PKP PLK zatwierdziły koncepcję projektową budowy łódzkiego tunelu średnicowego, choć na razie tylko warunkowo. Wykonawcy inwestycji złożyli w Urzędzie Wojewódzkim pierwszy wniosek o pozwolenie na budowę – informuje w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Jak twierdzi, termin oddania do użytku linii łączącej stacje Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec nie jest zagrożony, obaw nie budzi też kondycja wykonawców i ilość zatrudnianej przez nich fachowej kadry.
Czy przygotowania do budowy tunelu średnicowego przebiegają zgodnie z harmonogramem?
Wykonawca przedstawiał różne propozycje rozwiązań, które były analizowane przez zespół projektowy. Została już warunkowo zatwierdzona koncepcja projektowa. Jeszcze nie ma końcowego dokumentu, ale przedstawione przez wykonawcę propozycje nie odbiegają od naszych planów. Pod centrum Łodzi powstanie jeden dwutorowy tunel o długości ponad 3 km.
Kiedy i od czego rozpoczną się pierwsze prace budowlane?
W momencie pozyskania pozwoleń rozpoczyna się organizacja budowy oraz zwożenie materiałów. Prace będą polegały na przygotowaniu terenu. Pamiętajmy, że tylko część nowo wybudowanej linii będzie przebiegała pod ziemią. Drążenie tunelu będzie najtrudniejszym etapem i inwestycja na pewno od niego się nie rozpocznie.
Podczas podpisywania umowy 28 grudnia 2017 r. członek zarządu Energopolu zapowiadał, że prace budowlane rozpoczną się w ostatnim kwartale bieżącego roku...
Jeśli padały takie deklaracje, to na pewno wykonawca będzie je realizował. Nie ma żadnych przesłanek do tego, by kontrakt miał nie zostać zrealizowany zgodnie z terminem. Wykonawca zakupił już pierwsze materiały. W listopadzie zostaną przywiezione kolejne. 25 października został złożony do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego wniosek o pierwsze pozwolenie na budowę.
Czy wobec deficytu pracowników, zwłaszcza – specjalistów, w budownictwie Energopol dysponuje wystarczającą kadrą do realizacji zadania?
Energopol na etapie przetargu miał obowiązek przedstawienia swojego zaplecza. Zweryfikowaliśmy wtedy potencjał kadrowy wykonawcy. Firma nadal zatrudnia wystarczającą liczbę pracowników.
Czy skrzyżowanie al. Kościuszki – Zachodnia – Zielona, pod którym będzie budowany przystanek Łódź Centrum, będzie podczas jego budowy przejezdne dla tramwajów w relacji północ – południe?
Trwają rozmowy z Urzędem Miasta na temat organizacji ruchu na czas przebudowy. Nic nie jest jeszcze potwierdzone ani rozstrzygnięte.