Czy połączenia pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Drzewicą województwo łódzkie musi organizować przy współpracy z Mazowszem, czy może oprzeć swoją ofertę np. o skomunikowania w Drzewicy? Odpowiedź na to pytanie może okazać się potrzebna mniej-więcej za rok. To wówczas rozważane będzie bowiem przywrócenie ruchu na nieczynnym od dwóch lat odcinku linii nr 22.
W sierpniu
informowaliśmy na naszych łamach o niepewnych perspektywach na przywrócenie ruchu regionalnego na trasie Tomaszów Mazowiecki – Drzewica. Połączenia osobowe przestały kursować tam w grudniu 2015 r., a przypadek ich zawieszenia odbił się szerokim echem w prasie, bo wykreślenie pociągów z rozkładu jazdy niemal zbiegło się w czasie z zakończeniem prac remontowych na przystanku Tomaszów Mazowiecki-Białobrzegi. Najbliższym możliwym terminem przywrócenia kursów ma być grudzień przyszłego roku.
Reaktywacja poprzedzona będzie badaniami popytowymi Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego uzależniał wówczas decyzję o uruchomieniu kursów od wyników badań popytowych, ale i od porozumienia z samorządem województwa mazowieckiego. Ten ostatni organizuje bowiem połączenia na dalszym odcinku ciągu biegnącego z Koluszek do Radomia. Tymczasem kursują tam nieprzerwanie pociągi Kolei Mazowieckich, więc jednym z wariantów obsługi trasy mogłoby być organizowanie przesiadek – tak jak ma to miejsce np. w Skierniewicach.
– Wznowienie przewozów na tej linii brane będzie pod uwagę po zakończeniu remontów przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, co według posiadanych przez nas informacji przewidywane jest pod koniec 2018 r. Przed podjęciem decyzji o przywróceniu kursów przewidujemy przeprowadzenie stosownych badań, które potwierdzą bądź wykluczą potrzebę uruchomienia połączeń – powiedział nam natomiast dziś Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Wiele wskazuje więc na to, że ostatecznie rozstrzygnięcie kwestii przydatności reaktywacji ruchu zapadnie niezależnie od woli czy możliwości uruchamiania bezpośrednich kursów do Radomia finansowanych przez władze obu regionów.
Bez porozumienia z Mazowszem kursują także iRUMWŁ przypomina, że decyzję o likwidacji połączeń podjął dwa lata temu nie tylko ze względu na remonty infrastruktury. – Kolejowe przewozy pasażerskie na linii nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Drzewica – Radom prowadzone były do dnia wejścia w życie rozkładu jazdy 2015/2016, tj. do grudnia 2015 r. Przewozy zostały zawieszone także z uwagi na niską frekwencję w pociągach – mówi Jacek Grabarski. Oferta była jednak wówczas bardzo uboga – rozkład jazdy przewidywał dwie pary kursów w godzinach niedostosowanych do standardowego rytmu pracy.
W tym miejscu warto również zaznaczyć, że UMWŁ organizuje już kursy wybiegające istotnie poza województwo łódzkie, a które nie są objęte porozumieniem z regionem ościennym. Mowa tu o połączeniach interRegio z Łodzi do Warszawy. UMWŁ nie odniósł się w swojej odpowiedzi do kwestii ich funkcjonowania.