Partnerzy serwisu:
Pasażer

Łódzkie: Marszałek i ŁKA zbadają potrzeby pasażerów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-10-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Łódzkie: Marszałek i ŁKA zbadają potrzeby pasażerów
Łódzka Kolej Aglomeracyjna wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego zamierzają rozwinąć projekt pod nazwą „Łódzkie Laboratorium Komunikacyjne”. - Obejmuje on bogate, jak na dzisiejsze warunki, zestawy pomiarów i badań zachowań komunikacyjnych rzeczywistych i potencjalnych pasażerów - mówi doradca marszałka województwa łódzkiego ds. infrastruktury kolejowej Alina Giedryś. Badania mają posłużyć tworzeniu „szytej na miarę” oferty transportu aglomeracyjnego i regionalnego, a także kształtowaniu węzła multimodalnego przy dworcu Łódź Fabryczna.

Wielu uczestników, jeden cel

Badania mają być prowadzone równolegle przez kilka współpracujących ze sobą podmiotów: UMWŁ, przewoźników kolejowych, a także specjalistów z Politechniki Łódzkiej. - PŁ włączyła nawet ten projekt do swojego wieloletniego programu badań nad kolejnictwem - uzupełnia A. Giedryś (więcej na temat owego programu przeczytamy w najbliższym numerze Miesięcznika „Rynek Kolejowy”). Urząd chce uzyskać w ten sposób obraz zmieniających się na bieżąco potrzeb i preferencji komunikacyjnych pasażerów. Chodzi nie tylko o dane liczbowe na temat potoków w dni powszednie, weekendy, wakacje i święta, ale również np. o kierunki przesiadek. - Badania będą dotyczyły efektywności ekonomicznej poszczególnych środków transportu z punktu widzenia organizatora transportu, przewoźnika i pasażera, korelacji standardów, jakości, ceny biletów i częstotliwości w zestawieniu z preferencjami pasażerów - wylicza doradca.

W jaki sposób technicznie będą prowadzone badania? - Zamierzamy wykorzystać zarówno formularze internetowe, jak i pomiary oraz bezpośrednie ankiety wśród pasażerów - odpowiada doradca marszałka. A. Giedryś przypomina, że program ma charakter wieloletni, podążający za rozwojem łódzkiego węzła kolejowego. - Pierwszy etap badań będzie dotyczył lat 2015-2017. Obejmie stan po oddaniu do użytku nowego dworca i pierwszego etapu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wraz ze wszystkimi możliwościami przesiadania się na transport miejski. Kolejny rozpocznie się po oddaniu do użytku tunelu średnicowego, kiedy Łódź Fabryczna stanie się stacją przelotową. Radykalnie zmieni to układ linii kolejowych, pozwalając na stworzenie zupełnie nowej oferty połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i krajowych - zapowiada.

Badania mają mieć charakter interdyscyplinarny. - Będziemy pytać nie tylko o to, skąd i dokąd pasażer jedzie, ale również o preferencje poszczególnych grup wiekowych. Szczególną uwagę zwrócimy np. na ludzi starszych, dla których komunikacja zbiorowa często nie jest alternatywą, lecz jedynym możliwym wyborem. Podobnie sprawa ma się z uczniami i studentami. Współczesny transport publiczny zmierza w stronę indywidualizacji oferty, aby poprawić konkurencyjność wobec transportu samochodowego - tłumaczy A. Giedryś.

Zmienić przyzwyczajenia kierowców

Bez wątpienia najtrudniej będzie przyciągnąć do transportu publicznego osoby pracujące, które mają możliwość podróżowania samochodem. Już dzisiaj dla potrzeb opracowywanego właśnie wojewódzkiego planu transportowego są wykonywane badania przekrojowe całych potoków z poszczególnych kierunków, które zmierzają do Łodzi różnymi środkami transportu. - Badamy w takim samym stopniu szczegółowości pociągi, jak i autobusy, busy, a także ruch samochodów na stacjach benzynowych. Ostatnio prowadziliśmy takie badania dla pasma łowickiego. Zinwentaryzowaliśmy wszystkie 52 kursy busów z Łodzi do Łowicza, które dziś zapełniają lukę między kursami pociągów, odpowiadając na istniejący popyt w konkretnych godzinach. Znając ten potencjał, będziemy proponowali rozkłady jazdy ŁKA tak, by były atrakcyjną ofertą - zapewnia doradca.

Gotowa, interaktywna baza wiedzy zostanie ulokowana w łódzkim Urzędzie Marszałkowskim. W ciągu najbliższych dwóch lat w jego strukturze ma powstać Zarząd Transportu Wojewódzkiego - instytucja mająca wykorzystywać zebrane informacje m. in. przy zamawianiu przewozów kolejowych, a od 2017 roku również autobusowych, oraz układaniu rozkładów jazdy.

Projekt metodologii badań oraz bazy wiedzy, według zapewnień UMWŁ, ma już zapewnione finansowanie: jego źródłem jest Pomoc Techniczna w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego z unijnej perspektywy budżetowej 2007-2013.

Pomysły dla Nowego Centrum

Łódzkie Laboratorium Komunikacyjne było jednym z głównych tematów prezentowanych na zorganizowanych niedawno w Łodzi międzynarodowych warsztatach projektu URBACT II. Enter.Hub. Od blisko dwóch lat Łódź wraz z 11 innymi miastami europejskimi uczestniczy w przedsięwzięciu, mającym na celu wymianę dobrych praktyk w tworzeniu węzłów multimodalnych w sposób przyjazny dla mieszkańców. A. Giedryś jest koordynatorem tego projektu.

Uczestnicy projektu stworzyli też koncepcję tzw. przejściowego zagospodarowania przestrzeni wokół dworca Łódź Fabryczna, pomyślaną w taki sposób, by obszary czekające na inwestycje nie wyglądały w oczach pasażera jak plac budowy. - Projekt jest wzorowany na miastach niemieckich, gdzie całe hektary przeznaczone pod przyszłe inwestycje są oddawane różnym grupom społecznym w drodze konkursu, a następnie przez nie tymczasowo zagospodarowywane. W tym celu potrzebna jest współpraca Urzędu Miasta z ruchem społecznym - mówi A. Giedryś.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5