W budżecie Warszawy na rok 2015 zapisano 3,5 mln zł na dostosowanie I linii metra do potrzeb osób niepełnosprawnych. ZTM przewiduje budowę dodatkowych wind na kolejnych stacjach, ścieżki prowadzące dla niewidomych, a także szerszą bramkę biletową na stacji Politechnika. Jej montaż ma charakter pilotażowy.
Od kilku lat miasto poprawia dostępność dla niepełnosprawnych stacji I linii metra. Prace obejmują m.in. montaż dodatkowych wind i podnośników. Od początku eksploatacji wszystkie stacje są dostępne dla osób niepełnosprawnych, ale na starszych stacjach windy znajdują się tylko przy wybranych wejściach, natomiast w kilku przypadkach powierzchnię z poziomem antresoli łączą wyłącznie pochylnie.
W ostatnich latach nowe windy łączące antresolę z powierzchnią pojawiły się na stacjach Ursynów i Racławicka. W tym roku na dostosowanie I linii zaplanowano 3,5 mln zł. ZTM zaproponował wykonanie z tej puli dwóch wind na stacji Imielin (w głowicy południowej po wschodniej i zachodniej stronie), a także jednej na stacji Służew (głowica południowa). Miały one powstać już w zeszłym roku – wybrano nawet wykonawcę, warszawską spółkę PPH Hydromach. – Niestety, w związku z tym, że prace prowadzone przez wykonawcę nie rokowały wywiązania się przez niego z umowy, Zarząd Transportu miejskiego odstąpił od umowy (z winy wykonawcy) 27 listopada 2014 r. W efekcie ponownie rozpoczęliśmy procedurę przetargową na projekt i budowę dźwigów osobowych na stacjach metra Imielin i Służew – mówi Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM Warszawa.
ZTM planuje też przeprowadzić kolejny etap montażu oznakowania dotykowego dla niewidomych. Kilka lat temu Metro zamontowało guzki przed krawędzią peronu. Teraz pojawią się ścieżki prowadzące, czyli wypukłe linie, wyznaczające bezpieczną, wolną od przeszkód drogę przejścia przez stację. W tym roku pojawią się na stacjach południowego odcinka Kabaty, Natolin, Imielin, Stokłosy, Ursynów i Służew, a także na stacji przesiadkowej Świętokrzyska.
Więcej na portal Transport-publiczny.pl