Dostarczenie łódzkiemu oddziałowi Przewozów Regionalnych trzeciej jednostki spalinowej nie wyeliminowało przypadków zastępowania kursów do Opoczna komunikacją autobusową. Ostatnio taka sytuacja miała miejsce kilka dni temu, kiedy kursy Łódź – Opoczno na odcinku do Tomaszowa Mazowieckiego obsługiwane były jednostkami EN57, a na końcowym fragmencie trasy – autobusami. To wyjątkowa sytuacja – zapewnia przewoźnik.
Pomimo zeszłorocznej dostawy jednostki Pesa Link wciąż zdarza się, że łódzki oddział Przewozów Regionalnych odwołuje część spośród bardzo nielicznych kursów obsługiwanych taborem spalinowym. O dłuższym okresie zastępowania szynobusów autobusami kołowymi
informowaliśmy na początku tego roku. Jak wskazali nam czytelnicy, w tym miesiącu po raz kolejny doszło do zmiany środka transportu na odcinku z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna.
Jeden sprawny pojazd już nie wystarcza do obsługi wszystkich połączeń Rozkład jazdy zakłada bezpośrednie połączenia z Łodzi Kaliskiej do Opoczna. W przypadku konieczności odwołania kursów na odcinek Łódź Kaliska – Tomaszów Mazowiecki kierowane są jednostki EN57. W Tomaszowie podróżni przesiadają się do autobusów. Taki schemat organizacji został zachowany także w przypadku ostatnich odwołań.
– Z uwagi na wyłączenie z ruchu w celu dokonania wymaganego przeglądu technicznego pojazdu SA135 oraz usterki klimatyzacji w pojeździe SA139 Link w dniach 20 – 22 czerwca do obsługi części kursów została wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa – potwierdza Anna Piotrowska, rzecznik prasowy oddziału PR. – Aktualnie wszystkie pojazdy są sprawne, a obsługa pociągów odbywa się pojazdami kolejowymi – dodaje. Przedstawicielka przewoźnika wskazuje, że obecnie nie jest możliwe utrzymanie komunikacji szynowej przy wykorzystaniu tylko jednego pojazdu spalinowego (co bywało stosowane w latach ubiegłych).
Problemy zakończy dopiero elektryfikacja trasy? – Do obsługi pociągów założonych w rozkładzie jazdy potrzebne są co najmniej dwa pojazdy szynowe. Tylko w wyjątkowych przypadkach, kiedy zachodzi konieczność wyłączenia z przyczyn technicznych dwóch pojazdów, część pociągów obsługiwana jest komunikacja zastępczą – zapewnia nas Anna Piotrowska.
Obecnie odcinek do Opoczna jest jedynym niezelektryfikowanym fragmentem sieci kolejowej regionu, który jest czynny w ruchu pasażerskim. Kres pojawiającym się od początku jego samodzielnej obsługi przez łódzki oddział PR powinna przynieść
planowana elektryfikacja trasy (do 2009 r., przed dwuletnim okresem zawieszenia przewozów, ruch prowadzony był wspólnie ze świętokrzyskim zakładem przewoźnika). Najprawdopodobniej po zmianie rodzaju trakcji przewozy na tej trasie przejmie Łódzka Kolej Aglomeracyjna.