Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Minister transportu Litwy: Chcemy poprawić kolejowy bilans cargo z Polską

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
13-09-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Minister transportu Litwy: Chcemy poprawić kolejowy bilans cargo z Polską
Fot. Michał Szymajda
Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy rozmawialiśmy z ministrem transportu i komunikacji Litwy, Rokasem Masiulisem. Tematem naszej rozmowy były głównie projekty kolejowe, które rząd Litwy realizuje samodzielnie i z partnerami m.in. z Polski.

Michał Szymajda, RK: Podczas Forum Ekonomicznego Koleje Litewskie podpisały porozumienie o współpracy z PKP Cargo i państwową włoską spółką cargo. W jakim celu?

Rokas Masiulis, minister transportu i komunikacji Litwy: Dotąd przez Litwę przechodziły towary w korytarzu wschód – zachód, głównie z Rosji i Białorusi do naszych portów nad Bałtykiem. Jednak kolejowe ładunki cargo z Zachodu i Południa Europy na Litwę to margines przewozów. Żywimy duże nadzieje związane z oddawaniem do użytku kolejnych odcinków linii kolejowej Rail Baltica z europejskim rozstawem torów. To będzie spory potencjał do rozwoju nowego kierunku towarowego dla Litwy. Oczywiście do tego muszą odpowiednio przygotować się nasze spółki kolejowe, które będą musiały się rozwijać z myślą o obsłudze nowego kierunku. Dlatego dzisiejsze porozumienie ma bardzo dużą wartość. Przyniesie korzyści wszystkim partnerom, także PKP Cargo.

Jak wygląda obecnie Rail Baltica po stronie litewskiej?

Litwa zakończyła zasadnicze prace budowlane związane z Rail Baltiką. Obecnie mamy jeszcze limity prędkości, które będziemy chcieli znieść, jednak dla ruchu towarowego nie są one w ogóle istotne. Gotowy jest terminal w Sestokai (Szastarka – dop. red) po naszej stronie granicy i jest już w pełni operacyjny. Budujemy kolejne terminale intermodalne. Chcemy zachęcać polskie koleje do eksportowania towarów przez Litwę do krajów byłego Związku Radzieckiego, jako alternatywę dla zatłoczonego przejścia granicznego w Brześciu na Białorusi. Użycie nowego terminala w Sestokai, gdzie jest możliwość bardzo szybkiego przerzucenia towarów na szeroki tor, powinno być dla Polski korzystne.

W ostatnich miesiącach najgłośniejszą inwestycją kolejową na Litwie była odbudowa torów do rafinerii w Możejkach, która znajduje się w rękach PKN Orlen.

Brak tego odcinka linii kolejowej, zdemontowanego przez Koleje Litewskie, napsuł wiele krwi w stosunkach polsko-litewskich. Dla nas odbudowa torów do Możejek miała wymiar partnerski bardziej niż ekonomiczny. Chcemy dbać o dobre kontakty z Polską i chcieliśmy zamknąć raz na zawszę ten rozdział.

Co można jeszcze zrobić, by poprawić relacje, te namacalne, z Polską?

Zarówno Polska jak i Litwa, poza projektami kolejowymi, mają plany dotyczące budowy autostrady Via Baltica i Via Carpatia, Polska chce zakończyć budowę swojego odcinka w 2022 roku. Ta droga jest bardzo ważna i będzie budowana, wszystkie uzgodnienia w tym temacie istnieją od dość dawna. Zastanawiamy się natomiast nad opracowaniem podobnego systemu poboru opłat za przejazd w obu krajach, co ułatwiło dodatkowo komunikację.

Na Litwie obserwujemy coraz większą aktywność chińskiego biznesu. Chińczycy są właścicielami części akcji portu w Kłajpedzie. W Polsce wciąż nieco obawiamy się chińskich inwestycji na kolei i w drogi po drogowej porażce sprzed lat. Jak na aktywność gospodarczą Państwa Środka patrzy rząd Litwy?

W całej Europie padają pytania o to jak traktować chiński biznes i w jakich wielkościach przyjmować go u siebie. Bez wątpienia każdy europejski kraj jest rynkiem dla chińskiego eksportu i chcemy na tym korzystać. W mojej opinii Kłajpeda, ale także Gdańsk, ma bardzo duży potencjał, także geograficzny, do przyjmowania chińskiego eksportu. To pomoże naszej ekonomii i będzie wspierane przez litewski rząd. Jeśli natomiast chodzi o aktywność Chińczyków w innych gałęziach gospodarki, jesteśmy, podobnie jak Polska, ostrożni.

Jaki jest główny cel ministra transportu Litwy, jeśli chodzi o zadania związane z transportem kolejowym w Pana kraju?

Główne cele są dwa: wzrostu ruchu cargo i skierowanie go w nowym, południowo-zachodnim kierunku oraz wzrost liczby pasażerów pociągów pasażerskich. Litwa ma ekstremalnie niskie statystyki, jeśli chodzi o kolejowy transport pasażerski. Ze statystyk wynika, że tylko 4% pasażerów wszystkich gałęzi przewozowych korzysta na Litwie z pociągów pasażerskich. Musimy to zmienić.

Jak?

Dobrym przykładem projektu jest podniesienie parametrów głównej magistrali Wino – Kowno, tak żeby pociągi pasażerskie przejeżdżały ten odcinek w czasie poniżej jednej godziny, ponieważ czas przejazdu własnym autem między miastami to ponad godzina, a my chcemy, by kolej była konkurencyjna. Drugi przykład to elektryfikacja magistrali Wilno – Kłajpeda, głównie z myślą o ruchu cargo, by łatwiej transportować towary w kierunku Białorusi, ale także by przyciągnąć tu pasażerów. Chcemy zakończyć te inwestycje do 2023 roku.

Nie obawia się Pan, że po 2020 roku finansowanie projektów transportowych przez Unię Europejską zmaleje?

Wciąż nie wiemy ile będzie środków na transport, to prawda. Widzimy też zmianę w podejściu do finansowania niektórych inwestycji. Wierzymy jednak, że Unia dostrzeże jak ważne jest budowanie infrastruktury na Litwie, ale też w Polsce. W jakiś sposób ciągle budujemy swoje kraje i pomaga nam w tym właśnie finansowanie dróg, portów, czy kolei. Jestem dobrej myśli.

Widzimy ostatnio poprawę w stosunkach polsko-litewskich.

Tak, robimy, co możemy. Za długo relacje między naszymi krajami były chłodne. Bardzo dobrze dogaduję się z ministrem Adamczykiem. Pracujemy wspólnie nad projektami transportowymi, myślę, że razem uda nam się zrobić wiele dobrego.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5