Partnerzy serwisu:
Biznes

Mamiński: Udział w programie Mieszkanie Plus priorytetem PKP SA

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Autor:

PKP SA

Data publikacji:
30-03-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Mamiński: Udział w programie Mieszkanie Plus priorytetem PKP SA
Fot. PKP SA
PKP SA porządkują stan prawny nieruchomości i zmieniają podejście do inwestycje, z których zamierzają czerpać długoterminowe zyski. Biorą też aktywny udział w rządowym programie Mieszkanie Plus.

Prymus w programie Mieszkanie Plus

Kolejowa spółka jako jedna z pierwszych przystąpiła do realizacji programu Mieszkanie Plus, który ma na celu poprawę dostępności mieszkań w Polsce – według rządu deficyt mieszkaniowy w Polsce szacowany jest 900 tysięcy mieszkań. W tym celu 7 listopada ubiegłego roku podpisany został list o współpracy z Krajowym Zasobem Nieruchomości oraz Ministrem Infrastruktury i Budownictwa. Na jego mocy jeszcze pod koniec ubiegłego i na początku bieżącego roku przekazano do KZN oraz Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa dwa wykazy, obejmujące łącznie 238 nieruchomości o powierzchni blisko 600 ha i szacunkowej wartości aż 1,3 mld zł. To funkcjonalne działki, również wielohektarowe, na których mogą powstawać całe osiedla, do tego niejako z definicji dobrze skomunikowane dzięki bliskości kolei.

Krajowy Zasób Nieruchomości w terminie 180 dni od przekazania wykazów wybierze te nieruchomości, którymi będzie zainteresowany, a w ciągu kolejnych 180 dni potwierdzi swoje zainteresowanie i przystąpi do kupna gruntów od PKP SA. Powołany przez rząd Krajowy Zasób Nieruchomości ma pełnić funkcję „banku ziemi”, gromadząc nieruchomości państwowe i zarządzając nimi tak, by zwiększyć podaż nieruchomości pod budownictwo mieszkaniowe. Dzięki porozumieniom KZN kupi po cenach rynkowych działki i budynki, na których będą powstawać mieszkania i domy w ramach programu Mieszkanie Plus. – Jestem dumny, że jako PKP S.A. bierzemy udział w programie Mieszkanie Plus. Wierzymy, że już wkrótce tereny należące do naszej spółki będą wykorzystane na ważny cel społeczny, jakim jest realizacja tego programu – powiedział prezes PKP S.A., Krzysztof Mamiński.

Nieruchomości wskazane przez PKP S.A. zostały wytypowane w wyniku analizy posiadanego przez PKP S.A. portfela nieruchomości w miastach liczących powyżej 20 tys. mieszkańców, także w dużych ośrodkach takich jak Kraków, Gdańsk czy Szczecin, ale też np. w Dąbrowie Górniczej. Aktualnie trwa analiza nieruchomości PKP S.A. zlokalizowanych w pozostałych miastach, które mogą być wykorzystane pod budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne. Do 23 marca z puli 711 miast liczących poniżej 20 tys. mieszkańców przeanalizowano 472 miasta, w których wstępnie wytypowano 65 nieruchomości o powierzchni ponad 55 ha. Analiza zostanie zwieńczona kolejnym, trzecim wykazem nieruchomości, który zostanie opracowany do połowy bieżącego roku.

– Do tej pory udostępniliśmy listę 238 nieruchomości zlokalizowanych w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców, które będą mogły zostać wykorzystane w rządowym programie Mieszkanie Plus. To blisko 600 ha o łącznej szacunkowej wartości prawie 1,3 mld zł. Jesteśmy na etapie typowania kolejnych nieruchomości, tym razem z mniejszych ośrodków, które skatalogujemy i udostępnimy do końca czerwca tego roku. Łącznie zaoferujemy Krajowemu Zasobowi Nieruchomości olbrzymią bazę nieruchomości, które mogą być przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe – mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.

Czerpać zyski z nieruchomości, zamiast je wyprzedawać

PKP S.A. zmieniło podejście do wykorzystywania ogromnych zasób nieruchomości, które posiada. Zamiast je wyprzedawać, spółka zamierza je zagospodarowywać i czerpać długoterminowy zysk z ich wynajmu. Na kolejowych działkach mogą powstawać nie tylko mieszkania (w tym wspomniane w ramach programu Mieszkanie Plus), ale też centra logistyczne czy budynki usługowe. W ramach spółki deweloperskiej XCity PKP S.A. pracuje nad ok. 20 projektami, które są planowane do realizacji w ciągu trzech lat. Aby zminimalizować ryzyko, inwestycje są rozproszone pod względem miejsca i czasu realizacji.

Spółka uporządkowuje też stan prawny nieruchomości. Prezes zarządu PKP SA Krzysztof Mamiński i burmistrz Zakopanego Leszek Dorula podpisali 9 października porozumienie, w myśl którego Polskie Koleje Państwowe przekazały na rzecz miasta dworzec kolejowy wraz z przyległym placem. Będą one nadal służyły celom transportowym. Miasto planuje budowę centrum komunikacyjnego, integrującego pociąg z innymi środkami transportu. W ramach prac dworzec kolejowy zostanie poddany gruntownej modernizacji. Część kompleksu stacyjnego, obejmująca infrastrukturę torowo-peronową, będzie nadal zarządzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W myśl porozumienia kolej zostaje uwłaszczona na tym terenie. To tylko jeden z przykładów szeroko zakrojonej współpracy PKP S.A. z lokalnymi władzami. W ostatnich latach spółka przekazała na rzecz jednostek samorządu terytorialnego w całym kraju ok. 300 dworców.

Porządki obejmują też zadawnione sprawy statusu prawnego nieruchomości. W kwietniu ubiegłego roku Polskie Koleje Państwowe S.A., Starosta Tatrzański, Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze oraz Tatrzański Park Narodowy zawarli porozumienie, które potwierdza, że budynki oraz obiekty związane z obsługą Zespołu Kolei Linowych Kasprowy Wierch są własnością Skarbu Państwa. Przejęły one od PKP S.A. 17 obiektów na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego, dzierżawionych przez PKL S.A. Są to między innymi: budynek stacji górnej Kasprowy Wierch, dolnej i górnej stacji KL Goryczkowa, Trasa KL Goryczkowa oraz sieć elektroenergetyczna.

Inwestycje w logistykę

Nieruchomości PKP S.A. to także ogromna szansa dla rozwoju logistyki. Obecnie w Polsce znajduje się 36 terminali lądowych. Do tego w dużej mierze są one skoncentrowane, np. w okolicach Poznania i Warszawy. W wielu rejonach kraju terminali brakuje, co blokuje rozwój lokalnej gospodarki oraz samych przewozów kolejowych i intermodalnych. PKP S.A. posiadają wiele gruntów, które mogłyby zostać zagospodarowane pod budowę centrów logistycznych, railportów czy terminali intermodalnych. Do tej pory wytypowane zostało ponad 100 nieruchomości, zlokalizowanych głównie przy stacjach kolejowych i liniach, do których doprowadzone są drogi. Grunty te obejmują w sumie 1160 działek, których łączna powierzchnia wynosi ponad 1100 ha. Obecnie kolejarze prowadzą rozmowy z przedsiębiorstwami, które są zainteresowane inwestowaniem w rozwój działalności logistycznej.

Grunty, które nadają się do budowy terminali, znajdują się na terenie całego kraju, np. w Kędzierzynie-Koźlu, Płocku czy Zduńskiej Woli. PKP S.A. podpisały już w tym roku pierwsze listy intencyjne dotyczące współpracy przy projektach logistycznych – z Pocztą Polską, Miastem Rybnik i Miastem Konin. Kolejnym etapem będzie pozyskiwanie inwestorów, określanie zasad współpracy z nimi czy uzgadnianie dokumentacji. Pierwsze centra logistyczne i multimodalne terminale przeładunkowe mają szansę rozpocząć świadczenie usług w perspektywie kilku lat od zawarcia wstępnych porozumień.

– Kolej w Polsce zmienia się na lepsze, to widać. Świadczą o tym place budowy, na których możemy obserwować, jak modernizowane są stacje, linie kolejowe czy dworce, a także nowe, komfortowe pociągi, których jest coraz więcej. Rośnie również skala przewozów towarowych. Także inne nasze działania, chociażby takie jak zaangażowanie w program Mieszkanie Plus, mają być silnym impulsem prorozwojowym dla polskiej gospodarki. Tak właśnie widzę rolę kolei w naszym kraju – mówił Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prezesi europejskich kolei gotowi nadal wspierać Koleje Ukraińskie

Infrastruktura

Prezesi europejskich kolei gotowi nadal wspierać Koleje Ukraińskie

inf. pras. PKP SA 11 lipca 2022

Medal Stulecia Odzyskanej Niepodległości dla Krzysztofa Mamińskiego

Prawo i polityka

Krzysztof Mamiński szefem Międzynarodowego Związku Kolei

Prawo i polityka

Mamiński: 2019 to był dobry rok dla kolei

Tabor i technika

Mamiński: 2019 to był dobry rok dla kolei

Rynek Kolejowy 24 stycznia 2020

Zobacz również:

Prezesi europejskich kolei gotowi nadal wspierać Koleje Ukraińskie

Infrastruktura

Prezesi europejskich kolei gotowi nadal wspierać Koleje Ukraińskie

inf. pras. PKP SA 11 lipca 2022

Medal Stulecia Odzyskanej Niepodległości dla Krzysztofa Mamińskiego

Prawo i polityka

Krzysztof Mamiński szefem Międzynarodowego Związku Kolei

Prawo i polityka

Mamiński: 2019 to był dobry rok dla kolei

Tabor i technika

Mamiński: 2019 to był dobry rok dla kolei

Rynek Kolejowy 24 stycznia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5