: Kłaj, Bochnia, Biadoliny, Bogumiłowice, Wola Rzędzińska, Dębica Ropczyce oraz Rudna Wielka. 

Prowadzone prace modernizacyjne, są przedsięwzięciem bardzo złożonym i  wymagającym zastosowania wyspecjalizowanych maszyn i metod budowy. Projekt zakłada zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich do 160 km/h i podwyższenie dopuszczalnego nacisku osiowego co pozwoli na przejazd po linii najcięższych pociągów towarowych. Wiąże się to m. in. z koniecznością wzmocnienia podtorza przy wykorzystaniu specjalistycznych maszyn (palownic), które wykonują w wybranych lokalizacjach określonych na podstawie badań geologicznych kolumny do głębokości rzędu 4-8 metrów. Projekt modernizacji zakłada również podniesienie bezpieczeństwa na szlaku kolejowym, zarówno dla podróżujących koleją pasażerów jak i kierowców samochodów. Dzięki powstaniu i przebudowie licznych obiektów inżynieryjnych  takich jak wiadukty i mosty oraz rozwiązań komunikacyjnych układów drogowych uda się zlikwidować do 49 przejazdów w poziomie szyn, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo ruchu samochodowego i pieszego.

Modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę jest jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Modernizacja zakłada przebudowę ponad 138 km linii kolejowej wraz z zabudową nowego typu sieci trakcyjnej, komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji. Projekt modernizacji zakłada również przebudowę układów torowych na 16 stacjach. Wszystkie przystanki na tej trasie zostaną przebudowane, podwyższone i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, rodziców z dziećmi w wózkach czy podróżnych z cięższym bagażem.

Modernizacja wiąże się również z przebudową i budową 138 wiaduktów, mostów i estakad. Zlikwidowanych zostanie 49 przejazdów w poziomie szyn, a na 11 zostaną zamontowane nowe urządzenia samoczynne sygnalizacji przejazdowej. Dodatkowo powstanie 1 nowy przejazd. W ramach projektu założono też budowę przejść dla zwierząt oraz dostosowanie do ich potrzeb łącznie 44 mostów, wiaduktów i przepustów.

Modernizowany odcinek jest częścią linii kolejowej E 30 która jest fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego. Ma on swój początek w Dreźnie, dalej biegnie na wschód do przejścia granicznego  Gorlitz – Zgorzelec, a następnie przez najważniejsze ośrodki  na południu Polski: Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę, do  Lwowa i Kijowa, a podwyższenie jego parametrów będzie korzystne z punktu widzenia gospodarczego regionu.
 
Koszt modernizacji linii kolejowej E30/C-E30,odcinek Kraków ‒ Rzeszów etap III POIiŚ 7.1-30, wyniesie ok. 3,4 mld  zł, z czego  kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to ok.  1,9 mld  zł. Zakończenie całej modernizacji przewidywane jest  w 2015 roku.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Infrastruktura

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Jakub Madrjas 05 maja 2023

PKP PLK zmodernizuje fragment linii 275 od Miłkowic do Leszna Górnego

Infrastruktura

Czechy: Pociągi z Liberca do Czeskiej Lipy pojadą w godzinę

Infrastruktura

Badenia-Wirtembergia stawia na kolejowe inwestycje

Infrastruktura

Badenia-Wirtembergia stawia na kolejowe inwestycje

Rafał Dybiński 20 października 2020

Centrum Przesiadkowe w Chorzowie może być trzy razy lepsze

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Infrastruktura

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Jakub Madrjas 05 maja 2023

PKP PLK zmodernizuje fragment linii 275 od Miłkowic do Leszna Górnego

Infrastruktura

Czechy: Pociągi z Liberca do Czeskiej Lipy pojadą w godzinę

Infrastruktura

Badenia-Wirtembergia stawia na kolejowe inwestycje

Infrastruktura

Badenia-Wirtembergia stawia na kolejowe inwestycje

Rafał Dybiński 20 października 2020

Centrum Przesiadkowe w Chorzowie może być trzy razy lepsze

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5