NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Malinowski: Przewozy ŁKA rosną szybciej od pracy eksploatacyjnej

| Roman Czubiński 14.06.2017 86

Malinowski: Przewozy ŁKA rosną szybciej od pracy eksploatacyjnej
fot. Kasper Fiszer
Cykliczny rozkład jazdy, wspólna taryfa z komunikacją miejską, czytelna informacja pasażerska oraz wielokanałowy system sprzedaży biletów – to, zdaniem wiceprezesa ŁKA Janusza Malinowskiego, cztery główne czynniki sukcesu przewoźnika. Rozwiązania te mają znaleźć zastosowanie na trasach Łowicz – Skierniewice, Łódź – Tomaszów Mazowiecki oraz Łódź – Radomsko, których obsługę przewoźnik przejmie w najbliższych latach. Wystąpienie prezesa było częścią konferencji „Komunikacja w Mieście” w łódzkiej Hali Expo.
Zarówno ŁKA, jak i cała łódzka kolej stoją w przededniu kolejnych dużych zmian. Do roku 2021 pod centrum miasta ma powstać tunel średnicowy (Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Żabieniec), którego oddanie do użytku znacząco zmieni układ połączeń aglomeracyjnych i krajowych. ŁKA zamierza wtedy skierować przez tunel pociągi w połączonych relacjach Sieradz – Skierniewice, Kutno – Radomsko oraz Łowicz – Opoczno (po elektryfikacji odcinka z Tomaszowa). Na wspólnym odcinku Łódź Andrzejów – Łódź Manufaktura pociągi aglomeracyjne mają jeździć w takcie co 10 minut. Przewoźnik nie czeka jednak ze staraniami o zdobycie kolejnych pasażerów do otwarcia tunelu.

Wspólny bilet: warto zejść z ceny

Wiele miejsca wiceprezes ŁKA poświęcił integracji taryfowej. - To jeden z wyznaczników standardu. Dla potrzeb kolejowo-miejskiego Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego województwo zostało podzielone na 4 strefy taryfowe. Jeszcze nie we wszystkich miastach bilety miejskie zostały jednak zintegrowane z koleją – przyznał, zapowiadając jednocześnie doprowadzenie do tego, by w Tomaszowie, Radomsku i Piotrkowie można było skorzystać z oferty WBA. Pozwala ona pasażerowi na jazdę na jednym bilecie pociągiem (także Polregio) i komunikacją miejską za cenę niższą, niż przy zakupie dwóch osobnych biletów. 2 kwietnia bieżącego roku wprowadzono jeszcze dalej idącą integrację na terenie samej Łodzi – bilety strefowe ŁKA zostały dopasowane do struktury taryfowej ZDiT, dzięki czemu posiadacze miejskich biletów miesięcznych oraz jednorazowych mogą bez ograniczeń jeździć zarówno pociągami, jak i autobusami oraz tramwajami.

Przedstawiciel ŁKA przytoczył statystyki dotyczące weekendowych pociągów ŁKA Sprinter z Łodzi do Warszawy. Bilet ŁKA uprawnia do korzystania z komunikacji miejskiej w mieście docelowym przez godzinę (Łódź) lub 75 minut (Warszawa). – Z komunikacji miejskiej na bilecie kolejowym korzysta 20% pasażerów jadących do Warszawy i 10% wysiadających w Łodzi. Pokazuje to, że integracja może być szersza, niż dotąd – uznał Malinowski. W odpowiedzi na pytanie z sali o sposób rozliczeń ze ZDiT stwierdził, że przy podpisywaniu umów o wzajemnym honorowaniu biletów warto nieco ustępować. – Możemy stracić 10-20% ceny pojedynczego biletu, ale potoki pasażerskie dzięki atrakcyjniejszej dla podróżnych ofercie wzrosną tak, że odbijemy to sobie z nawiązką. Nie należy więc komplikować rozliczeń – powiedział.

