Na prośbę posła Tomasza Kostusia PKP Intercity przedstawiło Ministerstwu Infrastruktury dane dotyczące dostępności elektrycznych zespołów trakcyjnych znajdujących się w zasobach PKP Intercity. Ministerstwo zaś je upubliczniło.
Przedstawione dane dotyczą okresu od stycznia 2017 do marca 2018 włącznie. PKP Intercity eksploatuje obecnie cztery typu ezt: ED74 (14 sztuk), ED160 Flirt (20 sztuk), ED161 Dart (20 sztuk) i ED250 Pendolino (20 sztuk). W wypadku tego pierwszego pociągu w ruchu znajduje się obecnie tylko jeden pojazd, a pociągi czekają na modernizację.
17 Flirtów może wyjechać codziennie na linie
Najwyższą dostępnością spośród wszystkich ezt będących w zasobach przewoźnika cechuje się ED160 Flirt. Jeśli 20 pkt. oznaczałoby wszystkie 20 pociągów w ruchu (co jest niemożliwe ze względu na konieczność wykonania przeglądów i utrzymania rezerwy), to w wypadku Flirtów wskaźnik ten wynosił w marcu 2018 roku 17,14 pkt., przy wskaźniku 1,32 dla czynności utrzymaniowych i 1,55 dla napraw powypadkowych. Nieco wyższa była dostępność (17,68 pkt.) w styczniu 2018, co potwierdza bardzo wysoką sprawność tych pociągów.
Dwa ED250 wciąż stoją po wypadkach
Na drugim miejscu w marcu 2018 uplasowało się Pendolino, które w marcu osiągnęło 15,55 pkt. dostępności. Należy jednak pamiętać, że dwa z pociągów ED250 uległy wypadkom i są wyłączone z ruchu (w tym
jeden poważnie), co obniża wskaźnik o 2,68 pkt., natomiast planowane czynności utrzymaniowe obniżyły go o 1,77 pkt. Najgorzej z dostępnością było w styczniu 2018, gdy ze względu na liczne naprawy powypadkowe i awarie (sprawa
„latającej podsypki”) wyłączono z ruchu dużą ilość pociągów Pendolino (13,45 pkt. dostępności).
Darty dostępneWypadki na torach i drobne awarie trapiły także ED161 Dart, przez co w marcu 2018 wskaźnik ich dostępności wyniósł 15,23 pkt. (- 3,45 pkt w rezultacie wypadków i awarii, - 1,32 w rezultacie planowanych przeglądów). Nieco lepiej z dostępnością do ruchu Dartów było w lutym 2018, generalnie jednak od lipca 2017 Pesa dba o to, by w każdym miesiącu w każdym momencie na tory mogło wyjechać przynajmniej 15 z 20 pociągów, uwzględniając naprawy i przeglądy.
Po "chorobach"?– Porównując dane z wcześniejszymi okresami eksploatacji nowych ezt, spółka zauważa poprawę niezawodności tych pojazdów, wynikającą m.in. z wyeliminowania usterek tzw. „wieku dziecięcego” – informuje ministerstwo.
– PKP Intercity informuje, że obecnie w naprawach powypadkowych znajdują się: jedna jednostka serii ED160, dwie jednostki serii ED161 oraz dwie jednostki serii ED250. Jednostki serii ED74 oczekują natomiast na wykonanie koniecznej naprawy wraz z modernizacją, a ich przywrócenie do eksploatacji w pełnym zakresie planowane jest po ukończeniu tych napraw, a zarazem dostosowaniu do aktualnego standardu pociągów PKP Intercity – napisał odpowiadając na interpelację posła Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w MI.