NUMER 05/2018
NUMER 05/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

Łódzkie: Dlaczego odbudowę musi poprzedzić okres ograniczenia oferty?

| Kasper Fiszer 21.03.2018 35

Łódzkie: Dlaczego odbudowę musi poprzedzić okres ograniczenia oferty?
Pociąg ze Skarżyska-Kamiennej w Tomaszowie Mazowieckimfot. Kasper Fiszer
Zauważenie przez samorządy wojewódzkie z Łodzi i Kielc dużego potencjału przewozowego w odcinku linii kolejowej Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna każe zadać pytanie o przyczyny całkowitego zaniechania jego obsługi. Od niemal dekady nie kursują tam żadne pociągi pasażerskie, a oferta w ostatnim okresie funkcjonowania nie przystawała do realiów ówczesnego rynku transportowego. Po modernizacji rolę kolei trzeba będzie więc – po raz kolejny – budować od zera.
Niedawno samorządy województw łódzkiego i świętokrzyskiego podpisały list intencyjny, w którym opowiadają się za remontem linii kolejowej nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem. – Fragment ten pozostaje jedynym istotnym niezelektryfikowanym odcinkiem sieci kolejowej położonej w południowo-wschodniej części kraju – argumentują urzędy marszałkowskie we wspólnym komunikacie prasowym towarzyszącym podpisaniu dokumentu. Owa istotna w ocenie władz regionów trasa pozostaje jednak od lat niewykorzystywana w ruchu pasażerskim.

Rozwój wielokrotnie poprzedzony jest radykalnymi cięciami

Cenna zwłaszcza w kontekście rozpoczętych już przygotowań do elektryfikacji fragmentu Tomaszów Mazoiwiecki – Opoczno inicjatywa dobrze wpisuje się więc jednak w historię całego szeregu przedsięwzięć kolejowych w województwie łódzkim. Najpierw oferta redukowana jest do zera lub do poziomu minimalnego, co powoduje spadek zaufania do kolei i zmianę codziennych przyzwyczajeń. Następnie, dopiero po okresie wegetacji, realizowane jest kosztowne przedsięwzięcie, którego zadaniem jest odbudowa utraconej pozycji.

To prawda, że wiele z wspomnianych inwestycji kończy się ostatecznie sukcesem. Za taki uznać można bowiem choćby obecną pozycję Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, w tym na linii kutnowskiej. Warto jednak przypomnieć, że zaledwie półtora roku przed przejęciem większości kursów w relacji Łódź – Kutno przez ŁKA województwo skokowo obniżyło liczbę połączeń na tej trasie z dziesięciu do zaledwie czterech par dziennie. Redukcja nie była spowodowana pracami torowymi czy innymi ograniczeniami infrastrukturalnymi, a przed przywróceniem dawnego poziomu oferty przewozowej – choć realizowanej już przez innego przewoźnika – nie przeprowadzono istotniejszych remontów.

W niedługim, ale bardzo trudnym dla mieszkańców okresie utrzymywania bardzo krótkiej listy realizowanych połączeń swoją pozycję istotnie podniosła konkurencja drogowa. W pełnej relacji Kutno – Łódź lokalny przewoźnik, Sand-Bus, praktycznie podwoił liczbę swoich kursów, osiągając poziom ok. 35 par na dobę. Przebieg trasy istotnie różni się od tego, jakim wiedzie tor kolejowy, ale równolegle rozwijała się oferta przewoźników dowożących do Łodzi z miejscowości pośrednich: Łęczycy, Ozorkowa, Grotnik. Istotne ograniczenia – zwłaszcza w przypadku Ozorkowa – przewoźnicy drogowi wprowadzili dopiero na przełomie 2017 i 2018 r., a więc 2,5 roku po starcie przewozów ŁKA.

Dwie pary kursów, w tym często komunikacja zastępcza

Ostatni pociąg pasażerski ze Skarżyska-Kamiennej do Tomaszowa Mazowieckiego został uruchomiony w 2009 r. W ostatnim okresie funkcjonowania połączenia dość bogata dawniej oferta została ograniczona do dwóch par kursów obsługiwanych klasycznymi składami wagonowymi (podczas gdy inne województwa inwestowały wówczas w tabor spalinowy), co miało niebagatelne znaczenie dla bardzo negatywnego wyniku finansowego. Pociągi nie były skomunikowane w Tomaszowie z bezpośrednimi kursami do Łodzi. Likwidacja przewozów kolejowych oznaczała całkowite przerwanie ciągu komunikacyjnego, bo autobusy zastępcze uruchomiono tylko na niełączących się odcinkach Skarżysko-Kamienna – Końskie i Opoczno – Tomaszów Mazowiecki.

Określenie przez urzędy marszałkowskie opisywanego fragmentu linii nr 25 jako istotnego elementu sieci kolejowej wydaje się ze wszech miar poprawne. Trasa stanowi bowiem najkrótszy łącznik pomiędzy regionami, który przebiega przez kilka sporych miejscowości. Pociągi mogą więc obsługiwać zarówno potoki lokalne, jak i międzyregionalne. Otwartym pozostaje więc pytanie, dlaczego przez dekadę w ogóle nie wykorzystywano tego zauważanego przecież w urzędach potencjału.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Kasper Fiszer - dziennikarz portalu Rynek Kolejowy

Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, w tym w "Rynku Kolejowym" i portalu "Transport Publiczny". Komentuje wydarzenia związane z komunikacją zbiorową w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS