Rozwój dróg ekspresowych S3-R11 infrastruktury połączeń kolejowych linii E59 i E65 wchodzących w skład korytarza transportowego „Bałtyk – Adriatyk” – były głównymi tematami rozmów, w których wzięli udział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i minister transportu Republiki Czeskiej Dan Tok.
Jednym z głównych punktów rozmów podczas spotkania był rozwój dróg ekspresowych S3 (po stronie polskiej) oraz R11 (po stronie czeskiej). Uczestnicy wyrazili chęć równoległej rozbudowy tych tras po obu stronach granicy. Więcej na ten temat można przeczytać
na portalu Rynekinfrastruktury.pl.
Podczas spotkania rozmawiano także o innych gałęziach transportu. Jak stwierdzono – ważnym elementem korytarza sieci bazowej TEN-T „Bałtyk – Adriatyk” jest także kolej. W kierunku jej rozwoju poruszony został temat poprawy infrastruktury połączeń kolejowych na liniach E59 i E65. Ich modernizacja znacznie pomogłaby w rozwoju korytarza, który został uznany jako priorytetowy w skali całej UE. Dofinansowanie inwestycji w perspektywie finansowej UE 2014-2020 na korytarzach przewidziane jest m.in. z instrumentu finansowego CEF.
Warto pamiętać, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa forsuje teraz utworzenie nowego korytarza towarowego na południe w ramach sieci TEN-T. Korytarz w nr 11, o którym mowa, omijałby jednak Czechy. O jego przebiegu
można przeczytać tutaj.
Nic nie wskazuje na to, by podczas rozmów polsko-czeskich z doszło do szczegółowych ustaleń w innym temacie współpracy - kolejowych połączeń międzynarodowych. Jak pisaliśmy w piątek, PKP Intercity ma zamiar uruchomić połączenie międzynarodowe łączące Wrocław z Pragą, ale najwcześniej taki scenariusz może zostać zrealizowany w rozkładzie jazdy 2017/2018. Na razie ministerstwo nie planuje dofinansowania przewozów. Więcej na ten temat
przeczytasz tutaj.