NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Marcin Guryniuk: Tabor zmodernizowany może konkurować z nowym

| Marcin Guryniuk 07.03.2017 79

Marcin Guryniuk: Tabor zmodernizowany może konkurować z nowym
Marcin GuryniukFot. PTS
– Tylko przemyślana oraz kompleksowa modernizacja EZT EN57, przeprowadzona według efektywnej kosztowo dokumentacji konstrukcyjnej w oparciu o sprawdzone rozwiązania technologiczne, stanowi atrakcyjną alternatywę dla zupełnie nowych składów. Modernizacja jednostek może być bardziej zasadna od budowy nowego pojazdu, pod warunkiem że spełnia określone kryteria – pisze w komentarzu Marcin Guryniuk, prezes zarządu Polskiego Taboru Szynowego.
Najważniejszą kwestią jest to, aby pojazdy wywiązywały się ze swojej roli, były komfortowe zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników. Przede wszystkim, pociąg nie może odbiegać standardem od nowego pojazdu. Za jego przewagę konkurencyjną należy uznać fakt, że nie wymaga tworzenia nowych baz serwisowych czy nadmiernych inwestycji w szkolenie personelu, tak jak to bywa w przypadku wypuszczania na tory zupełnie nowych modeli. Liczy się także czas, a ten w przypadku modernizacji można zdecydowanie skrócić, choćby ze względu na to, że udoskonalamy sprawdzone, a nie testujemy prototyp na organizmie żywym, jakim jest pasażer i operator regionalny.

Gruntowna modernizacja musi zakładać wymierną poprawę cech eksploatacyjnych pojazdu, komfort podróżowania, komfort pracy maszynisty, a także uwzględniać nowoczesny design. Kluczem do sukcesu jest jednak modernizacja ostoi oraz wózków, czyli najbardziej newralgicznych elementów EZT. Sytuacje, w których ostoja pęka po zderzeniu z przeszkodą, a wózki nie są w stanie wytłumić wstrząsów, mają bezpośredni wpływ na pojawiające się wątpliwości na temat zasadności modernizacji.

Oczekiwania pasażerów i przewoźników sukcesywnie rosną. Może je zaspokoić wyłącznie produkt z najwyższej półki, który poprzez stosunek jakości do ceny bez kompromisów w żaden sposób nie obniża komfortu eksploatacji przez operatora. Istotna jest równowaga pomiędzy korzystaniem ze sprawdzonych zasobów a wdrażaniem kosztownych innowacji. Pojazd w pełni klimatyzowany, wielofunkcyjny, wyposażony w nowoczesne systemy multimedialne, zapewniający szereg udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej oraz posiadający wymagane właściwości rozruchowe i hamowania, to nie jest opis całkowicie nowego modelu, ale właśnie zmodernizowanego.

Segmenty rynku EZT są silnie zróżnicowane, co powoduje konieczność przyjęcia założeń zwiększających porównywalność poszczególnych opcji inwestycyjnych. W ostatnich latach jest zauważalny wzrost zakresów przeprowadzonych modernizacji szczególnie w obszarze jakości i ergonomii dla użytkownika. W praktyce jednak, w przypadku zastępowania EN57 przez nowe EZT, nominalna liczba nowych miejsc w składach różni się od tych dostępnych w zastępowanych EN57. Wymiana ekwiwalentna w zasadzie nie występuje. Zarówno zmodernizowany, jak i fabrycznie nowy tabor umożliwiają przewoźnikowi stworzenie wartościowej oferty dla klienta, czyli pasażera. W porównaniu do głębokiej modernizacji, koszt wdrożenia całkowicie nowego konceptu EZT może być jednak nawet ponad dwukrotnie wyższy, a zrealizowany cel jest dokładnie taki sam.

Nikt nikogo nie zmusza do tego, żeby zmodernizowanymi EZT EN57 jeździć nawet ok. 30 lat, ale daje to zabezpieczenie czasowe na przygotowanie całej infrastruktury oraz gospodarki, a więc i zasobności portfela zakupowego, na skuteczne przyjęcie i implementację nowatorskich projektów. Doskonałym przykładem może być branża motoryzacyjna, która realizuje ekologiczne rozwiązania w postaci samochodów napędzanych energią elektryczną etapowo i w oparciu o długofalową strategię, zakładającą współistnienie wszystkich rodzajów napędów. Stanowisko podmiotów zaangażowanych w budowę nowych składów jest zasadne, lecz to ewolucja, a nie rewolucja skutecznie przygotuje rodzime zaplecze na wybitną myśl techniczną polskich konstruktorów docenianą na wielu rynkach. Decyzja o wyborze nowego lub zmodernizowanego taboru powinna być przemyślana i opierać się na dokładnej analizie kosztów nabycia oraz użytkowania w ramach długoterminowego planowania strategicznego.

Więcej informacji na temat zmodernizowanych dla PTS EN57 Feniks można znaleźć tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Poznań Główny (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Marcin Guryniuk - Prezes spółki Polski Tabor Szynowy

Wiecej z regionu:

Poznań Główny (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS