Do jutra PKP SA ma czas na usprawnienie systemu odwodnienia w przejściu podziemnym przy dworcu Łódź Żabieniec. Nowy zarządca obiektu, PKP PLK, nie wyklucza dalszych prac poprawiających jego stan. Spółka odnowiła niedawno inny przystanek w regionie łódzkim – Żakowice Południowe.
W ostatnim okresie, głównie dzięki modernizacjom linii kolejowych i ich remontom w standardzie tzw. rewitalizacji, standard przystanków w województwie łódzkim uległ istotnej poprawie. Zarządca infrastruktury przygotowuje się do przeprowadzenia kolejnych robót przystankowych – obejmujących dawny dworzec Łódź Żabieniec. Jeszcze w 2016 r. przeprowadzono natomiast prace na peronie Żakowice Południowe w węźle koluszkowskim.
PKP SA naprawi odwodnienie, PKP PLK założy monitoringPołożony pomiędzy Łodzią Kaliską a Zgierzem Żabieniec powoli odzyskuje istotną niegdyś rolę. Na przylegającej do torów kolejowych działce wybudowano bowiem nowy gmach łódzkiego ZUS, a połączenia Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pozwalają jego pracownikom i interesantom na szybszy niż tramwajem dojazd do wielu dzielnic Łodzi oraz na sprawne dotarcie do mniejszych miejscowości regionu. Przez lata był on jednak zaniedbywany i obecny standard zdecydowanie nie odpowiada potrzebom.
Podstawowym,
opisywanym już przez nas problemem jest zalewanie przejścia podziemnego. Stojąca warstwa nawet kilkunastu centymetrów wody pojawia się podczas roztopów czy po intensywnych opadach. Na razie problem został rozwiązany prowizorycznie poprzez instalację dodatkowych podestów. – W piątek 24 lutego odbędzie się spotkanie w sprawie fizycznego przejęcia obiektu od PKP SA przez PKP PLK. Do tego czasu dotychczasowy zarządca zobowiązany jest do uruchomienia systemu odwodnienia – mówi Łukasz Kwasiborski z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Zmiana zarządcy przejścia zapowiadana jest już od kilku miesięcy. Jego nowy gospodarz chce przeprowadzić dalsze prace, które uzupełnią te wykonane jeszcze przez PKP SA, i zleci w tej sprawie ekspertyzę ustalającą ich zakres. Planuje też założyć monitoring, który ma zapobiec dalszym dewastacjom – choć ściany przejścia zostały pomalowane pod koniec zeszłego roku, już teraz pokryte są graffiti.
Peron odnowiony, ale wciąż bez wiatyDrobniejsze prace wykonano natomiast na przystanku Żakowice Południowe. To położony ok. 250 metrów od przystanku Żakowice, tuż poza granicami miejscowości o tej samej nazwie, peron leżący na linii nr 25. Zatrzymują się przy nim omijające Koluszki pociągi z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego i Opoczna, dawniej obsługiwał także niektóre kursy do Koluszek. – Roboty w Żakowicach Południowych rozpoczęły się w listopadzie zeszłego roku i trwały około miesiąca – mówi Łukasz Kwasiborski.
W tym czasie odnowiono nawierzchnię jedynego czynnego peronu i naprawiono jego krawędź. Wykonawcą prac była firma Torspeed, a ich wartość wyniosła niecałe 82 tys. zł. Naprawa nie wiązała się ze zmianą parametrów technicznych, utrzymany został zatem standard tzw. peronu niskiego. Choć nieco łatwiejsze jest obecnie wsiadanie do pociągów, podróżni nie mogą na razie liczyć na poprawę komfortu oczekiwania na kursy. – Nie ma w tej chwili planów postawienia tam wiaty – stwierdza bowiem przedstawiciel PKP PLK.