W przyszłym roku pociągów wjeżdżających na stację Łódź Kaliska prawdopodobnie będzie znacznie mniej niż dziś. Zarządca infrastruktury prognozuje jednak, że w dłuższej perspektywie ich liczba wzrośnie. W związku z tym PKP PLK kontynuuje prace nad otwarciem wschodniego wiaduktu nad al. Bandurskiego, co znacznie zwiększy przepustowość stacji.
W zeszłym tygodniu PKP Intercity ogłosiło,
że w grudniu prawdopodobnie niemal całkowicie wycofa się z obsługi jednego z dwóch najważniejszych łódzkich dworców – Kaliskiego. Po otwarciu trasy do podziemnej stacji Łódź Fabryczna nie zostanie bowiem przywrócony układ połączeń sprzed rozpoczęcia gigantycznej inwestycji. Pociągi w kierunku Trójmiasta, Wrocławia czy Poznania będą kierowane trasami Łódź Widzew – Zgierz czy Retkinia – Chojny, a zatem ominą Łódź Kaliską, dawniej istotny punkt przesiadkowy.
Plan otwarcia wiaduktu wschodniego jest aktualnyOznacza to radykalny spadek skali ruchu obsługiwanego przez ten dworzec – dotrą tam prawdopodobnie jedynie pociągi regionalne i trzy pary kursów sezonowych. Jak potwierdziły jednak PKP Polskie Linie Kolejowe, decyzja przewoźnika nie zmienia w żaden sposób planów zarządcy infrastruktury w zakresie przebudowy stacji. PLK chce dokończyć inwestycję przerwaną w latach 90. zeszłego stulecia, co pozwoliłoby na znaczny wzrost przepustowości obiektu.
– Dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska pozwoli na połączenie dwoma torami torów głównych oraz peronów 4, 5 i 6 z linią nr 25 – wskazuje Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK. Mowa tu o nigdy nieotwartym wiadukcie nad al. Bandurskiego. Włączenie go do eksploatacji pozwoliłoby odtworzyć dawny wyspowy układ stacji (dziś część peronów jest zakończona ślepo) i zlikwidować wąskie gardło, jakim jest jednotorowy wyjazd z Łodzi Kaliskiej na południe.
Tunel średnicowy da nowe możliwości uruchamiania połączeńZarządca infrastruktury prognozuje bowiem, że spadek liczby połączeń jest chwilowy, a po otwarciu projektowanego tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec pociągów będzie wręcz więcej niż obecnie. – Kursy relacji Łódź – Warszawa będą wówczas rozpoczynać i kończyć bieg na stacji Łódź Kaliska – prognozuje Zbigniew Wolny. – Znacznie wzrośnie też ruch pociągów aglomeracyjnych, a ponadto w związku ze znaczącym skróceniem czasu przejazdu przez węzeł łódzki pojawią się nowe, atrakcyjne możliwości [uruchamiania] połączeń dalekobieżnych – przewiduje.
Obecnie prowadzone jest już postępowanie w sprawie prac przedprojektowych dotyczących planowanej przebudowy Łodzi Kaliskiej. – Zostaną one zlecone przez samorząd – mówi przedstawiciel PKP PLK. – Zadanie inwestycyjne „Dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska” znalazło się na liście projektów Regionalnego Programu Operacyjnego objętych Krajowym Programem Kolejowym – przypomina.
Potencjał Kaliskiej wzrośnie wraz z remontem tras wylotowychZarządca infrastruktury wskazuje też szereg innych prac, jakie w najbliższych latach mają być prowadzone w węźle łódzkim, i które w sumie znacznie zwiększą potencjał ruchowy dworca Łódź Kaliska. Poza budową nowego połączenia Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska mają być to modernizacja linii nr 14 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola (i w dalszej perspektywie także Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski) oraz prace na ciągu Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno. Te finansowane mają być zarówno ze środków regionalnych, jak i krajowych.