Merkwa: Zamówienie uzupełniające jest prawem, a nie obowiązkiem - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej
NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Merkwa: Zamówienie uzupełniające jest prawem, a nie obowiązkiem

| Wojciech Merkwa 09.06.2017 73

Merkwa: Zamówienie uzupełniające jest prawem, a nie obowiązkiem
Fot. Łukasz Piotrowski, SM42.pl
– Wymóg wykorzystania wszystkich nowych Dartów na tych samych trasach, po których jeżdżą te zakupione w ramach umowy podstawowej nie znajduje oparcia w treści ustawy – komentuje dla "RK" uzasadnienie rezygnacji z zakupu dziesięciu dodatkowych pociągów przez PKP Intercity Wojciech Merkwa – radca prawny w kancelarii Jara Drapała & Partners. Zaznacza jednak, że skorzystanie z procedury umożliwiającej dokonanie uzupełniających zakupów jest zawsze prawem, a nigdy obowiązkiem zamawiającego.
Komentarz do stanowiska PKP Intercity w związku z brakiem skorzystania z możliwości zakupu 10 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych od spółki Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. w związku z umową zawartą w 2014 r.

Uzasadniając swoje stanowisko PKP Intercity powołuje się na regulacje Prawa zamówień publicznych oraz przepisy unijne, stwierdzając, że nie zostały one zachowane. Ocenę tego stanowiska utrudnia nieco brak bardziej szczegółowego wyjaśnienia, którego przesłanki, zdaniem zamawiającego, uniemożliwiają zakup dodatkowych ezt.

Abstrahując od doniosłych prawnych konsekwencji nowelizacji Prawa zamówień publicznych, która miała miejsce już po zawarciu umowy głównej (przesłanki udzielenia zamówienia uzupełniającego zostały zmodyfikowane, ponadto przepisy intertemporalne przewidują, że w takich przypadkach nie można udzielić odrębnego zamówienia, lecz trzeba zmienić umowę podstawową) uznać należy, że nie wprowadziła ona warunków pozbawiających zamawiającego możliwości dokonania uzupełniających zakupów. Świadomość tego zdaje się zresztą mieć również zamawiający, o czym świadczy dokonana interpretacja przesłanek regulacji prawnych.

W pierwszej kolejności – z przepisów Prawa zamówień publicznych nie wynika, iż przeznaczenie dodatkowych pojazdów musi być zbieżne z wykorzystaniem transzy podstawowej. Faktem jest, że zamówienia udzielane z wolnej ręki znajdują się niejako pod specjalnym nadzorem audytorów zarówno krajowych, jak i unijnych, a regulujących je przepisów nie należy wykładać rozszerzająco. Dlatego zgodzić się trzeba z PKP Intercity, że spełnienie wszystkich ustawowych przesłanek jest bezwzględnie wymagane. Jednakże wymóg wykorzystania wszystkich nowych Dartów na tych samych trasach, po których jeżdżą te zakupione w ramach umowy podstawowej nie znajduje oparcia w treści ustawy (chociaż prawdą jest, że zamawiający wykazać musi, że zmiana dostawcy generowałaby określone trudności techniczne).

Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć jak dużym problemem byłyby natomiast regulacje wspólnotowe stanowiące konsekwencję przyznanego projektowi unijnego wsparcia. Ryzyka zakwestionowania takiego zakupu przez audytorów z całą pewnością wykluczyć się nie da, wszak ich skłonność do daleko idącego formalizmu zdaje się być okolicznością powszechnie znaną. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby z instytucjami odpowiedzialnymi za rozliczenie unijnych projektów rozmawiać, co mogłoby skutkować uzyskaniem akceptującego stanowiska i, w konsekwencji, pozwoliłoby zminimalizować ryzyko korekt finansowych, o których wspomina PKP Intercity.

Wątpliwości natury prawnej z całą pewnością w niniejszej sprawie istnieją, choć wydaje się, że trudno przypisać im cechę nieusuwalności. Trudno powiedzieć, czy zamawiający podjął jakiekolwiek kroki zmierzające do ich zminimalizowania. Pomijając bowiem aspekty natury prawnej, należy cały czas pamiętać, że skorzystanie z procedury umożliwiającej dokonanie uzupełniających zakupów jest zawsze prawem, a nigdy obowiązkiem zamawiającego. Co oznacza, że jeśli za brakiem chęci dokonania tych zakupów stały argumenty biznesowe (względnie jakiekolwiek inne), to wykonawcy nie pozostaje nic innego jak decyzję zamawiającego zaakceptować.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS