Partnerzy serwisu:
Biznes

Małopolskie: Korzystnie oceniamy wariant podziału PR

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
01-05-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Małopolskie: Korzystnie oceniamy wariant podziału PR
Roman Ciepiela, wicemarszałek woj. małopolskiego, ocenił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że koncepcja podziału Przewozów Regionalnych na mniejsze spółki jest zasadna, o ile wcześniej nastąpi oddłużenie PR.

W najbliższych miesiącach rozstrzygnie się przyszłość Przewozów Regionalnych. Jak poinformował niedawno wiceszef MIR Zbigniew Klepacki, spółka pójdzie albo drogą „renacjonalizacji”, czyli przejęcia PR ponownie przez Skarb Państwa, czego domagają się m.in. związkowcy (jak również część polityków opozycyjnych), albo drogą „regionalizacji”, czyli dalszego usamodzielniania oddziałów wojewódzkich, aż do podziału PR na mniejsze podmioty. Do tego modelu wprost skłania się wiceminister Klepacki, jak również popiera go część marszałków (zwłaszcza zarządzających dużymi województwami, generującymi potencjał dla istnienia spółek makroregionalnych).

Małopolska też przychyla się do tej koncepcji. – Aktualnie trwają prace, które mają na celu wypracowanie rozwiązań, jakie określą model dalszych działań prowadzących do zrestrukturyzowania spółki. Rozważane są różne warianty restrukturyzacji. Optymalny scenariusz zostanie wypracowany na podstawie szczegółowych analiz. Województwo Małopolskie korzystnie ocenia jednak wariant podziału Przewozów Regionalnych po ich uprzednim oddłużeniu – ocenia wicemarszałek woj. małopolskiego Roman Ciepiela.

Należy jednak podkreślić, że wśród marszałków nie ma zgody co zasady funkcjonowania rynku przewozów regionalnych w przyszłości. Zwłaszcza marszałkowie małych województw obawiają się podziału PR; ich zdaniem spółka nadal powinna stanowić monolit, gdyż tworzenie nowych spółek w oparciu o małe województwa może utrudnić organizację przewozów. Sygnalizowali to, za pośrednictwem „RK”, m.in. marszałkowie woj. lubelskiego i lubuskiego.

O konsensus będzie trudno, nie mniej jednak, jak zauważył Roman Ciepiela, deklaracja współpracy na rzecz wypracowania szczegółowych rozwiązań, została podpisana, w formie listu intencyjnego, przez wiceministra Klepackiego, marszałków i kierownictwo PR, podczas Konwentu Marszałków – 10 kwietnia w Busku Zdroju.

Małopolska to szóste województwo, które zdecydowało się w ostatnich latach na powołanie własnej spółki przewozowej. Koleje Małopolskie rozpoczną funkcjonwanie w grudniu br., początkowo na trasie Kraków – Wieliczka, z czasem także na innych trasach (do lotniska Balice, Trzebinia – Kraków – Tarnów i Sędziszów/Kozłów – Kraków – Skawina). Model funkcjonowania spółki (podział rynku między PR i podmiot wojewódzki) będzie zatem zbliżony do modelu funkcjonowania Kolei Wielkopolskich, Kolei Dolnośląskich i – także planowanej do uruchomienia w tym roku – Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

Pasażer

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

inf. pras. UTK oprac. ms. 31 stycznia 2023

Kontrrewolucja w przewozach pasażerskich?

Biznes

Kontrrewolucja w przewozach pasażerskich?

Paweł Rydzyński 15 marca 2019

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

Pasażer

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

inf. pras. UTK oprac. ms. 31 stycznia 2023

Kontrrewolucja w przewozach pasażerskich?

Biznes

Kontrrewolucja w przewozach pasażerskich?

Paweł Rydzyński 15 marca 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5