Przebudowa łódzkiej Trasy W-Z ma doczekać się zakończenia za niecały tydzień. Towarzyszące jej przez cały czas realizacji (ponad dwa lata) kontrowersje jednak nie cichną. Z jednej strony sukcesem Urzędu Miasta jest zwiększenie puli dofinansowania unijnego, z drugiej – wątpliwości co do sposobu prowadzenia prac mają już nie tylko radni opozycji, ale i prokuratura.
Zbliżająca się do końca inwestycja będzie kosztowała miejski budżet mniej, niż zakładano. Centrum Unijnych Projektów Transportowych przychyliło się do wniosku władz Łodzi o zwiększenie dofinansowania rozbudowy i modernizacji Trasy W-Z. Decyzja ta pozwoli na zmniejszenie miejskiego wkładu własnego o 82 miliony złotych (a wraz ze zwiększonym jednocześnie dofinansowaniem do budowy węzła multimodalnego przy dworcu Łódź Fabryczna – do 99 mln zł).
Zakres i wartość obydwu inwestycji pozostanie bez zmian. Warto przypomnieć, że dofinansowanie unijne dla Trasy W-Z zwiększono już po raz drugi. Pierwszy taki krok miał miejsce
na początku czerwca 2014 r. Podwyższenie kwoty dofinansowania o 118 mln zł umożliwiło wtedy rozstrzygnięcie przetargów na przebudowę odcinków peryferyjnych – widzewskiego i retkińskiego. Sumy zarezerwowane na ten cel w budżecie miasta okazały się bowiem o 114 mln zł mniejsze od najtańszych ofert złożonych przez potencjalnych wykonawców.
Tymczasem w miniony piątek – po kontroli przeprowadzonej w siedzibie ZDiT przez agentów Centralnego Biura Antykorupcyjnego – łódzka Prokuratura Apelacyjna wszczęła śledztwo w sprawie nieprawidłowości w działaniach tej jednostki miejskiej. Jeden z trzech wątków dotyczy podejrzenia nieprawidłowości przy zawieraniu kontraktów na przebudowę centralnego odcinka Trasy W-Z (odcinek al. Piłsudskiego i Mickiewicza między Kilińskiego a al. Włókniarzy). Prokuratorzy podejrzewają, że mogło dojść do wyrządzenia szkody majątkowej dużych rozmiarów. Pośrednio z przebudową arterii może wiązać się drugi wątek, odnoszący się do zaniechania poboru obowiązkowych opłat za zajęcie przez wykonawcę prac części pasa drogowego. Trzeci wątek wiąże się z budową Trasy Górna w ciągu drogi krajowej nr 1.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl