Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Lubelskie: Kolejowe projekty transgraniczne przynajmniej na razie bez finansowania

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
25-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Lubelskie: Kolejowe projekty transgraniczne przynajmniej na razie bez finansowania
fot. Rafał JasińskiKadr ze stacji kolejowej Wólka Okopska
Opracowana przez samorządy Województwa Lubelskiego, Obwodu Brzeskiego, Obwodu Lwowskiego i Obwodu Wołyńskiego strategia rekomendowała realizację kilku inwestycji. Jeden z lokalnych tygodników nawet podał informacje, że decyzja o realizacji zadań zapadnie jeszcze w tym roku. Jednak Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego dementuje te doniesienia.

Strategia transgraniczna a kolej

Strategia Współpracy Transgranicznej Województwa Lubelskiego, Obwodu Lwowskiego, Obwodu Wołyńskiego i Obwodu Brzeskiego na lata 2014-20 została uchwalona przed 2 laty. Dokument określa kierunki rozwoju na terenie wymienionych jednostek administracji w Polsce, na Białorusi i Ukrainie w kilku dziedzinach, tym w zakresie infrastruktury transportowej. Wprawdzie najwięcej uwagi w tym zakresie poświęcono drogom, jednak w dokumencie nie zapomniano o kolei. W części pt. „Lista zgłoszonych projektów rekomendowanych” znalazły się przedsięwzięcia:
  • „Przywrócenie bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy Chełmem i Kowlem. Remont kolei na długości ok. 65 km”,
  • „Utworzenie szybkiego połączenia kolejowego Lwów – Lublin –Zamość –Warszawa”,
  • „Budowa mostu kolejowego na rzece Bug w Orchówku k/Włodawy oraz budowa linii kolejowej szerokotorowej relacji Orchówek k/Włodawy – Zawada, przez Chełm, Rejowiec Fabryczny i Krasnystaw”,
  • „Modernizacja tras kolejowych na ukraińsko – polskim pograniczu, poprzez modernizację linii kolejowej na odcinku ok. 65 km i tym samym rewitalizację bezpośredniego połączenia kolejowego między Kowlem i Chełmem”.
Należy podkreślić, że bodajże po raz pierwszy w oficjalnym dokumencie strategicznym w takim nagromadzeniu określono inwestycje transgraniczne w transporcie kolejowych, których wykonanie mogłoby mieć istotne znaczenie w transporcie publicznym między regionami położonymi po obu stronach Bugu.

UMWL: Strategia to nie program operacyjny

W lokalnym tygodniku „Nowy Tydzień we Włodawie” opublikowano materiał, z którego wynika, że jeszcze w tym roku nastąpi wskazanie projektów, które zostaną sfinansowane z pomocą środków unijnych. Jednak nadzieje rozwiewa Katarzyna Olchowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.

- Autor w/w artykułu musiał pomylić Listę projektów rekomendowanych Strategii Transgranicznej z listą projektów pozakonkursowych zgłoszonych do Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020 – wyjaśnia K. Olchowska. - W dniu 17 grudnia 2015 roku Komisja Europejska podjęła decyzję nr C(2015) 9138 dotyczącą zatwierdzenia Programu Współpracy Transgranicznej EIS Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020 wraz z Listą dużych projektów infrastrukturalnych (LIP). W związku z tym jedynym projektem z listy zamieszczonej w Strategii Transgranicznej, który na dzień dzisiejszy ma niemal zapewnione finansowanie, jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 812 – dodaje.

Jak podkreśla udzielająca nam informacji, wpisanie projektu na listę Strategii Transgranicznej nie jest jednoznaczne z zapewnieniem im finansowania
- Strategia Transgraniczna nie jest natomiast programem operacyjnym czy instrumentem umożliwiającym uzyskanie środków finansowych, wskazuje jedynie potencjalne źródła, które można wykorzystywać do realizacji działań i projektów wskazanych w Strategii – informuje K. Olchowska.

PKP PLK: Najpierw muszą zapaść decyzje między państwami

Realizacja wskazanych inwestycji to byłoby zadanie PKP Polskie Linie Kolejowe. Szczególnym przedsięwzięciem byłaby budowa nowego kolejowego przejścia granicznego we Włodawie oraz linii kolejowej szerokotorowej Włodawa – Chełm - Zawada. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki, w przypadku budowy nowej przeprawy przez Bug, zanim zarządca infrastruktury kolejowej rozpocznie wszelkie prace, musi zostać podjęta decyzja na szczeblach ministerialnych. Dopiero po jej podjęciu możliwe będzie rozpoczęcie wszelkich analiz i innych przygotowań.

- Ewentualna budowa nowego przejścia granicznego także we Włodawie to przedsięwzięcie skomplikowane, wymagające współdziałania na szczeblu międzynarodowym, ponieważ ewentualne jego utworzenie wiąże się m.in. z koniecznością wprowadzenia stosownych uregulowań i zmiany obowiązujących umów rządowych m.in. w zakresie komunikacji kolejowej przez granicę państwową oraz przejść granicznych. Utworzenie nowego przejścia wymagałoby, w wyniku szeregu analiz, uzyskania informacji dotyczących możliwości wygenerowania ruchu kolejowego, które wykazałyby ewentualne zapotrzebowanie na dodatkowe przejścia graniczne – wyjaśnia Mirosław Siemieniec. - Podobnie budowa nowej linii kolejowej jest także przedsięwzięciem wymagającym współdziałania na szczeblu władz rządowych oraz samorządowych - dodaje.

Będą realizowane prace także dla ruchu transgranicznego

Rzecznik PKP PLK wskazuje, że na najbliższe 7 lat zaplanowano wiele inwestycji, które przyczynią się do poprawy komunikacji międzynarodowej między 4 regionami położonymi z obu stron Bugu. Wśród nich są zadania o charakterze podstawowym, które wykonanie jest raczej pewne. Zaplanowano prace na linii nr 7, w tym odcinku Lublin – Chełm – Dorohusk. W ramach krajowego projektu pn. „Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej w rejonach przejść granicznych, w tym toru szerokiego” założono wykonanie w latach 2016-2023 prac o wartości 69 mln zł, dzięki którym nastąpi poprawa drożności na przejściu granicznym w Terespolu oraz kontynuacja prac modernizacyjnych na linii szerokotorowej Dorohusk – Zawadówka. W przypadku uzyskania finansowania przeprowadzone zostaną prace na liniach nr 69 Rejowiec – Hrebenne, nr 72 odcinek Zawada – Zamość, nastąpi także ciąg dalszy modernizacji linii E20, w ramach której powstanie Lokalne Centrum Sterowania Terespol.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5