Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MIR i PLK: Pieniądze na GSM–R nie zostały stracone

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
09-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MIR i PLK: Pieniądze na GSM–R nie zostały stracone
Po wczorajszej informacji o odwołaniu przetargu w ramach projektu budowy systemu łączności GSM–R za 1,32 mld złotych zarówno PKP PLK, jak i ministerstwo zapewniają, że unijne pieniądze pójdą na inne projekty.

Jak informowaliśmy wczoraj, PKP PLK unieważniła wczoraj wszczęty na początku 2013 roku przetarg na opracowanie rezultatów studium wykonalności projektu budowy systemu infrastruktury GSM-R na liniach kolejowych zgodnie z harmonogramem „Narodowego Programu Wdrażania ERTMS”. Projekt wart był aż 1,32 mld zł, i miał otrzymać 800 mln zł dofinansowania unijnego.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uspokaja, że środki te już dawno zostały przeznaczone na inne projekty. – Anulowanie przetargu na budowę infrastruktury systemu GSM-R; na liniach kolejowych zgodnych z harmonogramem NPW ERTMS stanowi formalność – mówi rzecznik MIR Piotr Popa. I podkreśla, że już w listopadzie projekt nr 7.1-36 został zmieniony i ograniczono zakres z 1,32 mld zł do 100 mln złotych.

MIR: PLK mogła się nie wyrobić z GSM–R

– W związku ze zidentyfikowanym ryzykiem, że zadanie to nie będzie zrealizowane w tzw. "okresie kwalifikowalności POIiŚ", czyli do końca 2015 roku (m.in. ze względu na jego specyficzny charakter i wąski rynek wykonawców skłonnych podjąć się tego zadania i ukończyć je w terminie narzuconym przez POIiŚ) została podjęta decyzja o ograniczeniu zakresu tej inwestycji do prac przygotowawczych – mówi Popa.

Rzecznik zapewnia, że pieniądze pozostaną w sektorze kolejowym. – Dobiegają końca negocjacje z Komisją Europejską dotyczące zwiększenia poziomu dofinansowania dla projektów VII osi PO IiŚ „Transport przyjazny środowisku” – w odniesieniu do projektów szynowych. Zmiana służy maksymalizacji wykorzystania środków dedykowanych kolejom i pozostałym projektom szynowym. Oznacza to że uwalniane środki są przeznaczane na zwiększanie dofinansowania dla szynowych projektów inwestycyjnych w VII osi POIiŚ. Zaproponowana zmiana programu operacyjnego ma zatem na celu elastyczne zarządzanie środkami unijnymi i nawet w sytuacji zidentyfikowanych trudności w jednym projekcie, środki te nie zostaną utracone tylko skonsumowane przez inną - bardziej zaawansowaną inwestycję – mówi Piotr Popa.

PLK: Projektu nie było w WPIK

Swoje oświadczenie w sprawie przetargu na GSM–R przesłała również PKP PLK: – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie straciły 800 mln zł na inwestycję związaną z GSM-R, gdyż projekt opisywany przez Rynek Kolejowy w artykule Miliard pogrzebany. PLK odwołuje przetarg na GSM–R nie został przyjęty do rządowego Wieloletniego Planu Inwestycji Kolejowych (WPIK) – czytamy w oświadczeniu PKP PLK.

– PLK nie ogłosiła przetargu na zadanie z przewidywaną wartością 1 mld 324 mln zł. Również zrezygnowała z przygotowania opracowania rezultatów studium wykonalności – zadania wartego ok. 2 mln zł, które miało zostać sfinansowane z środków własnych spółki. W związku z tym twierdzenie, że „PKP PLK straci kolejne osiemset milionów złotych unijnego dofinansowania” jest niezgodne z prawdą. Opisywany projekt znalazł się jedynie na indykatywnej liście POIiŚ. Nie jest to jednoznaczne z rezerwacją środków finansowych. Kompletną listą inwestycji wraz z zaplanowanymi wydatkami które są realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest WPIK (Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych – przyp. RK). Planujemy pełną realizację tych zadań – zapewnia spółka.

Rzecznik centrum realizacji Inwestycji PKP PLK Maciej Dutkiewicz przypomina, że obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe realizują projekty GSM-R obejmujące 1500 km linii kolejowych za łączną kwotę ponad pół miliarda złotych:  POIiŚ 7.1-1.4 linia E65/ C-E65 Warszawa – Gdynia, POIiŚ 7.1-15.1 linia E30 Legnica-Bielawa, POIiŚ 7.1-14 linia E30 Legnica –Wrocław-Opole, POIiŚ 7.1-24.1/ POIiŚ 7.1-24.3 linie 1 i 17, Warszawa Zachodnia - Łódź Widzew (projekt jest w zaawansowanej fazie przetargowej), oraz POliŚ 7.1-25 linia E20/C-E20, Kunowice-Terespol.

1,32 mld zamiast 100 mln zł na GSM–R to „rozszerzenie planów”

W obecnym kształcie projekt POIiŚ 7.1-36 związany jest ze zdobyciem pozwoleń na budowę oraz przygotowaniem innych prac dla obiektów radiokomunikacyjnych GSM-R  na 12 tys. km linii kolejowych. PLK informuje, że zakłada rozpoczęcie jego realizacji w 2015 roku. „Jest to rozszerzenie pierwotnych planów spółki związanych z budową sieci GSM-R” – czytamy na końcu oświadczenia PKP PLK.

To zaskakujące stanowisko – w końcu ten projekt, obejmujący nie tylko dokumentację za 100 mln zł, ale i budowę systemu za kolejne 1,22 mld zł, przez ostatnie kilka lat był na podstawowej liście POIiŚ, dokąd został przecież zgłoszony przez samą PKP PLK. Dopiero w ubiegłym roku, kilka miesięcy po ogłoszeniu przetargu na opracowanie wyników studium wykonalności okazało się, że trzeba go ograniczyć, co potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

- Te prace, jak wspomniałem, docelowo obejmą 12 000 km i jest to rozszerzenie w stosunku do pierwotnie założonych 5000 km wynikających z wpisu do listy indykatywnej. Jak sam Rynek Kolejowy pisał jedną z przyczyn, która zdecydowała o pozostawieniu we wstępnej fazie (lista indyktywna) pierwotnego projektu był brak planowania radiowego. Między innymi, planowanie radiowe obejmuje projekt POIiŚ 7.1-36.2, na który postępowanie przetargowe planujemy ogłosić w lutym tego roku - odpowiada Maciej Dutkiewicz.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Biznes

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Mikołaj Kobryński 25 czerwca 2023

GSM-R: Tysiąc dni opóźnienia i gigantyczne roszczenia

Innowacje

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Biznes

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Łukasz Malinowski 31 stycznia 2023

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Biznes

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Jakub Madrjas 12 października 2022

Zobacz również:

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Biznes

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Mikołaj Kobryński 25 czerwca 2023

GSM-R: Tysiąc dni opóźnienia i gigantyczne roszczenia

Innowacje

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Biznes

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Łukasz Malinowski 31 stycznia 2023

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Biznes

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Jakub Madrjas 12 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5