Frekwencja wzrosła najbardziej tam, gdzie napełnienie w pociągach było przedtem najsłabsze – na Kolei Obwodowej Łódź Kaliska – Łódź Widzew oraz na trasie z Widzewa do Zgierza. Od pewnego czasu liczba pasażerów rośnie szybciej od pracy eksploatacyjnej, co prezes przypisuje zwłaszcza otwarciu dworca Łódź Fabryczna w grudniu ubiegłego roku i i poprawie cykliczności. – Choć co roku zwiększamy pracę eksploatacyjną, rekompensata od zamawiającego pozostaje stała i nie domagamy się jej zwiększenia – zaznaczył Malinowski.

Zadbać o dojście na peron

Integracja z miejskim transportem publicznym to jednak nie tylko kwestia taryfy. – Należy zwrócić uwagę na dojście z peronu na przystanek oraz informację pasażerską – przekonywał wiceprezes ŁKA. Od ponad roku, na mocy uzgodnień z łódzkim Zarządem Dróg i Transportu, rozkłady jazdy ŁKA są wieszane na przystankach autobusowych i tramwajowych stycznych z koleją. Tych ostatnich jest dziś w całej aglomeracji 14. Władze województwa oraz PKP PLK planują budowę kolejnych czterech, a także prace poprawiające dostępność tych już wybudowanych (czasami, także w przypadku najnowszych obiektów, pozostawia ona wiele do życzenia, o czym pisaliśmy np. tutaj). Nie należy też jednak zaniedbywać pasażerów dojeżdżających do stacji samochodami. Wielkie znaczenie mają też węzły przesiadkowe z kolei na komunikację miejską wraz z parkingami samochodowymi i rowerowymi przy peronach.

Przewoźnik dąży do uruchamiania pociągów w większości relacji co 30 minut w godzinach szczytu, nie zawsze jednak pozwala na to stan infrastruktury. – Przepustowość jest ograniczeniem szczególnie na jednotorowych trasach do Kutna i na szlaku Łódź Widzew – Zgierz. Mimo to od grudnia 2016 uzupełniliśmy cykle na miarę możliwości – mówi Malinowski. Problemy stwarza także pojedynczy, prowizoryczny tor łącznikowy, będący jedynym wyjazdem ze stacji Łódź Kaliska na południowy wschód w stronę Chojen. W przypadku linii do Zgierza poprawę powinna przynieść zapowiadana w najbliższych latach budowa mijanki oraz drugiego peronu na przystanku Łódź Marysin. Inwestycja umożliwi także wyprzedzanie pociągów ŁKA przez również korzystające z tego odcinka pociągi dalekobieżne PKP IC.

GPS receptą na problemy z informacją

Ważną sprawą jest także szeroka sieć dystrybucji biletów. System sprzedaży biletów obejmuje nie tylko kasy własne, ajencyjne i kasy innych przewoźników. Do dyspozycji pasażerów są też biletomaty mobline na pokładzie pociągów, biletomaty stacjonarne, terminale konduktorów, sklepy internetowe, a także automaty biletowe MPK, w których można kupić bilety czasowe umożliwiające jazdę po Łodzi oraz Wspólne Bilety Aglomeracyjne.

Dwa razy do roku spółka przeprowadza badania oczekiwań pasażerów. Za największy problem podróżni uznają, jak dotąd, dostępność informacji o opóźnieniach. – To przypadłość wszystkich przewoźników. Problem wynika z faktu, że po wystąpieniu usterki infrastruktury PKP PLK trudno określić termin jej usunięcia i przywrócenia ruchu – wyjaśnił Malinowski. Aby choć częściowo temu zaradzić, ŁKA przygotowała portal informacyjny pasażera, pozwalający na śledzenie pociągów online. – Wszystkie nasze pociągi są wyposażone w GPS, dane nie muszą więc być wprowadzane przez dyspozytorów – poinformował wiceprezes.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS