NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Majewski: PKP Cargo pada ofiarą systemowego problemu stawek dostępu

| Jakub Majewski 29.09.2016 12

Majewski: PKP Cargo pada ofiarą systemowego problemu stawek dostępu
Fot. Jakub Kapka, SM42.pl
– Zarówno wysoki zeszłoroczny zysk, jak i proporcjonalna tegoroczna strata są przede wszystkim pochodną operacji księgowych związanych z zakupem AWT – komentuje wyniki PKP Cargo za I półrocze dr Jakub Majewski.
Tak znacznych wahań wyników PKP Cargo w żaden sposób nie można powiązać z generalną sytuacją sektora kolejowych przewozów towarowych. Zarówno wysoki zeszłoroczny zysk, jak i proporcjonalna tegoroczna strata są przede wszystkim pochodną operacji księgowych związanych z zakupem AWT. Najpierw nadzwyczajnego entuzjazmu towarzyszącego tej transakcji, a następnie konfrontacji z rzeczywistą i konieczności utworzenia odpisów z tytułu utraty wartości spółki i jej kontraktów. Dla większości bacznych obserwatorów sektora kolejowego, którzy wprost sygnalizowali wątpliwości odnośnie zapowiadanych profitów PKP Cargo, nie jest to zaskoczeniem.

Odnosząc się do negatywnych wyników największego w Polsce przewoźnika towarowego należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. Prezes Maciej Libiszewski otwarcie mówi o nierównej konkurencji z przewoźnikami drogowymi. Śledząc uważnie skonsolidowany raport za pierwsze półrocze 2016 można zauważyć, że spółka mimo spadku przewozów ponosi coraz większe koszty z tytułu dostępu do infrastruktury PKP PLK SA. Płaci więc coraz więcej za usługę, którą konkurencja ma w przeważającej większości za darmo. To systemowy problem całego sektora kolejowego w Polsce i bez zdecydowanej zmiany w tym zakresie wyniki przewozowe będą się wyłącznie pogarszać.

Prezes PKP Cargo nadziei na wyprowadzenie spółki na prostą upatruje w zdobyciu nowych kontraktów i zwiększeniu przewozów wraz z nabieraniem tempa przez potężny program inwestycji infrastrukturalnych współfinansowanych ze środków unijnych. Równolegle słyszymy jednak, że polityka zaciskania pasa i sprzedaży zbędnego majątku doprowadziła do redukcji rezerw w postaci pozostającego w rezerwie taboru czy pracowników. Wynika z tego, że zwiększenie przewozów wymagać będzie inwestycji – a więc uruchomienia nowych źródeł finansowania.

I tu należy pamiętać, że PKP Cargo od dłuższego czasu nie jest już firmą państwową, a dwie trzecie akcji posiadają inwestorzy niezależni od strony publicznej. Mamy więc do czynienia z nową sytuacją, w której decyzje o ewentualnej przyszłości będą wymagać zaangażowania wielu stron. I dopiero na tej podstawie opierać się powinna strategia dalszego rozwoju.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Majewski - prezes Fundacji ProKolej

Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS